Hoe kun je de hoeveelheid slaap die je lichaam nodig heeft verkorten? Kan dat wel?

Ik ben altijd jaloers op mensen die aan 7 uur slaap genoeg hebben. Is er iets wat ik kan doen waardoor ik voortaan ook aan 7 uur slaap genoeg heb?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Op wikipedia staat (betrouwbaar?) een tabel met de hoeveelheid slaap die je nodig hebt. Die tabel voeg ik toe. Citaat van een andere site (waar nog meer over slaap is toe te voegen) staat het volgende; ' De meeste mensen die ’s nachts te weinig slapen, zijn vaak overdag slaperig en functioneren slechter op het neuro-cognitieve vlak. Ze kunnen onder andere minder goed onthouden en nadenken en zijn vaak chagrijnig: daar blijf je maar liever uit de buurt.' Op de site staat ook een verhaal over 'minislaapvliegjes' (echt nog nooit van dat woord gehoord haha). Ik citeer het even: 'veel slapen is dus niet goed voor mensen die oud willen worden. Maar hoe zit dat dan met te weinig slaap? Want er zijn ook geluksvogels die heel goed functioneren op 4 uur slaap in een nacht of zelfs minder. Mensen zijn niet de enige diersoort met leden die korter slapen dan de meute. Professor Ciara Cirelli heeft samen met een team onderzoekers aan de medische faculteit van de Universiteit van Wisconsin uit Noord-Amerika fruitvliegjes ontdekt die tot tweederde minder slaap nodig hebben dan soortgenoten die 9 tot 15 uur per dag slapen. De minislaap-vliegjes hebben maar 4 tot 5 uur slaap per dag nodig. Het verschil tussen de minislaap- en de normale vliegjes komt door een mutatie in het zogeheten ‘Shaker-gen’ op het X chromosoom. Ook al lijkt het ideaal om minder slaap nodig te hebben, hetzelfde onderzoek heeft ook aangetoond dat de levensduur van de minislaap-vliegjes gemiddeld 2 weken korter was dan de gemiddelde levensduur van de meeste fruitvliegjes, die 3 tot 4 maanden is. Dit scheelt omgerekend voor mensen ongeveer 10 jaar, ervan uitgaande dat iemand 85 jaar zou worden. 'Slaap met mate Cirelli’s kortslapende fruitvliegjes laten nog eens zien dat slaap echt nodig is. Maar let op: niet te veel! Volgens professor Coenen kunnen we het beste tussen de 6.5 en 7.5 uur per nacht slapen. Dit heeft niet te maken met levensverwachting, maar met de afstelling van onze biologische klok. Je lichaam beschikt over een mechanisme om op tijd te slapen en wakker te zijn. Bij een normaal slaapritme wordt er als het ’s avonds donker wordt, een stoot hormoon (melatonine) afgegeven in de hersenen. Door de melatonine word je slaperig. Overdag wordt het hormoon afgebroken onder invloed van licht en hierdoor ben je wakker. Grote wisselingen in bedtijden vergen grote aanpassingen van je biologische klok en dit werkt het functioneren overdag tegen. Het beste is om regelmatig te slapen'

Bronnen:
http://www.kennislink.nl/publicaties/minde...

Zoals met als: oefenen. Al verschilt de hoeveelheid benodigde slaap wel per persoon. Ik doe het doorgaans met 5,5 tot 6 uur. Maar na een paar dagen begin ik dat ook wel te voelen en ben niet helemaal fit meer.

Luisteren naar je lichaam. Als je da verkort, bijvoorbeeld met een uur per dag, ben je doodmoe na een week. Het is een bioritme. De éne heeft meer slaap nodig als de andere, om te recupereren. Je kan daar niet blijven tegen ingaan, laat de natuur zijn gang gaan.

Ieder mens is anders. Je kan proberen om het jezelf gewoon te maken om 7 uur te slapen en niet meer. Dat kan een tijdje goed gaan. Maar als je lichaam het echt nodig heeft om meer te slapen, dan zal het dat op de duur eisen. Je gaat dan prikkelbaar worden en minder geconcentreerd.

Thee drinken wardoor je gaat slapen,maar eens een keer gaf me vader me thee in de middag ik sliep de hele dag.Toen ik wakker werd wist ik niet dat het een nieuwe dag was.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100