Wat voor behandeling is effectief voor mijn onzekere moeder?

Mijn moeder is rond de zestig en vindt therapie maar eng en onzin. Toch ben ik van mening dat juist zij het nodig heeft. Ze is onzeker en heeft een laag zelfbeeld. Ze voelt zich dom ten opzichte van anderen, en denkt dat ze " niks kan", ze is nerveus om een computer te leren bedienen of om auto te rijden in een vreemde stad. Ze is dus vooral ( vaak onterecht) zenuwachtig en onzeker over wat anderen van haar denken. Als ik haar zover krijg om met een deskundige te praten, wil ik voor haar dat er niet in het verleden wordt gewroed, dat is niets voor haar. Ze zou haar negatieve gedachtenpatroon moeten veranderen en vaardiger moeten worden in bepaalde dingen. Wie of wat zou haar kunnen stimuleren en oppeppen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (4)

ikzelf doe nu een cursus genaamd Metlef, dat is precies voor de symptomen die jij nu beschrijft!
ze hebben verschillende leeftijdsgroepen.
Alleen weet ik niet waar je woont, maar geloof me dit hebben ze in elke stad.
je hebt van te voren ook altijd een gesprek om te kijken wat je wensen zijn en of het iets voor jou ( je moeder dus) is. je kunt gewoon even langs de huisarts, die weet waar deze cursussen te vinden zijn. (want metlef is alleen in Deventer, maar elders heet het weer anders.)
je kan ook gewoon even bellen naar de huisarts assistente, maar geloof me ze kan hier echt mee geholpen worden!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een vrouw van midden zestig die ik ken die het zelfde had, had erg veel baat bij een buddy, dit was een vrouw met een psychologische achtergrond, die niet als een psycholoog (die in haar ogen toch lijkt op dokter, en dat vindt ze eng of beschamend en dat heeft ze toch niet nodig want ze heeft het toch altijd prima gered? etc) dingen met haar ondernam. dus in plaats van te praten achter een buro, gingen ze naar buiten en deden ze spelender wijs de dingen waar ze bang voor was. of soms, gingen ze alleen maar uit winkelen of ergens lunchen, en praatten ze ondertussen. de buddy had meer geduld dan haar familie, was een vreemde, waar ze meer aan durfde te vertellen dan aan haar vrienden, en tegen mij zei ze steeds, dat het gewoon een vriendin was die vaak langskwam, iets wat voor haar heel belangrijk was, om anderen niet te laten zien dat ze hulp nodig had. maar gaandeweg vielen eigenlijk alle maskers af en kwam er een steeds zelfstandiger vrouw uit haar schulp. ze heeft een computer cursus gedaan, is alleen op reis geweest, mailt, belt, geeft duidelijk haar grenzen aan. de buddy komt niet meer wekelijks, maar ze ziet haar nog wel als een goede vriendin, met wie ze zo af en toe belt of even afspreekt voor reflectie. het verschilt natuurlijk per waar je woont, zij had deze buddy via een buurthuis gevonden, afdeling ouderen hulp. wie weet jullie ook? succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om de oorzaak te achterhalen waardoor uw moeder een laagzelfbeeld enzv heeft vrees ik dat er wel in haar verleden gewroed gaat worden .

Er is vaak een oorzaak /gebeurtenis waardoor een negatief gedachten patroon is onstaan .

Ik vindt het fijn dat u Uw moeder wilt helpen mn complimenten hiervoor !

Misschien is een assertiviteitstraining aan te-bevelen als beginstapje is laagdrempelig en gaan ze niet wroeten .

succes .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moeder heeft het tot zover altijd gered. 60 jaren Leven is pittig. Ik kan me voorstellen dat ze niet staat te trappelen om in therapie te gaan.
Misschien zou een schriftelijke cursus bevordering zelfvertrouwen of zoiets iets kunnen zijn? Gewoon vertrouwd aan de keukentafel de lessen maken?

En je moeder is beslist ergens heel goed in. Laat haar dat doen. Geef haar complimenten dat ze jullie goed heeft opgevoed. Dat ze een fijne oma is voor de kleinkinderen. Vraag of ze wil oppassen. Zodat ze zich nuttig voelt. Of misschien koffie schenken of hand- en spandiensten als vrijwilliger in een verzorgingstehuis in de buurt. Zodat ze een beter zelfbeeld krijgt als ze merkt dat mensen haar nodig hebben.

De plaatselijke bibliotheek of een seniorengym bezoeken, voor nieuwe contacten. Of voorleesoma op de basisschool.

Als de kinderen, hoe goed bedoeld ook, van alles willen dat ze moet gaan doen, zal ze juist dieper in de put komen omdat ze denkt dat juist haar kinderen haar niet goed genoeg vinden.