Ben ik echt pathologisch gestoord en/of heb ik asps?

Ik heb via een vraag op GV ook van mezelf gemerkt dat ik misschien pathologisch os asps heb ik had er eerder nog nooit van gehoord, maar ik vond mezelf er wel in. ik zeg dit nu hier omdat het anoniem is want ik ga het ZEKER niet aan me ouders vertellen mijn broer is gehandicapt en mijn andere broer is op zich zelf gaan wonen zonder ,,gedag'' te zeggen. ik ben zelf 13 jaar, op de scholen die ik heb gezeten en andere volwassene die zeggen dat ik wel heel slim ben maar het er niet uit komt ik merk het zelf ook een beetje ( ver van het onderwerp) ik heb zelf ook een keer zonder reden gezegd dat een hele goede vriend van mij dood is gegaan aan drugs. en vroeger ook gelogen dat ik werd geslagen thuis en dat soort dingen. ben gewoon opgevoed hele lieve ouders alleen ze zien het niet dat ik iets heb ( ik wil ook niet dat ze het weten )
maar weet iemand hoe ik dit kan verhelpen
IK BEN 100% ZEKER DAT IK HET HEB, IK HEB HET OPGEZOCHT ALLES KLOPTE ( ECHT WAAR )

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

ASPS, ofwel Antisociale Persoonlijkheidsstoornis heeft een paar belangrijke kenmerken waaronder: egocentrisme, geen verantwoordelijkheidsgevoel, geen schuldbesef en geen rekening houden met anderen.
En wat lees ik hier in jouw vraag/bericht? Een en al bezorgdheid om je ouders, je ziet in dat ze het al moeilijk hebben met hun andere zonen, je wilt wel hulp hebben maar hen niet verder belasten, kortom: je bent inlevend, je houdt rekening met je ouders en je bent bezorgd.
Als je het mij vraagt heb jij geen ASPS.

Maar eerlijk is eerlijk: aan mij moet je het niet vragen want ik ben geen erkend orthopedagoog of psychiater. En alleen die zijn in staat een dergelijke diagnose te stellen. Waarmee ik ook wil zeggen: jij kan jezelf hierin niet beoordelen. Dat is onmogelijk.
Als mensen kenmerken van stoornissen gaan lezen is er altijd veel herkenning. Bijna iedereen is in staat om een etiketje uit te kiezen die goed bij zichzelf past, maar dat is nu eenmaal het geval het die omschrijvingen. Een echte diagnose kun je nooit zelf stellen, het is een stuk complexer dan jij nu denkt.

Ik denk wel dat jij nu in een moeilijke situatie zit. Je bent 13 jaar oud en hebt volgens mij al heel wat meegemaakt, mede door je broers. Wees niet bang dat je ouders al te erg schrikken als je aangeeft misschien wel een beetje hulp nodig te hebben. Zij hoeven je geen hulp te geven, daar zijn professionals voor. Maar ze hebben wel het recht om te weten hoe het met je gaat, vind ik, ze zullen ongetwijfeld niet willen dat jij in je eentje zo gebukt gaat onder je problemen. Als je het moeilijk vind om dit onderwerp aan te snijden bij je ouders kun je ook zelf een keer naar de huisarts stappen (die heeft geheimhoudingsplicht) of praat eens met een vertrouwenspersoon op school.
Jij hoeft dit niet in je eentje allemaal te dragen, zoek hulp.
Heel veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geweldig antwoord waar hij vast iets aan heeft. +
Rieneke1
12 jaar geleden
wat een uitstekend antwoord, dikke plus!

Andere antwoorden (3)

Maar als je het niet aan je ouders vertelt, wie kan je dan helpen? Je kan naar de vertrouwenspersoon op school toegaan, die hebben ze vast wel. Maar je ouders zullen uiteindelijk ook wel doorkrijgen dat je iets voor ze verzwijgt. Ze kunnen je in ieder geval helpen met iemand zoeken die je kan helpen. Ik begrijp dat je denkt dat het misschien te veel is voor je ouders, maar je hebt er niet om gevraagd, en het wordt waarschijnlijk alleen maar erger en moeilijker als je het vooe jezelf houdt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weetje waar de meeste dokters een hekel aan hebben, mensen die zelf op het internet allemaal ziekten en stoornissen opzoeken en dan ineens zeker weten dat ze het hebben.

Heb je ergens last van: ga naar een huisarts. Die kan je verder helpen naar de specialist en je zo een goed advies geven.

Internet is erg leuk om informatie op te zoeken, maar met zoiets complex als geneeskunde moet je altijd een dokter opzoeken. Als je iets hebt, kan deze je ook het beste vertellen wat je moet doen om het te genezen (als het niet de huisarts is wel de specialist).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geef toch even antwoord, omdat ik anders geen afbeelding toe kan voegen.

Wat Annigje zei, is heel terecht, je kan zelf zo'n diagnose niet stellen en bovendien herken je altijd wat als je op internet dingen leest....

Kijk maar naar deze fokke en sukke..