Waar komt/komen emotie(s) vandaan?

Hoe komt het dat mensen emotie(s) hebben? Kun je het ook niet hebben?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Antwoorden (3)

wikipedia:
"Een emotie wordt vaak omgeschreven als een innerlijke beleving of gevoel van bijvoorbeeld vreugde, angst, boosheid, verdriet dat door een bepaalde situatie wordt opgeroepen of spontaan kan optreden. In een meer algemene of biologische zin kan men een emotie echter ook definiëren als een reactie van onze hersenen op een positieve of negatieve gebeurtenis. Dit komt zowel bij mensen als dieren vrijwel automatisch tot uiting in een bepaald patroon van gedrag (bijvoorbeeld vluchten of toenadering) en fysiologische reacties. Het gevoel kan dan gezien worden als een speciale uiting of vorm van emoties die typisch is voor mensen, namelijk de bewuste beleving, of mentale reflectie van een emotie"
Zie het hele artikel bij de bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even voor de duidelijkheid: ik ben uitgegaan van emotie als gevoel, de oorzaak van bepaalde handelingen.

Emoties zijn tweeledig qua ontstaan.
Een deel (het oudste) zit in de genen en komt nog vanuit de oertijd. Een voorbeeld hiervan is het 'fight or flight'-mechanisme. Vechten of vluchten doen we allemaal, ook al is het onbewust.
Een ander deel is 'aangeleerd' - doorgegeven door je ouders in het vroegste deel van je jeugd, opgedaan door je omgeving/maatschappij, en door eigen ervaring. Een voorbeeld hiervan is hoe je je voelt wanneer je in de spiegel kijkt en ziet dat je geen modellenfiguur hebt...
Dat laatste deel is dus te veranderen, mocht je daar behoefte aan hebben.

Het komt sporadisch voor dat mensen geen emoties kennen. In de US zijn verscheidene onderzoeken gedaan bij misdadigers (zoals seriemoordenaars), om uit te vogelen hoe dat mogelijk is. Helaas kan ik je niet aan een duidelijk antwoord hierover helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak wordt onderscheid gemaakt tussen gevoel en emotie. Je kunt soms een gevoel bij jezelf gewaar worden, maar ervoor kiezen het niet te uiten. Er is dan geen emotie. Emotie is e-motie, dat is uit-beweging. Het 'komt er dus uit', dat gevoel dus.
Ik ben het dus niet met het artikel in Wikipedia eens.

Gevoelens en emoties zijn van groot belang. Uit onderzoek blijkt, dat je niet zonder kunt leven.

Een gevoel is een soort aggregatie van (interne) toestanden; het is dus samengesteld na veel informatie. Zo kun je een goed gevoel hebben over de aankoop van een huis, en (dus) een blije emotie tonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessant, dat verschil. Logisch ook, had er alleen zo nog niet tegenaan gekeken. +!