Waarom is het nu minder erg wanneer mijn voeten omknikken dan vroeger?

Toen ik een kind was, knikten mijn voeten wel eens om. Bijvoorbeeld als ik op een randje of een steen stapte.

Dat was altijd pijnlijk. Regelmatig had ik dan een verzwikte voet, die een paar dagen pijnlijk en gezwollen was.

Als nu mijn voet omknikt, is dat lang zo erg niet. In een heel ernstig geval maximaal een half uurtje lichte pijn. Meestal voel ik zelfs helemaal niets.

Vanwaar dat verschil tussen vroeger en nu?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Van de binnenste en buitenste knobbel van de enkels lopen banden naar de botten van de voet. Als je je bijvoorbeeld verstapt, kunnen deze banden worden opgerekt. De voet is hierbij meestal extreem naar binnen gekanteld geweest. Dit oprekken en de klachten die je hiervan ondervindt, heet een verzwikte enkel. Bij de voeten in je kindertijd waren de banden nog korter. Ze werden bij het verstappen relatief meer opgerekt dan nu het geval is.

Bronnen:
http://www.blessure-aanwijzer.nl/DaviWB/Pa...

Omdat je botten vroeger als kind nog zwakker (zachter) waren... Je breekt ook sneller wat..

Goeie vraag... Ik denk, maar ben geen orthopeet, dat dit te maken heeft dat je als kind nog in de groei zat en dat alles aan groei onderhevig was. Dus in feite stonden je gewrichten, botten, spieren, pezen etc. al onder een relatief grote druk vanwege de groei. En als je daarbij ook nog eens een klap krijgt, doordat je, je voet verzwikt. Dan hebben deze naar mijn idee extra te leiden... Nu je -ik neem aan- uitgegroeit bent is deze druk er vanaf en zijn je gewrichten, spieren en pezen wat rekbaarder. Althans het verhaal van dr. DeWit in Miami een x-aantal jaar terug tegen mij. Maar dit is me altijd bijgebleven...

Misschien heeft het niet te maken met de sterkte van je botten maar de sterkte van de bindweefsel. Als je voet omknikt dan rek je de bindweefsel uit. Bij kinderen is dat allemaal nog niet uitgegroeid. De krachten die er echter op komen te staan zijn maar marginaal kleiner ten opzichte van een volwassen persoon (denk aan rennende kinderen, bijvoorbeeld).

Omdat je spieren in de loop der jaren steviger zijn geworden, dus je hebt meer kans op verzwikkingen.

Omdat je spieren in de loop van de jaren steviger zijn geworden dus heb je juist MINDER kans op verzwikkingen. Je ervaringen in de loop van je leven helpen je ook om sneller instinctief juist te reageren op het moment dat je voelt dat je omknikt.

ik denk dat het mischien komt door dat botten in de loop van tijd steveger worden en dus minder pijnlijk als je ze pijn doet

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100