Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je 'over de datum' paracetamol nog slikken?

Ik heb hier een paracetamol liggen waarop staat; Exp. 10-2010. Ik vroeg me af of dat er gewoon op staat omdat het moet of dat het ook echt een betekenis heeft. Heb het namelijk wel heel erg nodig op het moment, maar durf het niet echt te slikken vanwege die datum.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
53K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als de houdbaarheisdatum van paracetamol is overschreden, kan de werkzame stof verminderd zijn.
Het wordt altijd afgeraden om medicijnen te nemen waarvan de houdbaarheidsdatum is overschreden.
Paracetamol zal niet direct schadelijk zijn, maar de werking is dus niet meer gegarandeerd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik zou het gewoon nemen, kaaan geen kwaad. Ik heb volgens mij alleen maar spul over de datum als ik het nodig heb . En dan ben ik zo beroerd dat ik niet eens kijk of er een datum op staat
(Lees meer...)
anneliez
12 jaar geleden
Volgens mij is het zo dat je het wel kan slikken , alleen de werking zou minder zijn
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het wordt niet giftig, maar sommige werkzame stoffen worden minder effectief. Na 6 maanden extra zal dit wel meevallen...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De marges voor de expiratiedatum zijn bij medicijnen erg ruim. Bederven doet paracetamol eigenlijk niet maar de volledige werkzaamheid wordt niet meer gegarandeerd na die datum. Overigens koop je voor minder dan 40 cent een doosje pcm bij de Aldi, dus hoef je van de aanschaf van een nieuw doosje niet wakker te liggen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de dienstdoende apotheek kun je 7*24 uur terecht en veel grote stations hebben een Etos die ruime openingstijden hanteren. Maar in jouw geval zou ik ook die ietwat te oude pcm genomen hebben. :-)
Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en het weggooien. Heb zelf een keer 'bedorven' paracetamol genomen en daar werd ik heel erg misselijk van en moest spugen. Niet doen dus het gaat om je gezondheid.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omgekeerde werking
“Hoe langer u paracetamol bewaart, hoe minder de werking wordt.” Er kan ook een ontledingsreactie ontstaan. Dit is een reactie waarbij de chemische verbinding van een medicijn afbreekt. “Er ontstaan dan ontledingsproducten die giftig kunnen zijn voor bijvoorbeeld uw lever.6 dec. 2019
(Lees meer...)
een jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding