Hoe kom je van brandend maagzuur af?

Ik heb al een paar dagen er last van.. Ik heb het wel vaker. Maar nu is het wel erg vervelend..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.7K

Het beste antwoord

Gooi a.u.b. rennie meteen de deur uit. Deze lost namenlijk al je maagzuur op, waarop de maag vervolgens weer opnieuw begint met maagzuur maken. Zo blijf je in een vizueuze cirkel zitten. Beste is even langs je huisarts gaan, die kan pillen voorschrijven die in ieder geval beter voor je zijn dan rennies
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Klinkt als reclame, maar een rennie helpt echt.
14 jaar geleden
Mijn man heeft er al jaren last van.
Als je er niets aan doet kun je er tumoren van krijgen.
Mijn man heeft een tumor in de keel die telkens weggelaserd wordt maar uiteindelijk steeds weer teruggroeid.
Gelukkig goedaardig, maar het kan ook kwaadaardig zijn.

Heb je maar een paar dagen last en daarna maandenlang niet, dan heb je ws iets gegeten waar je maag niet zo goed tegenkan, en is het handig om er achter te komen wat je beter niet kunt eten.

Neemt het brandend maagzuur chronische vormen aan, bezoek dan zeker een specialist, want het kan zoals ik al aangaf consequenties hebben.

Mijn man geruikt 2 maal daags voor de maaltijd het door de arts voorgesschreven medicijn pantoprazol, en dan helpt wel tegen het opspelend maagzuur.

Houd het in de gaten en beterschap!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij mij helpt een glas warme melk vaak wel.
is vies, maar voor het goede doel :)
Rieneke1
14 jaar geleden
Bij de appotheek zijn hier effectieve tabletten voor verkrijgbaar, die je ook tijdens de zwangerschap kunt gebruiken. ( omdat vrouwen daar in deze periode vaak last van hebben. ) Je kan het ook proberen te vooromen door gezond en regelmatig voedsel te nuttigen. Veroorzakers van brandend maagzuur zijn voornamelijk: cola, pizza, cips, bier, gevulde koeken ed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt zelf best al wat doen tegen brandend maagzuur. Als je je aan wat simpele regeltjes houdt als, niet te snel eten, geen vet eten, een half uurtje tot na de maaltijd rustig aan doen, matig met alcohol, dan heb je kans dat het beter gaat. Ik vond de volgende tips op de site van Rennie;

Snel, veel en vet eten of
eten op zeer onregelmatige tijden.
Het eten van veel scherpe kruiden,
knoflook, peulvruchten, uien, koolsoorten,
chocolade en citrusvruchten.
Het drinken van veel koffie, thee,
koolzuurhoudende dranken of alcohol.
Het nemen van sommige medicijnen
(onder andere bepaalde pijnstillers).
Roken.
Ook spanningen kunnen een rol spelen
bij maagklachten. Soms liggen problemen
'zwaar op de maag' of zijn 'moeilijk te verteren'

Mochten de klachten aanhouden, dan kun je altijd naar de huisarts gaan er bestaat een aandoening die de 'ruflexziekte' heet. Het klinkt heel zwaar omdat het woord 'ziekte' er in voor komt, maar het is niet meer als een aandoening die sommige mensen hebben waardoor de maaginhoud weer terugloopt in de slokdarm. (vooral bij bukken of voorover buigen) Dit kan het slijvlies irriteren. Er zijn hele goede zuurremmers voor.
Het is altijd vervelend als je last hebt van brandend maagzuur, maar er zijn gelukkig ook goede oplossingen voor.

Toegevoegd na 2 minuten:
het zijn dus voorbeelden van dingen die je NIET moet doen hè, nu staat er dat je vet en snel moet eten, dat is dus niet helemaal de bedoeling!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snel, veel en vet eten of
eten op zeer onregelmatige tijden. Was dit een tip van Rennie?? Zeker om die dingen beter te verkopen... :-)
Een antwoord waar je wat aan hebt...mmmmm......
Ja, Rennies kan goed werken, beslist.

Vanuit mijn eigen ervaring.... voor de hand liggend maar daarom niet minder waar: stress.
Jarenlang last van gehad en nu helemaal niet meer.

Is niet van het caliber Rennies en zeker geen korte-termijn-oplossing of makkelijk maar zeker de moeite waard om eens over na te denken.
Als dat op jou situatie van toepassing is dan zou ik zeker eens naar mogelijkheden kijken. Niet dat je je situatie zou moeten aanpassen maar leren je niet druk te maken over dingen kan heel goed werken.

Probeer in ieder geval eerst paar keer een Rennie en kijk of dat helpt. Sterkte (want het kan je leven vergallen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even langs een dokter er zijn tegenwoordig prima midddelen voor, maar ook bij de apotheek is er voldoende verkrijgbaar.
Wat wel belangrijk is, waar komt het door?
Heb je het vooral bij het gaan liggen?
Dan zou je een middenrifbreukje kunnen hebben, hier door is er wat mis met de afsluiting van je maag naar je slokdarm, ga je dan liggen , dan stroomt er maagzuur je slokdarm in en dat is wat je voelt.
Het kan ook door stress komen.
Probleem met je gal.
En meestal alles bij elkaar, te vet eten , stress, vermoeidheid, slechte conditie, een virus enz.
Omdat je het vaker hebt lijkt het me stress.
Let op je voeding, belaalde voeding maken het erger, eet vooral niet te vet, geen koolsoorten, geen gebakken dingen enz.
Meer water drinken wil wel eens helpen.
Is het een virus of maagbacterie dan niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een theelepeltje bakpoeder in een half glaasje water helpt. Dit goedje is eigenlijk natriumkarbonaat en is basisch. Dat wil zeggen dat dit spul zuren neutraliseert.

Het smaakt een beetje zout, is helemaal niet giftig. Er komt bij de chemische reactie een beetje koolzuurgas vrij. Als je veel zuur hebt, zal je misschien een keertje moeten boeren. Daarna geen zure maag meer. Het werkt binnen 15 minuten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je er heel erg vaak last van hebt, kun je de huisarts vragen om: Omperazol (werkt prima).
het is officieel een maagbeschermer, maar hij helpt je ook van de klachten af. anders maar Rennie uit de apotheek. maar je moet natuurlijk zelf ook wel een beetje op je eetgewoonte letten. bijv sterk gekruid eten, koffie, zure dingen, daar moet je dan wel mee minderen anders helpen die medicijnen ook niet, als je je zelf daar al aan houd, zul je ook niet veel last van maagzuur hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Algemene richtlijnen bij brandend maazuur: Het is belangrijk de druk in de buik te verminderen. Draag geen knellende kleding. Buk niet, maar ga door de knieën als u iets wilt oppakken. Raadpleeg een diëtist als u last heeft van overgewicht. Vermijd het tillen van zware dingen. Eet wat vaker kleine porties in plaats van twee of drie grote maaltijden per dag. Eet minder vet. Vermijd alcohol, scherp gekruid eten, koolzuurhoudende dranken, sinaasappels, koffie en pepermunt. Stop met roken want door roken werkt de sluitspier tussen slokdarm en maag minder goed. Als u vooral 's nachts klachten heeft, dan is het een goed idee om het hoofdeinde van het bed te verhogen. Zet er klossen onder of leg een kussen onder het matras. Neem de laatste maaltijd zo'n drie uur voor u gaat slapen. Uw maag is dan leeg als u gaat liggen. Als u klachten krijgt kort na het starten met een bepaald medicijn, dan is de kans groot dat het medicijn de klachten veroorzaakt. Kijk in de bijsluiter of dit het geval kan zijn. Heeft u er veel last van, overleg dan met uw arts of apotheker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn man had er ook altijd last van. Moest wel 2 a 3 keer per week maagtabletten innemen. Totdat hij zichzelf te zwaar vond en hij minder ging eten, vooral minder vet. Hij houdt dit eetpatroon nog steeds aan en vanaf dag 1 heeft hij geen brandend maagzuur meer gehad.