Is er verschil in werking van medicijnen in de vorm van een tablet of capsule?

Ik heb het idee dat ik bij een bepaald middel beter reageer op de variant in capsule-vorm dan wanneer ik de tablet gebruik. Volgens de apotheek kan dit niet en op internet kan ik er vrij weinig over vinden. Soms vind je dat het wel kan omdat je anders kan reageren op bepaalde hulpstoffen dan de meeste mensen. Maar ook wordt beschreven dat het niet kan.
Is er iemand die hier meer over weet of weet waar ik meer informatie kan vinden? Ik ben ook benieuwd naar uitzonderingen want ik neem aan dat het in de meeste gevallen niks uitmaakt in welke vorm je het krijgt.

Die capsule is in mijn geval niet zo`n plastic dun ding met korreltjes maar een soort plastic uitziend balletje dat je dus niet kunt openmaken.

Weet jij het antwoord?

/2500

capsules zijn er zodat ze minder snel oplossen in de maag. Dit omdat de stoffen die erin zitten de maag aan kunnen tasten. Ze lossen later op dan tabletten.

vraag het eens aan je huisarts die moet het uit kunnen uitleggen maar wat ik nog weet van mijn opleiding is dat het ook uitmaakt waar de stoffen worden opgenomen bv in je maar, via je speekselklieren/ bv pas in je darmen

Tabletten, pillen, capsules en ook veel drankjes en gels zijn eigenlijk poeders die om uiteenlopende redenen ‘verpakt’ zijn. Vaak wordt dat gedaan om ze makkelijker te kunnen innemen, nare smaakjes te verdoezelen of nauwkeuriger te doseren maar inderdaad ook om de opname te bevorderen of te vertragen. In de praktijk is het verhaal iets ingewikkelder. Er zijn namelijk zowel geneesmiddelen in capsule- als in tabletvorm met vertraagde afgifte of een verlengde werkingsduur. Dat ligt dus meer aan de manier waarop het werkzame poeder gebonden is aan de hulpstoffen dan aan de toedieningsvorm. Wat jij bedoelt is een soft gel capsule. In die gel zit de werkzame stof in een waterige of olieachtige oplossing. Daar geldt hetzelfde voor. Comfort bij inname is het belangrijkste doel, terwijl de kans dat je met vieze smaakjes geconfronteerd wordt nihil is. De werking zou moeten afhangen van de werkzame stof maar het moment waarop die stof vrijkomt en de manier waarop die stof gebonden is aan hulpstoffen spelen wel een rol. De apotheker heeft ervoor doorgeleerd om je haarfijn uit te kunnen leggen wat precies die verschillen zijn.

Bronnen:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekte...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100