hoe kan het dat je de ene dag beter kunt zien dan de andere dag

als ik in de bus zit kan ik soms wel de tijd lezen voor in de bus en ander dagen zie ik de tijd in de bus waziger? terwijl ik toch telkens op de zelfde plek zit, hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

Het kan ook aan je eigen conditie liggen. Als je goed uitgerust en fit bent, zie je vaak iets scherper dan wanneer je vermoeid bent of slecht geslapen hebt. Ik merkte dit bij mezelf en heb er eens met een opticien over gesproken. Die bevestigde mijn ervaringen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Misschien is het schermpje van de ene bus scherper dan die in de ander?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan een aantal oorzaken hebben, maar hoort niet.

De druk in de oogbol kan varieren bijvoorbeeld. Het is in jouw geval verstandig om de druk even te laten meten bij een opticien. Dat kan gratis.

Tevens zou je het probleem met de huisarts kunnen bespreken.

Toegevoegd na 3 minuten:
korte toelichting: Wisselende oogscherpte kán duiden op Diabetes Mellitus (suikerziekte). Hier zijn verschillende varianten van en hoeft niet persé de oorzaak te zijn.

Ik vind wel dat je de klachten serieus moet nemen en adviseer je om dit met een arts te bespreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan samenhangen met de hoeveelheid licht in de bus op het moment dat jij reist:
Als je een klein beetje bijziend bent dan zie je in principe in de verte altijd wazig.
Als het erg licht is zullen je pupillen vernauwen, waardoor de sterkte van de ooglens minder van invloed is op de scherpte, Je ziet dan ook in de verte scherper.
Bij een fotocamera zie je dat effect ook als je een klein diafragma kiest.
Mensen zijn soms een klein beetje bijziend zonder dat ze zelf doorhebben dat ze scherper zouden kunnen zien met een bril.
Probeer maar eens met een stukje karton waar je een klein gaatje in prikt: als je daar doorheen kijkt zal je in de verte scherper kunnen zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik heb ook een bril voor veraf maar die heb ik niet altijd op, maar dan valt me op dat ik het soms wel kan zien en andere keren weer niet.