Deur en dwangneuroses

Mijn zoon heeft last van dwangneuroses. Kan de arme knul niks aan doen en ik help hem daar zoveel mee als ik kan.

Nu heeft hij steeds het idee dat zijn achterdeur niet op slot zit en gaat hij ook steeds kijken of de deur wel goed slot gaat. Hij heeft ontelbare keren de sleutel om gedraaid en gekeken of de haken van de meerpuntsluiting naar buiten gaan. Ook steeds de deur stevig aandrukken om te zien of ie niet open gaat.

Hier moet natuurlijk wel een einde aan komen, nog even en de meerpuntsluiting gaat stuk! Kan dat eigenlijk snel stuk gaan? Het zou inbraakwerend moeten zijn en toch wel tegen een stootje kunnen....

Maar goed, na 2 raamsluitingen geplaatst te hebben is mijn zoon nog steeds niet gerustgesteld :(

Hebben jullie misschien nog tips? Wat zou ik nog meer op de deur kunnen plaatsen?

Toegevoegd na 26 minuten:
Beste Mathilde, bedankt voor je antwoord. Mijn zoon heeft medicijnen , maar de psycholoog zegt ook dat dat niet voldoende. Hij zal ook aan zich zelf moeten werken.
Dat doe hij ook wel, het ging een lange tijd goed. Ik probeer 'm nu te helpen door zijn angst weg te nemen, maar ja ik kan moeilijk de deur verwijderen en het dicht metselen met bakstenen.

Ik wil hem graag wat zekerheid geven dat de deur écht dicht is en dat er niemand, zonder dan het raam te breken, binnen kan komen.

Dus alle tips zijn welkom.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik weet niet of je al hulp hebt gezocht en gekregen. Zo niet, dan adviseer ik je naar je huisarts te gaan. Raadzaam is een verwijzing te vragen voor psychologische en/of psychiatrische hulp (denk aan RIAGG); er zal goede diagnostiek plaats moeten vinden (kijken wat er met je zoon aan de hand is). Misschien start je huisarts al met medicijnen speciaal voor mensen met angststoornissen. Het is voor jouw niet mogelijk je huis zo te maken dat hij geen angst heeft; als je het ene probleem hebt opgelost komt er wel weer een ander probleem. Je kunt dit ook uitleggen aan je zoon, hij zal zich echter gedwongen voelen alles te blijven controleren. Het is echt heel vervelend voor jouw en je zoon, heel veel sterkte ermee en ik hoop dat je zoon zich snel weer goed voelt

Misschien is een eenvoudig wc-slot een idee? Dan wel de groen/rode kant aan de binnenkant zodat hij kan zien dat de deur open (het slot is groen) of echt op slot is (dan is de kleur natuurlijk rood). Of desnoods haken aan de binnenkant die hij kan zien zodat hij niet steeds meer hoeft te "testen" of de deur echt op slot is? Kijk overigens wel uit dat je de deur niet teveel barricadeert want dat is weer gevaarlijk bij brand. Zorg in ieder geval voor een aantal brandmelders in huis voor de veiligheid. Een deur op slot kan namelijk in die situatie erg vervelend zijn.

Angst is afschuwelijk en niet weg te redeneren! Zelf durf ik niet in een huis te wonen met ramen/deuren die makkelijk te bereiken zijn vanaf de begane grond. Bij mij is die angst ontstaan na een inbraak (inmiddels 34 jaar geleden) waarbij de inbreker alleen maar persoonlijke dingen van mij had meegenomen en geen geld of waardevolle spullen. Ik kan mij heel goed inleven in uw zoon, u helpt hem alleen maar door hem te steunen en niet te proberen zijn angst weg te redeneren. Misschien is het een idee om een alarmsysteem aan te brengen op de ramen en deuren. Een kierstandhouder geeft ook een veilig gevoel, zo kan je wel met degene die bij je aanbelt praten, zonder dat de deur opengeduwd kan worden. Mij helpt het ook door hardop mijn handelingen te benoemen: "zo, nu draai ik de deur goed op slot en hoef ik niet meer te twijfelen". Ik heb er, nu op mijn bovenhuis (portiekwoning 3 hoog) met buren die ik goed ken, weinig last meer van, maar echt over gaat het niet. Soms moet ik van me zelf alle trappen weer op om te kijken of ik, heus werkelijk waar, de deur op slot heb gedaan. Ik hoop dat u wat aan mijn antwoord heeft. Sterkte voor u en uw zoon.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100