soms kan ik me niet bewegen als ik ga slapen, hoe kan dat?

Het gebeurt vaak bij mij, ik kijk naar het plafont en dan doe ik mijn ogen dicht inmiddels is het dat al 1 uurtje later kan ik niks meer bewegen? Hoe kan dit! Een keerje had ik dat k iets op me af zag komen! Maar ik denk dat het een droom was ofso

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Als men slaapt, maakt het lichaam een verlammend stofje aan, zodat je in je slaap geen wilde bewegingen maakt. Dit is een soort veiligheid. Soms als mensen wakker worden, werkt dit stofje nog, maar kan men later zich wel weer bewegen. Het is is niet gevaarlijk en komt vaker voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een- bron? die had ik namelijk ook... Als men slaapt, maakt het lichaam een verlammend stofje aan, zodat je in je slaap geen wilde bewegingen maakt. Dit is een soort veiligheid. Soms als mensen wakker worden, werkt dit stofje nog, maar kan men later zich wel weer bewegen. Het is is niet gevaarlijk en komt vaker voor.
Je hebt slaapverlamming gehad.

Slaapverlamming of slaapparalyse is een slaapstoornis. Kenmerk van slaapverlamming is dat de spieren in het lichaam vlak voor het in slaap vallen of direct na het
ontwaken verlamd zijn. De verlamming kan gepaard gaan met hallucinaties (zogeheten hypnagoge waarnemingsstoornissen).

Het verschijnsel is relatief onbekend en er wordt nog maar recent wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Om deze reden is er nog geen zekerheid over de oorzaak van het verschijnsel. Men denkt dat een slaapverlamming een symptoom is van narcolepsie, maar dat is nog niet zeker. Ook mensen die niet lijden aan narcolepsie kunnen namelijk last hebben van slaapverlamming.

Verlamming van de spieren treedt normaliter op tijdens de remslaap. Alleen de oogspieren, de longen en het hart zijn dan nog actief. Deze verlamming treedt op ter voorkoming dat bewegingen in dromen echt uitgevoerd worden. Bij slaapverlamming bevindt de persoon zich als het ware tussen droom en waaktoestand in, waardoor hij zich niet kan bewegen. Dit kan zeer beangstigend zijn voor de persoon in kwestie.

Kortom, geen zorgen maken, iedereen heeft dit wel eens :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Goed antwoord, hier heb ik niets meer aan toe te voegen. Hoewel, misschien toch. Doordat je eigenlijk nog (of al) gedeeltelijk slaapt, is het ook mogelijk dat je nog (of al) een beetje aan het dromen bent. Je kunt in deze toestand dus de meest vreemde dingen ervaren. Allemaal heel realistisch, maar toch ook weer net niet. Deze dromen worden door gelovers in paranormale verschijnselen heel graag uitgelegd als "contact maken met het geestenrijk". Je zou dan meer "open staan". In werkelijkheid ben je gewoon aan het dromen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, inderdaad. Klopt volledig wat je zegt.
Als je heel diep slaapt, dan ga je in REM toestand
Rapid Eye Movement.
Maar je lichaam ontspant zich tegelijk ook.
waardoor je je beetje suf voelt.
Net als in je dromen dat je gaat vallen, maar eigenlijk dat je spieren ontspannen.
Wel grappig gevoel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het echt ernstig? Als ik jou verhaal zo hoor moet het echt eng zijn! Misschien dat je alles wel droomt of er zit iets in je hersenen. Mijn raad is om zowiezo een bezoekje te brengen aan de huisarts.

Sterkte!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wij zijn geen dokters he, wij kunnen niet beoordelen of het niet ernstig is.