Ik heb al de hele dag een brok in mijn keel, alsof er eten vast zit in mijn slokdarm. Hoe kan dat komen?

En, hoe kom ik er vanaf? Heb hier de laatste dagen vaker last van..
Lijkt echt alsof alles wat ik eet voor een deel in m'n keel blijft hangen.
Weet dus niet of ik gewoon nog wat moet eten dan, om het allemaal weer in beweging te zetten in de hoop dat t zakt, of kan ik beter even niks eten?

Eet ik misschien te snel, te veel? Kan het ook een psychische oorzaak hebben (bv. niet lekker in je vel zitten)?

Toegevoegd na 4 dagen:
Heb een bezoek gebracht aan een dokter, en de oorzaak komt inderdaad van spanning, stress en emoties..

Dankjewel voor alle tips.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
31.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als er mogelijk iets zit (lucht/eten) moet je ontbijt koek eten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, dankje voor de tip. Maar ik heb vandaag al teveel tevergeefs gegeten, dus ga het morgen proberen als ik er dan weer last van heb!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe oud ben je?
Rook je (of heb je gerookt?)
Drink je vaak alcohol?
Eet je vaak sterk gekruid of pikant eten? Moe de laatste tijd? Afgevallen misschien?
Last van schimmelinfecties?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toevallig astmalijder met een puffer?

Antwoorden (8)

Heel vaak kan het komen door spanning (bewust/onbewust).
Bij spanning ga je je halsspieren aandrukken en zo druk je strottenhoofd dicht en krijg je het dikke gevoel van binnen.

Houdt het wel in de gaten en als je het niet vertrouwd moet je even naar je huisarts , omdat het talloze andere oorzaken KAN hebben. (Schildklier, tongamandel , virus , sinusitis, etc.).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan zijn dat je niet voldoende kauwt en dus te grote stukken voedsel door slikt wat een klein krasje in je slokdarm veroorzaakt. Dat geeft een vervelend gevoel alsof er eten blijft "hangen". Blijven de klachten aanhouden dan kun je beter even ter beoordeling naar je Huisarts gaan, het kan natuurlijk altijd nog een lichamelijke oorzaak hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan zeker te maken hebben met niet lekker in je vel zitten.
Ik heb het ook gehad toen ik niet goed in m'n vel zat en uiteindelijk bleek het hyperventilatie te zijn.
Dat kan je ook hebben zonder dat je je daar echt bewust van bent. Mocht het dit zijn dan kun je naar een fysiotherapeut om je er vanaf te helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan komen door te snel eten. Spanningen kunnen dit ook veroorzaken. Je kramt dan je nekspieren samen. Wat je kan doen is drinken met koolzuur nemen. Dit kan helpen om alles weer op z'n plaats te krijgen.
Mocht het langer aanhouden, adviseer ik je toch om naar de huisarts te gaan, om andere oorzaken uit te sluiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb dat soms ook hoor dat er iets vast komt te zitten, kan ook komen door het kauwen. Probeer zo lang mogelijk op het eten wat je eet te kauwen zo voorkom je dat het vast blijf hangen in je keel en je maag verteert het dan ook beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een goede reden om naar de arts te gaan. Deze klacht wordt medisch benoemd als dysfagie.

Er zijn meerdere redenen waarom je dit gevoel kan hebben en sommige zijn best ernstig. De huisarts moet dit uitsluiten. Zeker omdat het al enkele dagen duurt en het dus geen eenmalig feit is.

Mogelijke oorzaken :
- een zwaar emotioneel event
- slokdarmontsteking
- slokdarmbeschadiging (bv. na inslikken van een visgraat)
- slokdarmkanker
- drukkende krop (schildklier)
- drukkende adenopathieën (kliertjes)
- ...

In elk geval hoort elke arts je met dit symptoom serieus te nemen en je door te sturen voor verder onderzoek als de oorzaak niet meteen duidelijk wordt.

Neem aub contact met je huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mogelijk heb je gastritis, een ontsteking van het maagslijmvlies. Doe rustig aan met eten, kauw goed en slik kleinere hoeveelheden dan je gewend bent tegelijkertijd door. Drink eens een paar glazen water extra. Blijf je klachten houden ga dan eens naar je huisarts en doe dat zeker als de klachten verergeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb je last van stress? ik heb het ook gehad, maar bij mij bleek er vanalles aan de hand. ik ben naar de dokter gegaan die heeft me doorverwezen en nu heb ik er totaalgeen last meer van. als je het over een week nog hebt zou ik voor de zekerheid maar even langs de dokter gaan, die weet er meer van dan wij denk ik :)