Is epilepsie dodelijk tijdens slaap?

In vakantie tijdens slaap heeft mijn vrouw epileptische aanval gekregen. Ik ben best wel geschrokken. Dokter zei dat het 50% terug kan komen. We zijn nou terug van vakantie en ik ben begonnen met werken. Ivm met ploegen dienst werk ik af en toe in de nacht. Mijn vraag is eigenlijk of het dodelijk is als ze het weer krijgt in de nacht wanneer ze slaapt en ik er niet bij ben.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
10.9K

Antwoorden (3)

Nee. In bed is in feite de veiligste plek om een aanval van epilepsie te krijgen. Want dan lig je al en bent goed ondersteund. Zo'n aanval krijgen kan gevaarlijk zijn als je bijvoorbeeld buiten loopt en met je hoofd tegen stenen valt, of als je op dat moment verkeersdeelnemer bent.
Amadea
4 jaar geleden
Thecis
4 jaar geleden
Dit is niet waar. Of in ieder geval ongenuanceerd. Je kan wel degelijk in je slaap overlijden aan een epileptische aanval, maar het is wel zeldzaam.
Dit wordt sudden unexpected death in epilepsy (SUDEP) genoemd.
https://www.healthline.com/health/epilepsy/can-you-die-from-a-seizure
Google translate vertaling vanuit: https://www.healthline.com/health/epilepsy/can-you-die-from-a-seizure

Vallen of stikken is een zorg onder mensen met epilepsie - maar het is niet de enige. Het risico op plotseling onverwacht overlijden bij epilepsie (SUDEP) is ook een angst.

Als u of een geliefde epileptische aanvallen heeft, kunnen er een aantal vragen door u heen komen. Kun je bijvoorbeeld sterven aan een epileptische aanval? Of kun je sterven aan een aanval in je slaap?

Het korte antwoord is ja, maar hoewel mogelijk, is de dood door epilepsie ook zeldzaam.

Als je hoort dat iemand sterft aan een aanval, kun je ervan uitgaan dat de persoon is gevallen en zijn hoofd heeft geraakt. Dit kan gebeuren.

SUDEP wordt echter niet veroorzaakt door letsel of verdrinking. Het verwijst naar een dood die plotseling en onverwacht is. De meeste, maar niet alle, sterfgevallen komen voor tijdens of vlak na een aanval.

De exacte oorzaak van deze sterfgevallen is onbekend, maar onderzoekers geloven dat een langere adempauze leidt tot minder zuurstof in het bloed en verstikking. Een andere theorie is dat de aanval een fatale verstoring van het hartritme veroorzaakt, waardoor het hart stopt.

Elk jaar zijn er volgens de Centers for Disease Control and Prevention (CDC) Trusted Source 1,16 incidenten van plotselinge dood voor elke 1.000 mensen met epilepsie. Experts geloven dat het waarschijnlijk is dat veel SUDEP-gevallen niet worden gemeld en dus kan het aantal SUDEP-gevallen hoger zijn.

----------------------------
Kanttekening. Dit is een Amerikaans onderzoek. Het CDC is een Amerikaans gezondheidsdienst.De getallen kunnen in Nederland anders liggen door tal van oorzaken. Maar als leidraad kan dus een kans van 0.116% aangehouden worden. Deze kans is dus inderdaad zeer klein.

Daarbij is er ook de zorg dat ze kan overlijden wanneer ze slaapt en u er niet bij bent. Van wat ik van SUDEP gelezen heb, maakt het niet uit of er iemand bij is. Het treedt op tijdens of vlak na de aanval. Als SUDEP níet optreedt, is het bed een behoorlijk veilige plek om een epileptsiche aanval te hebben.
Thecis
4 jaar geleden
Niet in alle gevallen.
Je lijkt je zorgen te maken over een aanval waar je dan zelf niet bij bent.
Er zijn een aantal mogelijkheden hoe iemand kan overlijden aan een epileptische aanval.

1. Iemand kan een aanval krijgen en vallen of door de bewegingen die deze maakt zichzelf verwonden.
-Kans (op overlijden daardoor) in bed hierop is juist uiterst klein. Als er iemand bij is of niet lijkt dus niet zo relevant.

2. Iemand kan in een “status epilepticus” komen te verkeren, en als dat langer dan 5 minuten duurt kan dat gevaarlijk worden en zelfs levensbedreigend.
-Bij deze aanval zou het dus uit kunnen maken of er iemand aanwezig is.
https://www.epilepsie.nl/over-epilepsie/pagina/306-2/status-epilepticus/
“Status epilepticus
Normaal gesproken houden epileptische aanvallen vanzelf op na seconden tot enkele minuten. Als dit niet het geval is, spreken we van aanvalsontregeling. Wanneer een aanval langer dan 5 minuten duurt, is er sprake van een status epilepticus. Een status epilepticus kan bij alle vormen van epilepsie optreden, maar komt bij sommige vormen vaker voor dan bij andere. Om een status te beëindigen, is medisch ingrijpen vaak noodzakelijk.”

3.Iemand kan een “SUDEP” krijgen.
-Het maakt hierbij niet uit of er iemand bij is.
https://www.epilepsievereniging.nl/over-epilepsie/epilepsie-en-gevolgen/overlijden-bij-epilepsie-sudep/item231
"Is SUDEP te voorkomen?
Helaas zijn er geen gerichte maatregelen voor handen om SUDEP te voorkomen. De beste manier om het SUDEP risico te verkleinen is, is het hebben van zo min mogelijk aanvallen."

Het is dus niet onmogelijk dat iemand overlijdt in zijn slaap aan epilepsie. In geval 2 is dit zelfs wellicht te voorkomen door medici in te lichten.

De kans is hoe dan ook niet groot dat iemand overlijdt aan de gevolgen van epileptische aanval, en bij jouw vrouw is het zelfs maar de vraag of ze ooit nog een aanval (of meerdere) gaat krijgen.
De angst bij overlijden is dus relevanter bij iemand waarvan bekend is dat deze veel aanvallen heeft.
https://www.trouw.nl/nieuws/een-dodelijk-raadsel~b56aa5c8/
===
Ik begin met "Niet in alle gevallen". Het is namelijk ook goed mogelijk dat je een korte aanval krijgt en er daarna niet veel aan de hand is. Dat is eigenlijk het grootste deel van de aanvallen. Niet prettig, maar ook niet gevaarlijk.
Toegevoegd op 25 september 2019 12:28: tekst
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Overigens is het niet zo dat alle type aanvallen evenveel kans (of uberhaupt) maken op alle genoemde gevolgen.
Als je meer wil weten over de soorten aanvallen en mogelijke gevolgen en ook wat je kan doen (of niet moet doen) lees dan:
https://www.epilepsie.nl/over-epilepsie/pagina/308-2/aanvalsbeschrijvingen/
https://www.epilepsie.nl/over-epilepsie/pagina/36-2/eerste-hulp/