bij het verdampen van het zweet nemen de druppeltjes warmte van je huid mee.

Toegevoegd na 1 minuut:
leuke docu over gezien, zie hier: http://www.youtube.com/watch?v=SUvSJIs3kow
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Verdampen kost energie: Er is een klein beetje energie nodig om een molecuul uit vloeistof naar gas vorm te laten gaan. Dit redden allen de meest energie-rijke moleculen. Doordat deze ontsnappen aan de vloeistof, wordt de gemiddelde hoeveelheid energie in de vloeistof lager. energie = warmte => De vloeistof (Je zweet) wordt koeler => Je koelt af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Simpel gezegd:

Je zweet verdampt door warmte, bij dit verdampen voert het vocht dus de warmte af, en voel jij dat het afkoelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
’s Zomers hebben we er allemaal last van, zweten. Wanneer de temperaturen stijgen, beginnen de zweetklieren in onze huid meer zweet te produceren. Zweet verdampt op je huid en daardoor koel je af. Zweetklieren zijn eigenlijk de airconditioning van ons lichaam. Als het erg warm is moet je zweten, hoe onprettig dat ook is. Omdat we zweten op warme dagen blijft ons lichaam op een constante 37 graden. Zweten doen we altijd, ook wanneer we het niet extreem warm hebben. Gemiddeld verliest iemand een halve liter zweet per dag, mannen iets meer dan vrouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar zweet reguleert je exacte lichaamstemperatuur toch, dus hoe zorgt die natte verkoeling op de huid dat je lichaam in de zon en tijdens het sporten niet uit elkaar knalt van de hitte, want ik zweet zelf niet gauw, en toch span ik me erg in. En hoe koelen honden dan af, een beetje met je tong uit je bek hijgen kan de temperatuur toch ook niet zo specifiek laten dalen?
Je kunt het ook op een andere manier testen. Leg een fles water in de volle zon. Wat gebeurt er dan? De fles wordt heet.
Leg diezelfde fles in de volle zon, maar wikkel 'm in een natte theedoek: de fles wordt koud. Volgens mij is dit hetzelfde principe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als het warm is verdampt het water in je lichaam maar het water blijft vast zitten onder je buitens laag huid zitten,vervolgens gaat het water door je poriën naar buiten en geeft het een afkoelend gevoel