Kan je een huisarts laten vervolgen of aansprakelijk stellen, bijvoorbeeld om excuses te eisen?

Toegevoegd na 42 minuten:
mijn vraag is dus!! kan ik deze arts vervolgen ook al is het maar om een sorry wat is het best wat ik kan doe????

In de reacties staat meer informatie.

Weet jij het antwoord?

/2500

Een huisarts is aansprakelijk te stellen voor fouten die hij maakt, maar alleen voor zover hij verwijtbaar gehandeld heeft. Medici hebben wat men noemt een inspanningsverbintenis ten opzichte van hun patiënten en geen resultaatsverbintenis. Dat wil kortweg zeggen dat een huisarts verplicht is alles te doen wat in zijn macht ligt om de patiënt te helpen, maar niet verplicht is ook resultaat te boeken. Het menselijk lichaam is zo complex, dat hem of haar niet elk foutje kan worden verweten. Feit: Je klacht indienen bij een klachtencommissie heeft als enige resultaat dat je klacht wordt gehoord en dat je mogelijk in het gelijk wordt gesteld. Het doel is dan vaak ook mentale genoegdoening of gerechtigheid. Je kunt bijvoorbeeld een klacht indienen bij het Medisch Tuchtcollege waar medici een officiële maatregel opgelegd kunnen krijgen, die varieert van een waarschuwing tot het doorhalen van de noodzakelijke beroepsregistratie. Dat een klacht gegrond is verklaard wil echter niet zeggen dat je met die klacht de huisarts aansprakelijk hebt gesteld en recht hebt op een schadevergoeding. Daarvoor zul je naar de rechter moeten stappen. Dan kun je een civiele procedure starten en door deze procedure misschien een schadevergoeding ontvangen.

Bronnen:
http://www.mijnrechtsbijstandverzekering.nl

Een klacht instellen bij het medisch tucht college kan altijd, maar in een civiele procedure bij de rechtbank moet je schadevergoeding eisen. Recente Jurisprudentie heeft uitgewezen dat een zuiver emotioneel belang (dat je alleen excuses wilt) geen procesbelang met zich meebrengt. Dus dan moet je ook schadevergoeding willen eisen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100