Wat is androgeen?

Zie artikel:
http://www.nu.nl/man/2530206/man-in-fhms-lijst-van-meest-sexy-vrouwen.html

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.1K

Het beste antwoord

Androgeen is iets heel anders, ik denk dat u het heeft over androgynie, kan dit kloppen?

Androgynie kan men op drie verschillende manieren omschrijven:
1 Zich androgyn voelen: een persoon die zich niet mannelijk en niet vrouwelijk voelt, zich juist mannelijk èn vrouwelijk voelt of iemand die gevoelsmatig tussen beide seksen staat.

2 Androgyn zijn uit vrije wil: een persoon die zich niet wenst te conformeren aan de tweedeling man-vrouw. Dit kan verschillende redenen hebben, bijvoorbeeld een spirituele, wat tot ver in de oudheid terug gaat. Belangrijk hierbij is dat God namelijk als mannelijk en vrouwelijk gezien wordt en de complete mens kan dan ook alleen maar mannelijk en vrouwelijk zijn, androgyn dus. Androgynie kan hierdoor ook als een alternatieve levenswijze gezien worden.

3 Zich androgyn uiten: een persoon die uiterlijke kenmerken vertoont van het andere geslacht, zonder daarbij volledig door het leven te gaan als iemand van het andere geslacht (zie hiervoor transgender). Dit kan geuit worden door middel van zijn/haar kleding, make-up en/of gedrag. Soms komt het voor dat iemand een androgyn uiterlijk heeft, alleen als reactie op het heersende modebeeld of als rebelse houding. Ook veel muzikanten bedienen zich, in meer of mindere mate, van een androgyn uiterlijk. Bijvoorbeeld: Patti Smith, Bill Kaulitz van Tokio Hotel, David Bowie, Brian Molko van Placebo, Antony Hegarty van Antony and the Johnsons, topmodel Agyness Deyn, Prince, Michael Jackson, Boy George van Culture Club en (in het extreme) de band Marilyn Manson. Ook is het een belangrijk onderdeel van het uiterlijk van Japanse Visual-kei bands.

Toegevoegd na 6 minuten:
Overigens kan ik je ook uitleggen wat androgeen is (en nee, niet uit het hoofdje, maar via een bron die ik ga toevoegen):

Androgeen is de algemene term voor chemische stoffen die de ontwikkeling en het behoud van de mannelijke eigenschappen in gewervelde dieren bewerkstelligt. Het woord stamt uit het Grieks (andros=man, genesis=ontwikkeling). De bekendste van deze stoffen is het hormoon testosteron.
Androgenen beïnvloeden zodoende onder meer de activiteit van de mannelijke geslachtsorganen en de ontwikkeling van de mannelijke secundaire geslachtskenmerken in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In het artikel in de link is sprake van androgyn, dat is een samentrekking van de griekse woorden voor man en vrouw.
Met een androgyne persoon wordt bedoeld een persoon die zowel mannelijke als vrouwelijke trekken vertoont.

Gr. Koos
Bronnen: