Waardoor neemt de bijziendheid af bij het ouder worden?

De bijziendheid in de bevolking neemt toe. Bij de zestigers, veertigers en twintigers komt bijziendheid voor in respectievelijk 25%, 33% en 50% van de bevolking.
Waardoor ga je beter zien als de aslengte niet anders is en ook de bolling van hoornvlies niet?

een jaar geleden
in: Optiek
2.3K
Inekez1
een jaar geleden
Je stelt een verkeerde conclusie. Bijziendheid neemt niet af bij het ouder worden. Dat er nu relatief meer jongeren zijn die bijziend zijn, heeft voor een groot deel te maken met het feit dat we tegenwoordig veel meer naar schermen / boeken kijken dan 50 jaar geleden. De 60-ers van nu speelden als kind meer buiten en keken ook op de fiets en in de bus meer om zich heen. Ook in het werk - zelfs bij bureauwerk - was er vroeger veel meer afwisseling in dichtbij-kijken en verderweg-kijken. Het is niet goed voor ogen om de hele dag vooral naar dingen dichtbij te kijken. En dat is wel wat veel mensen nu juist doen.
Inekez1
een jaar geleden
https://www.umcutrecht.nl/nieuws/kinderen-van-nu-over-50-jaar-bijziend
Amadea
een jaar geleden
Erotisi heeft wel gelijk als hij bedoelt dat ouder wordende bijziende mensen die een leesbril nodig hebben langzamerhand minder bijziend worden naarmate de sterkte van de leesbril groter wordt.

Antwoorden (1)

Dat zit-em in de bolling van de ooglens. Heel veel mensen met goede ogen hebben als ze ouder worden toch een leesbril nodig, terwijl kijken in de verte nog prima lukt. Omdat enerzijds de lens iets platter wordt, en anderzijds de spiertjes die de lens bol trekken (om dichtbij te kunnen zien) zwakker worden.
De focus in ruststand, om het zo maar te noemen, komt een paar meter verder weg te liggen. Iemand die op jonge leeftijd bijziend is heeft dat net zo. Hij/zij wordt minder kippig, en zal ook steeds beter in de verte kunnen kijken zonder bril.
een jaar geleden