Kun je ook teveel supplementen innemen?

Hallo,

Ik slik momenteel dagelijks de volgende supplementen:

- 1 tablet van een Multi Vitamine
- 1 capsule Omega 3 vis olie
- 3 tabletten van Vital Green Chlorella

Als ik zo rondneus op het internet zijn er mensen
die meer maar ook minder supplementen in nemen.
Waar ligt de grens? Of is er eigenlijk wel een grens
over hoeveel verschillende supplementen
je maximaal op 1 dag mag innemen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je kunt er inderdaad te veel van innemen. Sommige vitamines en mineralen kun je ook overdoseren en dat kan gezondheidsklachten opleveren. Veel multivitamine preparaten die je in de handel kunt kopen zijn overigens vrij waardeloos. Kost veel geld, maar de vitamines en mineralen die er inzitten zijn vaak moeilijk tot niet opneembaar door je lichaam. Je lichaam kan er dus niet altijd wat mee. Je moet dan echt op zoek gaan naar een heel goed merk. Overigens vind ik dat je goed bezig bent met de visolie en chlorella. Persoonlijk zou ik de visolie vervangen door levertraan en de hoeveelheid chlorella die je neemt wat opvoeren. Toegevoegd na 4 minuten: Visolie bevat veel vitamine D. Dat is gunstig, want veel Nederlanders hebben een tekort aan vitamine D. Echter vitamine D moet je ook zeker niet overdoseren, want dat onttrekt calcium aan je botten.

Je moet je aan het maximum houden wat op de verpakking staat. Een teveel aan vitamine C kun je uitplassen, de overige vitamines niet. Toegevoegd na 1 minuut: Overdosis vitamine A Zwangere vrouwen moeten uitkijken met vitamine A, blijkt uit Amerikaans onderzoek. Aanstaande moeders die extra vitamine A slikten tijdens de zwangerschap, hadden een grotere kans op een baby met een aangeboren afwijking. Omdat in lever veel vitamine A zit, adviseren deskundigen om geen lever te eten tijdens de zwangerschap. Overigens blijkt uit Nederlands onderzoek van TNO Voeding dat 40 procent van de zwangere vrouwen zelfs minder dan 0,6 mg - de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine A - binnenkrijgt. Dus voor Nederlandse vrouwen die geen lever eten, zou een aanvulling juist geen kwaad kunnen. Ook niet zwangere vrouwen kunnen last hebben van een overdosis vitamine A. Dat kan leiden tot hoofdpijn, misselijkheid en duizeligheid. Overdosis vitamine B3 Dit kan bloedvatverwijding tot gevolg hebben. Overdosis vitamine B5 Diarree Overdosis vitamine C Dit beïnvloedt de opname van koper negatief en kan tot nierstenen leiden. Overdosis foliumzuur Hierdoor kon een eventueel tekort aan vitamine B12 moeilijker opgespoord worden. Tegenwoordig bestaan er nieuwe technieken waarbij dit wel mogelijk is. Overdosis vitamine D Dit kan tot kalkafzettingen in het lichaam leiden.

Bronnen:
http://www.gezondheidsplein.nl/dossier/23/...

Sommige vitamines kunnen in hoge dosis wel degelijk schadelijk zijn. Vooral voor de vetoplosbare vitaminen (A, D, E, K) geldt dat men er niet te veel mag van innemen. Ze worden immers in het lichaamsvet gestockeerd en kunnen zo een overdosis veroorzaken. Een teveel aan vitamines (en mineralen) ontstaat vrijwel altijd door het gebruik van voedingssupplementen met te hoge doseringen. Via de voeding kan men nauwelijks te veel vitamines binnen krijgen. Visolie en Chlorella zijn geen wondermiddelen, maar kunnen zeker geen kwaad.

Bronnen:
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseact...

Als vuistregel zijn vetoplosbare vitamines (A, D, E, K) kritischer omdat ze stapelen in je vetweefsel. Een teveel aan wateroplosbare (B1, B2, B3, B5, B6, B8, B11 (foliumzuur), B12, C) raak je vrij makkelijk kwijt via de nieren. Vitamine A heb je strikt genomen niet nodig als je voldoende bètacaroteen binnenkrijgt. Een tekort aan B12 komt bij vegetariërs en vooral bij veganisten voor. Tekorten aan B-vitamines worden doorgaans verholpen met B-complex omdat ze samenwerken. Teveel plas je gewoon uit. Zeker bij vitamine C denk ik dat de aanbevolen hoeveelheid belachelijk laag is. 50 mg krijg je weliswaar met de aanbevolen voeding wel binnen maar je ziet de laatste tijd steeds vaker minimaal 75 of zelfs 100 mg als advies. Een overdosering, maar die treedt pas op bij ettelijke grammen, uit zich in diarree en niet in nierstenen, zoals nog vaak beweerd wordt. Een tekort aan vitamine D komt vaak voor, te meer omdat de minimale bloedspiegel door steeds meer gezondheidswetenschappers de helft hoger (van 50 naar 75 nmol/l) wordt gesteld. Aanvullen gaat prima met de bekende kindertabletjes, hoewel de (huis)arts bij grote tekorten een poosje een hoge dosering voorschrijft. Teveel, maar dan moet je wel heel veel gebruiken, kan ontkalking van de botten en neerslaan van kalk waar dat niet wenselijk is veroorzaken. Een teveel aan vitamine E zou verstoring van processen in de weefsels kunnen veroorzaken door stapeling maar in de praktijk zijn daarvan geen nadelige effecten gesignaleerd. Hetzelfde geldt voor vitamine K. Het risico van overdosering, zelfs bij de hoge, orthomoleculaire doseringen is dus niet groot. Visolie bevat essentiële omega 3 vetzuren en meer dan voldoende vitamine E. Chlorella bevat chlorofyl dat vooral als anti-oxidant werkt en is een van de weinige plantaardige leveranciers van vitamine B12. Omdat een multi meestal erg weinig vitamine C bevat zou je wat extra aanvulling kunnen overwegen. Ik gebruik zelf een paar gram conform de orthomoleculaire leer.

Bronnen:
o.a. http://www.vitamine-info.nl/

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100