sinds een jaar merk ik dat ik heel lui ben geworden hoe kom ik er vanaf? bestaat er ook een boek hoe ik me zelf daartoe kan veranderen?

Ben nu echt luier en lakser geworden. ik wil dat graag veranderen, misschien door een boek te lezen waar alles duidelijk wordt uitgelegd hoe het komt,..

alvast bedankt voor de tips

Toegevoegd na 27 minuten:
Hetzelfde van school, ben niet meer zo gemotiveerd als eerst.. Terwijl k de opleiding/school nog leuk vind.

Ik heb heel vaak dat ik geen zin meer heb om mijn schoolboeken te openen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (8)

Meer dingen doen die je leuk vindt, hier heb je zelf ook meer zin in en daarom zal je dan niet kiezen op de bank te blijven zitten.

Als je eenmaal iets aan het doen bent, gaat het meestal wel weer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een jaar al lui...tijd om er wat aan te doen!
Pak je agenda en plan afspraken. Sporten, uitgaan, social meetings met je vrienden, doe wat vrijwilligerswerk.
In huis: orden je administratie, lees je boeken die er nog liggen, doe achterstallig onderhoud, begin een hobby.

Benut je tijd en geniet van je vrije tijd. Het is fijn om elke avond te kunnen terugkijken op een goed bestede dag.

Toegevoegd na 16 minuten:
na je toevoeging:
visualiseer /bedenk wat je gaat doen als je geslaagd bent. Werk daar naar toe. Dat moet een kick geven, straks dat te doen wat je leuk vindt!
En even jezelf flink toespreken. Als je lichamelijk niks mankeert, niet aan toegeven, aan de traagheid, kom op!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een boek zou ik er nu net niet over gaan lezen, want dan zit je weer op de bank :)

Luiheid kan komen door een tekort van daglicht.
Neem dus best beweging in de buitenlucht.

Verder:
Ga slapen op een vast ritme.
Eet gezonde afwisselende voeding zonder overdaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer evt eens te kijken naar je eetgedrag. Eet je de laatste tijd veel vettig eten? Weinig groente/fruit/vezels? Misschien dat je dat kan veranderen.
Je word namelijk niet 'zomaar' lui en laks.
Stress misschien? Probeer zo te achterhalen waar de oorzaak zit en daar moet je wat aan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echt een strakke regelmaat met voldoende slaap (8-9 uur) en ga echt sporten, werkte bij mij prima. Is geloof ik overigens ook een van de behandelingen van mensen met vermoeodheidszietkten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met betrekking tot school: ga afspraken met jezelf maken, en kom die na. Zorg ervoor dat je inplant dat je op bepaalde tijdstippen aan je huiswerk gaat zitten, en laat (als dat echt nodig is) ook controleren door een van je ouders of je het wel echt gemaakt hebt. Zo stimuleer je jezelf alleen maar.

Bestaat er een boek voor? Geen idee, maar je hebt tenminste wel Goeievraag.nl! ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha, die Rijkmond;

Je kunt het alleen veranderen als je er zelf ook echt mee zit. Een boek is daarbij hooguit een hulpmiddel, geen duw in een andere richting. En anders kun je misschien beginnen met een positieve benadering: je bent niet lui, maar je verstaat de kunst uit te rusten vóórdat je moe wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag jezelf eerst af, 'wat is er ingeslopen, welke teleurstelling(en) heb je opgedaan'. Wat maakt het dat je de motivatie bent verloren? Ergens 'onderweg' zijn je verwachtingen misschien niet of te weinig tot hun recht gekomen. Juist positief ingestelde mensen zijn een kunstenaar om hun teleurstellende ervaringen optimaal te verdringen en vast te houden aan ogenschijnlijke prettige zaken. Echter, dat verdringingproces werkt als een 'mol', het ondermijnt je natuurlijke energiestroom. En, daarmee je initiatieven om in actie te komen.

Echter, in actie zal je moeten komen! Ga te rade bij jezelf. Herzie je kijk op heel veel elementen uit je omgeving / leven en ontwikkel een visie waarmee je letterlijk en figuurlijk langer door het leven kan.

Mocht het zo zijn dat van dit alles geen sprake zou kunnen zijn dan rest er maar een oplossing, 'hup, een schop onder je kont, vooruit, actie!!!'