Ik ben snel buiten adem. Hoe kan dit?

Ik ben nu bijna 17 jaar. Ik merk steeds meer dat ik heel snel buiten adem ben als ik bijvoorbeeld maar de trap oploop naar mijn kamer. Ik heb dit niet als ik een halfuur moet fietsen ofzo.
Hoe kan dit? Is dit gewoon een slechte conditie?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat is - zeer waarschijnlijk - een vorm van een hele slechte conditie. Las je je er erg zorgen om maakt kan je dit bespreken met de huisarts. Hij/ zij kan nagaan of er meer aan de hand is. Toegevoegd na 1 minuut: Vanwege je leeftijd zou je niet buiten adem moeten zijn bij zoiets, maar je geeft aan dat je het niet hebt als je fiets. Dan denk ik niet dat er heel veel is om je zorgen over te maken. Zeker als je het ook niet hebt als je gym hebt op school. Trap op rennen is lichamelijk zwaar. Toegevoegd na 2 minuten: Ik zou me alleen zorgen maken als je rustig de trap op loopt en je dan buiten adem bent. Dan kan je beter een keer naar de huisarts om e.e.a. te laten testen. Toegevoegd na 3 minuten: Je kunt bij jezelf ook nagaan; - beweeg je vaak? - ben je te zwaar - heb je suikerziekte? - rook je? - sport je?

Rook je? Als je rookt, zou ik er mee stoppen, het is heel slecht voor je conditie en ook voor de rest (van je lichaam). En als het dat niet is, dan heb je een slechte conditie, je moet meer gaan trainen, bijvoorbeeld wat gaan joggen...

Daar moet je mee naar de huisarts. Snel buiten adem zijn op jouw leeftijd kan verschillende oorzaken hebben. Laat je onderzoeken.

Lijkt inderdaad op een slechte conditie. Als je verkouden bent wil je conditie ook nog we eens wat minder zijn. En dat merk je dan vooral bij korte flinke inspanning. En 's morgens vroeg (Als je net wakker bent), gaat het traplopen bij mij soms ook moeilijker, terwijl ik 's middags bij wijze van spreken fluitend de trap op loop. Dit omdat je lichaam kennelijk toch even op gang moet komen. En de ene keer gaat dat sneller dan de andere keer. Ook als je gespannen bent (door stress) kan je conditie minder zijn en ben je veel eerder buiten adem. En dat merk je dan ook weer juist bij kortdurende flinke inspanning. Een half uur fietsen doe je waarschijnlijk op een rustig tempo zonder zware inspanning. Als je je zorgen maakt, ga dan gewoon naar de huisarts. Dan kan hij/zij onderzoeken of er misschien iets aan de hand is, maar hij/zij kan je ook geruststellen als er niets aan de hand is. En ook daar is een huisarts voor. Dus schroom niet, maar ga gewoon naar de huisarts, als je er niet gerust op bent.

Kan ook zijn dat je een hartruisje hebt. Dat houdt in dat je hartkleppen niet heel goed sluiten. Heb ik ook, niks om je zorgen over te maken. Maar misschien wel fijn om te weten hoe het komt. Dus misschien toch een bezoekje aan de huiarts.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100