Kan je ook typlectisch zijn?

Je hebt dyslexie maar kan je ook typlexie hebben? Ik verdraai altijd de letters i en e? (het is geen officiël woord maar ik hoorde het van een collega en vond het wel grappig

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Heb ik ook, met name verwisseling van de i en de e. Bij 'niet' kom je er nog wel mee weg maar met woorden die eindigen op 'teit', zoals puberteit, entiteit en majesteit word je toch gauw wat makkelijker verdacht van freudiaanse hersenkronkels. Ik hou het zelf maar op vingers die iets sneller willen dan hersenen on/of ruggemerg. ('t is goed met die tussen-n want ik heb maar één rug...) Toegevoegd na 9 minuten: en/of

ik weet niet of het een typlextie is..ik wijt het aan het spellen, en even nog checken voor je op plaatsen drukt

Omdat het geen bestaand woord is, kan het DUS niet....maar: ik heb precies dezelfde tic. Zooooooo irritant! We gaan dit woord gewoon invoeren, dan hebben we een geoorloofde reden ;-)

Ik noem het scheeltyp. Ik heb er last van als ik moe ben, en sommige woorden gaan steeds mis - een tijdje later is het dan weer een ander woord. 'Lijkt' wordt nu erg vaak 'lijtk' bij mij, bijvoorbeeld.

helaas heb je niets nieuws uitgevonden (afgezien van een leuk woord) maar ben je het prototype van een dyslect. :) het antwoord is dus 'nee, dat kan niet' Foutloos schrijven is voor dyslectici nog moeilijker dan lezen. Belangrijke kenmerken zijn: -Ze halen letters die op elkaar lijken door elkaar (bijvoorbeeld: m/n, b/d, s/z, v/w, f/v, u/eu/ui). - Het lijkt alsof ze letters omdraaien (bijvoorbeeld: ei ie, ui = iu). (BIJ HET TYPEN DUS :O) - Ze laten letters en woorden weg of voegen ze juist toe. - Ze schrijven woorden op zoals ze klinken (de=du, peer=pir). - Ze kennen vaak wel regels voor het spellen, maar gebruiken ze niet tijdens het schrijven. - Ze maken nog meer fouten in de eigen verhalen.

Bronnen:
http://www.eges.nl/dyslexie/folderdy.htm

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100