Ik ben perfectionistisch. Betekent dat dat ik de lat nu laag (of lager) moet leggen?

Ik weet niet zeker of dit een geschikte vraag is voor Goeie Vraag, (omdat het om advies vragen is) maar dat merk ik dan vanzelf wel aan of die verwijdert wordt ;-)

Maar goed, ik ben dus perfectionistisch. Ik zit nu in havo 5 en wil graag naar vwo doorstromen. Ik heb er veel voor over, maar ik vraag me af of dat wel goed is, in de vorm van of mijn perfectionisme dan nog erger zou worden.
En zou het helpen om er iets tegen te doen, en zo ja, wat dan?

Bedankt alvast!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maak je niet teveel zorgen, ieder mens is anders. Duw jezelf niet in een hokje maar probeer je talenten optimaal te benutten (en ja: perfectionisme is ook een talent). Niet alles kan altijd perfect gedaan worden, maar daar kom je vanzelf wel achter ;-).

Het beste antwoord

Bij de link staan ook nog wat kenmerken en tips voor perfectionist zijn.

Dit is waarschijnlijk hoe je bent, welke opleiding je ook gaat doen. Het zal dus niet erger of minder erg door je keuze voor een opleiding worden. Succes!
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Perfectionisme houdt in dat je je best doet om iets zo accuraat, zo goed mogelijk te doen. Een bepaalde mate van perfectionisme is zeker niet verkeerd. Het helpt je om het beste uit jezelf te halen. Het wordt pas een probleem als je bij alles wat je doet continu streeft naar het hoogst haalbare, falen in jouw ogen een absolute doodzonde is en je hierdoor eigenlijk nooit tevreden bent over jezelf. Dit kost ontzettend veel energie en kan uiteindelijk leiden tot overspannenheid en burn-out.

Ongezond perfectionisme: Je streeft altijd naar totale perfectie. Alleen het allerbeste resultaat is goed genoeg en als je dat niet haalt, verwijt je jezelf dat je onvoldoende je best hebt gedaan. Ook al is dit niet terecht. Omdat het onmogelijk is om altijd en overal het allerbeste resultaat te bereiken, stel je jezelf continu teleur. Je twijfelt aan jezelf, bent extreem zelfkritisch en je laat je zelfwaardering afhangen van je prestaties. Als mensen je opbouwende kritiek geven, schiet je in de verdediging.

Voor tips zie http://www.carrieretijger.nl/functioneren/professionele-eigenschappen/perfectionisme
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor het uitleggen wat (over)perfectionistisch zijn is, maar dat was niet mijn vraag...