Hoe word je besmet met de vossenlintworm?

En dan bedoel ik hoe krijg je ze binnen, kunnen ze alleen via je mond naar binnen of ook ergens anders?

En is de kans groot als dat je ermee besmet kunt raken als je veel in een bos loopt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

In de ontlasting van een besmette vos komen stukjes lintworm met eitjes voor. Deze kunnen door kleine knaagdieren, maar ook door mensen worden opgenomen.

De eitjes zijn niet visueel waarneembaar maar blijven kleven aan alles waarmee ze in contact komen. Ze overleven bevriezing bij -18 °C, maar worden wel vernietigd bij een temperatuur van 60 °C.

Deze eitjes kunnen via verschillende wegen de mens infecteren:
• de consumptie van wilde bosvruchten (bramen, frambozen en bosbessen), zelfgeplukte paddestoelen en valfruit. Niet alleen laag groeiende bosvruchten vormen een mogelijke besmettingsbron. Eitjes die met de vossenontlasting in het milieu worden uitgescheiden kunnen met regen of wind op hoger groeiende bosvruchten terechtkomen;
• eten met bevuilde handen;
• tuinieren, waarbij gronddeeltjes besmet met eitjes aan de handen blijven kleven.

Ook de consumptie van groenten uit de tuin kan een infectie veroorzaken;
• contact met de vacht en uitwerpselen van geïnfecteerde vossen;
• contact met (jacht)honden en huisdieren, die met deze lintworm zijn besmet.
Jouw kat lust regelmatig een muis...

Toegevoegd na 10 minuten:
Om het risico verwaarloosbaar klein te houden volstaat het enkele eenvoudige hygiënische voorzorgen in acht te nemen:
Bosvruchten grondig wassen en zo mogelijk koken.
Geen dode of levende vossen of hun uitwerpselen aanraken.
Handen wassen na werken in bos en heide.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Kan op meerdere manieren zie bron.