Is het normaal dat je als meisje op je elfde al bijna uitgegroeid bent?

Toen ik net elf was, begin groep 8, ben ik gemeten, ik was 1.61 meter.
Dat is natuurlijk best lang voor een 11-jarige.
Inmiddels ben ik bijna 19 en 1.65 meter, wel uitgegroeid dus. Een best wel normale lengte, maar mijn vraag is nu, is het nou uitzonderlijk om vanaf je elfde nauwelijks meer te groeien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Ja dat kan, als je vroeg de groeispurt hebt gehad (dat heb ik namelijk ook). En was je ook jong toen je je eerste ongesteldheid kreeg? want na je eerste ongesteldheid groei je gemiddeld nog ± 5 cm. Dus het is helemaal niet raar ofzo. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Is niet uitzonderlijk, ergens tussen de 12 en 15 zijn de meeste meisjes op hun maximale lengte.
jongens eindigen toch een paar jaar later met groeien in de lengte (tussen 15-19 jaar)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet je zelf niet vergelijken met anderen. De cijfers zijn maar een indicatie en het gemiddelde van een groep meisjes. Iedereen is anders, de een zit onder het gemiddelde en de ander erboven.
Misschien ben jij eerder begonnen met het groeien, toen je 10? Was, waardoor je later niet veel meer langer werd. Het is sowieso een feit dat jongen, met name meisjes, tegenwoordig veel eerder puberen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb iets dergelijks meegemaakt. weet de juiste lengtes nu niet maar ik ben sinds mijn 11de/12de niet meer veel gegroeid. ik was toen altijd de grootste en nu ben ik meestal de kleinste... helemaal niets raars aan je bent gewoon vroeg begonnen met groeien waardoor je ook vroeger gestopt bent
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor dat is helemaal niet zo uitzonderlijk. Ik ben na mijn 12e ook nauwelijks nog gegroeid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gemiddeld sluiten de groeischijven zo rond je 16 en 16 jaar het kan voorkomen dat het bij de een wat vroeger is dan bij de ander, maar bij meisje moet het lichaam zich ook klaar maken voor de verandering naar vrouw en dat kost ook een hoop energie en dat gaat vaak tenkoste van de groei. Maar er zal zeker nog wel een groeispurt aan komen als je lichaam dat weer aan kan.