Kan je ook typlectisch zijn?

Je hebt dyslexie maar kan je ook typlexie hebben? Ik verdraai altijd de letters i en e? (het is geen officiël woord maar ik hoorde het van een collega en vond het wel grappig

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ook altijd last van 'neit' :P zeer irritant!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goh ik ben niet de enige. leuk om te lezen. lol

Het beste antwoord

Heb ik ook, met name verwisseling van de i en de e. Bij 'niet' kom je er nog wel mee weg maar met woorden die eindigen op 'teit', zoals puberteit, entiteit en majesteit word je toch gauw wat makkelijker verdacht van freudiaanse hersenkronkels. Ik hou het zelf maar op vingers die iets sneller willen dan hersenen on/of ruggemerg. ('t is goed met die tussen-n want ik heb maar één rug...)

Toegevoegd na 9 minuten:
en/of
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ruggenmerg In samenstellingen is het ruggen-. Uitzondering: ruggespraak (versteende vorm). Wil je natuurlijk niet tegenspreken. Was zelf ook benieuwd. Maar bedankt voor je antwoord. Ja als je zegt pubertiet komt dat nogal raar over idd. haha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken de n-spellingsregel wel maar ik blijf gevoelsmatig moeite houden met sommige samenstellingen. Inderdaad maakt 'tiet' of 'teit' een wereld van verschil, alleen al als ik mijn eigen hersenspinsels teruglees. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
LOL Kees!
Fragiel is ook zo'n lekker woord....gelukkig gebruik je dat niet iedere dag!
+!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook een mooie freudiaanse typo, Wendy! :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
weer het beste antwoord. Ga voortaan mijn vragen prive stellen ;-))

Andere antwoorden (4)

ik weet niet of het een typlextie is..ik wijt het aan het spellen, en even nog checken voor je op plaatsen drukt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoezo spellen? Ik weet ook wel dan je niet schrijft in plaats van neit. maar toch typ ik dit steeds. En niet overals heb je een spelling check. Het is gewoon typisch dat het steeds dezelfde fouten zijn tegen beter weten in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik schrijf hier soms ook de raarste fouten:
spellingscontrole en nalezen helpen vaak niet, maar als ik een half uur of een dag later de tekst nalees dan zie ik het ineens wel?!?
Omdat het geen bestaand woord is, kan het DUS niet....maar: ik heb precies dezelfde tic.
Zooooooo irritant!

We gaan dit woord gewoon invoeren, dan hebben we een geoorloofde reden ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha + van mij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je wilt niet weten hoe vaak ik mezelf moet corrigeren....op zich niks mis mee trouwens :-)
Ik noem het scheeltyp. Ik heb er last van als ik moe ben, en sommige woorden gaan steeds mis - een tijdje later is het dan weer een ander woord.
'Lijkt' wordt nu erg vaak 'lijtk' bij mij, bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik geef je en PULS!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
LOL
helaas heb je niets nieuws uitgevonden (afgezien van een leuk woord) maar ben je het prototype van een dyslect. :)
het antwoord is dus 'nee, dat kan niet'

Foutloos schrijven is voor dyslectici nog moeilijker dan lezen. Belangrijke kenmerken zijn:

-Ze halen letters die op elkaar lijken door elkaar
(bijvoorbeeld: m/n, b/d, s/z, v/w, f/v, u/eu/ui).
- Het lijkt alsof ze letters omdraaien (bijvoorbeeld: ei ie, ui = iu). (BIJ HET TYPEN DUS :O)

- Ze laten letters en woorden weg of voegen ze juist toe.

- Ze schrijven woorden op zoals ze klinken (de=du, peer=pir).

- Ze kennen vaak wel regels voor het spellen, maar gebruiken ze niet tijdens het schrijven.

- Ze maken nog meer fouten in de eigen verhalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik geef je een plus, en die minnen snap ik eerlijk gezegd niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb er zelf echt nooit last van, ben een verwoed lezer, schrijf foutloos, ik TIK alleen bepaalde woorden verkeerd. Soort van hele selectieve dyslexie?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi hippo er zijn meerdere vormen van dyslexie en ook hier heb je gradaties in maar dit wil niet zeggen dat je hier last van hebt natuurlijk. tikfouten kunnen komen door verkeerde typo's (verkeerd aanslaan) weet niet of je blind kan typen, maar als je dit onder de knie hebt kijk je minder vaak van je handen naar het scherm waardoor je fouten kan maken, of te snel typen natuurlijk. als je verder geen moeite hebt (of hebt gehad met schrijven/spellen) is het niet waarschijnlijk dat je een selectieve vorm van dyslexie hebt :O)
(lang leven de spellingscontrole!!!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi paardengek, dank je wel voor je reactie.
wat de minnetjes betreft heb ik wel een vermoeden hoor. daarom nodig ik bij deze de anonieme 'duimpjes-naar-beneden-drukkerjtes' hun keuze toe te lichten zodat ik wellicht iets op kan steken van kritiek. ben benieuwd of ze dit alleen uit een soort van 'wraak' is of dat er echt een reden voor is. en wat de minnetjes betreft.. vraag me anders voor de lol eens of het me boeit? :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
komt er nou nog een reactie van de heldhaftige minnertjes of hoe zit het?