Is dat zo dat bij mannen, na het sex de slaap hormonen actief gaan?

n.v.t

Toegevoegd na 4 minuten:
Ertra uitleg
/\
|

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Ja, maar niet alleen bij mannen ; ook bij vrouwen werkt seks dermate ontspannend (en maakt 'slaaphormonen' vrij - je melatoninespiegel stijgt) dat je de eerste 5 a 10 minuten daarna heel makkelijk in slaap kunt vallen. Zelfs midden op de dag.
Vrouwen hebben echter nog wel eens de neiging zich meteen na de sex helemaal of gedeeltelijk te willen wassen of moeten meteen daarna plassen, zodat dat moment voorbij gaat en je juist uren wakker kunt liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat klopt inderdaad.

Toegevoegd na 4 minuten:
Dit komt door de plotselinge daling van de testosteronspiegel na het orgasme.

Toegevoegd na 8 minuten:
En Pancake heeft gelijk dat na het orgasme bij zowel mannen als vrouwen oxytocine wordt aangemaakt. Dit wordt het knuffelhormoon genoemd en zorgt voor de onderlinge band. Helaas is voor de meeste mannen de dalende testosteron spiegel de oorzaak dat dit genegeerd wordt en je in slaap valt. Als je hier samen echt last van hebt kan je natuurlijk ook 's ochtends vrijen. De kans op in slaap vallen is dan minder groot omdat je dan ook uitgerust bent.

Toegevoegd na 20 minuten:
Jammer van de min, ik zal het wat duidelijker proberen uit te leggen, ik was misschien te kort door de bocht?

Het enige echte slaaphormoon is melatonine. Als je hier meer van hebt wordt je moe, minder wordt je wakker. Melatonine is ook van invloed op de geslachtsorganen en op de zin in seks. Zie ook bijgaand artikel.

Bij mannen komt bij de zin in seks ook het geslachtshormoon testosteron om de hoe kijken als je opgewonden wordt en seks hebt. Of je dan moe bent of niet, dit zorgt zeker voor de onderdrukking van de slaap en de effecten van melatonine.

Na het orgasme valt bij mannen de testosteronpiek weg en blijft de melatoninespiegel in het bloed achter. Door de seks ben je ook ontspannen en dan val je als man sneller in slaap. Dit effect treed daarom vooral 's nachts op en niet zo snel bij ochtend of middagseks.

Bij vrouwen werkt het wat genuanceerder. Zij blijven ook wat langer opgewonden door de vrouwelijke hormonen en het duurt langer voor de slaapremmende werking verdwijnt.

Bijgaand ook een leuke link over de invloed van hormonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is geen uiting van verveling omdat de seks slecht was, nee, de man wordt na zijn orgasme overdonderd door een explosie van het sekshormoon oxytocine. Hierdoor valt hij in een diepe slaap. Dit in tegenstelling tot vrouwen; die beginnen door hetzelfde hormoon meestal honderduit te praten en hebben de behoefte om uren te knuffelen…
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oxytocine is vooral van invloed op het gedrag en gevoel van geborgenheid. Het ontspant ook wel, maar verklaart zeker niet alleen waarom mannen wel en vrouwen niet sneller in slaap vallen na het orgasme.
Ja,want je word héélemaal chill,rustig dus.
Want je hebt je ontlading van energie gehad en dus word je slaperig daardoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een stereotype beeld. mannen die zich erop richten om na de sex aandacht te blijven houden, zijn echt in staat om wakker te blijven. Een kwestie van aandacht en trainen. Het ligt natuurlijk ook aan het moment van de dag. Ik kan me wel voorstellen dat het op een normale tijd naar bed gaan met een normaal slaapritme wat wordt onderbroken door sex, het genoemde verschijnsel vertoont. Dat zou voor de vrouw dan ook gelden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mannen zijn altijd hormonaal aktief hihi..maar na de sex wat sneller moe. gr.