Moet ik naar de huisarts als ik vermoed dat ik lactose intolerantie heb?

Ik heb last van krampen, buikpijn, hoofdpijn,misselijkheid na het eten. Ook hoofdpijn heb ik.

Toegevoegd na 1 dag:
Heel erg bedankt voor jullie antwoorden!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.8K

Het beste antwoord

Ik denk dat het verstandig is om naar je huisarts te gaan omdat je een aantal klachten noemt die er niet bij horen maar ook klachten weg laat die er weer wel bij horen!

Symptomen:
Lactose is een stof met een hoge osmotische waarde en kan bovendien als voedingsbodem voor bepaalde soorten bacteriën dienen. Het eerste bemoeilijkt in de dunne darm de opname van water, zodat de inhoud en de transportsnelheid toeneemt, met krampen (buikpijn), misselijkheid en ‘gerommel’ als voelbare symptomen. In de dikke darm volgen andere problemen: bepaalde bacteriën fermenteren de lactose waarbij koolzuurgas, waterstofgas en organische zuren vrijkomen. Ook dit veroorzaakt buikpijn, en daarnaast winderigheid en in ernstige gevallen waterige diarree.

Sterkte en groetjes vlindertje

Toegevoegd na 6 minuten:
Als ik jou was zou ik niet zeggen dat je zelf het vermoeden hebt dat het lactose intolerantie is omdat hij/zij daar dan waarschijnlijk voornamelijk op ingaat en je daar meteen een behandelmethode voor geeft.

Daarom misschien beter om alleen je klachten te vertellen die je na het eten hebt?!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja, want de huisarts kan dit bevestigen, je doorverwijzen voor uitgebreidere testen, of zeggen wat het anders kan zijn.

Toegevoegd na 43 seconden:
Maak een afspraak en bespreek je klachten en vermoedens.
Ritsuka
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Precies, zelfdiagnose via internet kan gevaarlijk zijn
Als je het zeker wilt weten, moet je naar de huisarts. Maar die zal om te beginnen zeggen dat je dan alles met lactose een tijdje moet laten staan.En zien wat er dan gebeurt. Dus daar kun je zelf ook al mee beginnen als je geen zin hebt naar de dokter te gaan
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aangezien er weinig aan lactoseintolerantie te doen is is dit een goede suggestie.
Laat een week of wat alles waar melk inzit staan en kijk naar het gevolg.
Let op: de supermarkt staat vol met lactose: met name melkzuur als conserveermiddel zit bijna overal in :(
Het lijkt mij niet. Lactoseintolerantie komt overigens vaker voor dan dat het wordt herkend. Als jij met name darmklachten hebt, vaak gepaard gaande met veel darmgeluiden en soms gevolgd door acute diarree waarna de klachten verdwijnen EN als het optreedt nadat je melk hebt gedronken EN als het niet voorkomt als je GEEN melk hebt gedronken, dan kan je vermoedelijk geen melksuikers verteren. Kortom, blijven de klachten zonder melk weg, waarom zou je dan naar de dokter gaan. Die kan er niets aan doen. Bij negroide mensen komt dit overigens vaker voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lactose-intolerantie is heel normaal.
Met uitzondering van het westen (en dan ook nog hoofdzakelijk Europa) worden mensen na hun 'jeugd' intolerant voor zuivel. het lichaam heeft het niet meer nodig.
Alleen dus hier in het westen vinden we dat bijvoorbeeld melk gezond is en hebben we het lichaam geleerd er tegen te kunnen. Dat gaat niet bij iedereen dus. Naar je huisarts gaan helpt niet, ze doen er niets aan en je krijgt te horen hier gewoon mee te leren leven. Het is echter ook zo dat intolerantie opbouwt. Wanneer je een tijd geen zuivel meer eet, zal je waarschijnlijk na verloop van tijd weer (kleine hoeveelheden) zuivel tot je kunnen nemen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoezo ze doen er niks aan?
ronaldP
11 jaar geleden
Wanneer het binnen de grenzen van 'normale' intolerantie valt is er geen noodzaak er wat aan te doen. Gewoon (o.a.) geen melk, vla of yoghurt gebruiken en je blijft gezond. Is het heel extreem (bijvoorbeeld een beetje lactose in koekjes, brood of andere producten) waar je ziek van wordt, is het een ander verhaal.