Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik ben snel buiten adem. Hoe kan dit?

Ik ben nu bijna 17 jaar. Ik merk steeds meer dat ik heel snel buiten adem ben als ik bijvoorbeeld maar de trap oploop naar mijn kamer. Ik heb dit niet als ik een halfuur moet fietsen ofzo.
Hoe kan dit? Is dit gewoon een slechte conditie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijne is juist beter geworden xD

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Dat is - zeer waarschijnlijk - een vorm van een hele slechte conditie. Las je je er erg zorgen om maakt kan je dit bespreken met de huisarts. Hij/ zij kan nagaan of er meer aan de hand is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Vanwege je leeftijd zou je niet buiten adem moeten zijn bij zoiets, maar je geeft aan dat je het niet hebt als je fiets. Dan denk ik niet dat er heel veel is om je zorgen over te maken. Zeker als je het ook niet hebt als je gym hebt op school.

Trap op rennen is lichamelijk zwaar.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik zou me alleen zorgen maken als je rustig de trap op loopt en je dan buiten adem bent. Dan kan je beter een keer naar de huisarts om e.e.a. te laten testen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je kunt bij jezelf ook nagaan;

- beweeg je vaak?
- ben je te zwaar
- heb je suikerziekte?
- rook je?
- sport je?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-Weeg je te weinig?
Dat kan ook
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik fiets iedere dag anderhalfuur, ik ben niet te zwaar (ik weeg 55 kg, en ben 170 lang), heb ook geen suikerziekte en ik rook en/of drinkt niet..
Maar eerder had ik het niet, het is echt iets van de laatste tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan geen kwaad om zoiets met je huisarts te bespreken als je je zorgen maakt. Als je er met fietsen geen last van hebt en je 1,5 uur per dag fietst beweeg je genoeg en bouw je voldoende conditie op. Ik denk niet dat ik iets meer voor je kan betekenen dan je dit advies te geven. Er zijn allemaal testen mogelijk, maar de eerste stap is dan om naar de huisarts te gaan.

Andere antwoorden (4)

Rook je? Als je rookt, zou ik er mee stoppen, het is heel slecht voor je conditie en ook voor de rest (van je lichaam).

En als het dat niet is, dan heb je een slechte conditie, je moet meer gaan trainen, bijvoorbeeld wat gaan joggen...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar moet je mee naar de huisarts.
Snel buiten adem zijn op jouw leeftijd kan verschillende oorzaken hebben.
Laat je onderzoeken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt inderdaad op een slechte conditie.
Als je verkouden bent wil je conditie ook nog we eens wat minder zijn. En dat merk je dan vooral bij korte flinke inspanning. En 's morgens vroeg (Als je net wakker bent), gaat het traplopen bij mij soms ook moeilijker, terwijl ik 's middags bij wijze van spreken fluitend de trap op loop. Dit omdat je lichaam kennelijk toch even op gang moet komen. En de ene keer gaat dat sneller dan de andere keer. Ook als je gespannen bent (door stress) kan je conditie minder zijn en ben je veel eerder buiten adem. En dat merk je dan ook weer juist bij kortdurende flinke inspanning. Een half uur fietsen doe je waarschijnlijk op een rustig tempo zonder zware inspanning. Als je je zorgen maakt, ga dan gewoon naar de huisarts. Dan kan hij/zij onderzoeken of er misschien iets aan de hand is, maar hij/zij kan je ook geruststellen als er niets aan de hand is. En ook daar is een huisarts voor. Dus schroom niet, maar ga gewoon naar de huisarts, als je er niet gerust op bent.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan ook zijn dat je een hartruisje hebt. Dat houdt in dat je hartkleppen niet heel goed sluiten. Heb ik ook, niks om je zorgen over te maken. Maar misschien wel fijn om te weten hoe het komt. Dus misschien toch een bezoekje aan de huiarts.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er sprake is van een hartruis hoeft dat helemaal niet te betekenen dat er iets mis is met een hartklep o.i.d. Er kan ook helemaal niks aan de hand zijn. Zie http://www.hoewerktmijnlichaam.nl/antwoord/wat-is-hartruis
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor alle reacties!
Ik wilde nog even zeggen: IK zit nu al 20 minuten achter de laptop, en mijn hart klopt nog steeds (best) hard.. Is dat nog steeds van de 2 trappen lopen?
Misschien moet ik inderdaad even bij de huisarts langs..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me wel!
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing