Is e-roken daadwerkelijk gezonder dan 'gewoon roken'? (+ een aantal andere vragen)

Ja ik schaam me er een beetje voor, maar ik heb toch wel een aantal vragen over elektronisch roken.

De allerbelangrijkste vraag: is het daadwerkelijk (veel) gezonder dan echt roken.

En nog wat vragen:
- Ik vind het ronduit gênant als zo'n ding er zo anders uitziet dan een 'echte' sigaret. Dan voel ik me een beetje raar of zo. Kan dat niet echt uitleggen. Is er een die gewoon exact op een echte sigaret lijkt.
- Weten jullie enkele wetenschappelijke artikelen te vinden over het e-roken.
- Zijn er enkele ervaringsdeskundigen met e-roken.
- Genieten de desbetreffende ervaringsdeskundigen ook van het e-roken?
- Welke merken worden aangeraden?

Toegevoegd na 37 minuten:
en nog even mezelf verdedigen, voor de durfal die vind dat ik mezelf moet schamen en vind dat ik aandachtstekort heb (waar baseert hij/zij dat op, ik ben blij dat ik eens een avondje voor me alleen heb ;-) )

Ik heb een eetstoornis (combinatie van anorexia nervosa/boulimia nervosa) die ook al enige schade heeft toegebracht en ik wil zo goed als mogelijk met mijn gezondheid omgaan, maar toch ook wel een beetje genieten.
Overigens schaam ik mij niet voor het feit dat ik een eetstoornis heb en dat ik dit openbaar zet. Ik ben namelijk hard aan het vechten en het gaat steeds beter : - )

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ja, E-roken is inderdaad minder slecht dan gewoon roken. Je kunt namelijk zelf de nicotinedosis bepalen (en kiezen voor nul of heel weinig), en alle andere giftige stoffen krijg je gewoon niet binnen, want die zitten er niet in. De beste elektrische sigaretten die tegenwoordig op de markt zijn, leken totáál niet op echte sigaretten, en zijn leuke gadgets waarmee je prima voor de dag kunt komen. Ik rook inmiddels al bijna 4 jaar elektrisch op plaatsen waar je niet mag roken, en dat bevalt me uitstekend. Ik ken uit het circuit erg veel mensen die overigens die hele vier jaar al niet meer roken en alleen nog elektrisch roken of helemaal hebben afgebouwd. (maar ook een hoop die het e-roken hebben gelaten voor wat het is, hoor). Het beste kun je je op één van de gebruikersfora over elektrisch roken (ja, die zijn er !) een beetje inlezen, en uiteraard kun je daar ook terecht met je vragen. Op het forum uit de link is ook zo veel mogelijk van wat er beschikbaar is aan gegevens verzameld (al is dat nog altijd schrikbarend weinig). De politiek durft er blijkbaar nog steeds niet echt aan. Toegevoegd na 3 minuten: Op dit moment zou ik trouwens een Ego aanraden, en wel van www.wegwerpsigaret.com ; verreweg de goedkoopste, en in veel leuke kleurtjes.

Bronnen:
http://www.freesmokers.nl

Het is veel minder slecht, maar als je wilt stoppen en gewoon stoppen lukt niet, is dat een aanrader.

Ik zou me ook schamen als ik 4 sigaretten per dag rook en er dan al zo'n drama van maak. E-roken is ook slecht voor je gezondheid, gezien het chemisch is. Ga maar naar een tabakszaak toe en leg je verhaal voor. Iedere tabakszaak die eerlijk is, zal in jou situatie dan zeggen dat je gewoon moet stoppen of die 4 per dag neemt. Er is nog geen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, maar die zal vast dit jaar of in 2012 komen geloof me maar.

Er is momenteel nog weinig bekend over de gezondheidseffecten van de elektrische sigaret. Een analyse uitgevoerd door de Food and Drug Administration vond verschillende schadelijke bestandsdelen waaronder Diethylene glycol. Bovendien klopte de hoeveelheid nicotine ook niet altijd.

Bronnen:
http://www.nytimes.com/2009/07/23/health/p...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100