wat gebeurd er met het bloed,als je bloed prikken bent geweest.?

Afgelopen maandag was ik in het ziekenhuis voor bloed prikken,zoveel mensen ,in de wachtkamer komen en gaan,
maar wat gebeurd er met het afgenomen bloed als dit in het laboratorium onderzocht is,wordt het nog ergens voor gebruikt?of vernietigd.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Je bloed wordt alleen gebruikt om te testen wat de arts heeft aangevraagd om te onderzoeken. Het ziekenhuis mag er verder niks mee doen zonder jouw toestemming. Je kunt er dan ook vanuit gaan dat er verder ook echt niks mee gebeurd. Er zijn voor het opruimen van dit soort materiaal, specifieke afvalverwerkingsbedrijven. Zij halen in speciale kratten ziekenhuisafval op, dus ook menselijke weefsels, organen, ledematen etc. en zorgen voor de verwerking daarvan. Bij Postbus 51, kun je een PDF downloaden met de richtlijnen voor dit specifieke afvalverwerkingsmateriaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als het goed is mogen ze daar niets mee doen. Willen ze er wel wat mee, dan zullen ze daar toestemming voor moeten hebben van degene waar het bloed van afkomstig is. Dat geldt voor alles wat er van - of uit - je lichaam gehaald wordt, zoals organen, weefsel, huid etc.

Ze hebben ooit een stukje weefsel van mij afgenomen dat ze wilden bewaren om naderhand te gebruiken voor studiedoeleinden. Ik kreeg daar keurig een schrijven over en als ik dat goed vond, moest ik daar schriftelijk toestemming voor geven. Zo zal dat ook met bloed gaan.

Alleen kunnen wij nooit controleren of ze er echt niets mee doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met een stukje weefsel kan ik me voorstellen dat ze dat bewaren,maar het lijkt me toch sterk dat ze al die buisjes bloed ook bewaren,als ik zie al in een ziekenhuis waar honderden mensen per dag bloed prikken,en ze moeten het bewaren,krijg je zoveel???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb toch niet gezegd dat ze dat bewaren?
Waar haal je dat vandaan?
Ik heb gezegd dat ze er niets mee mogen doen,
dus weg ermee!
Toch goed Nederlands?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar staat dat dan???
Ik geef 't op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit het verhaal maak ik op dat ze niets met dat bloed doen, tenzij ze het ergens voor willen gebruiken en dan toestemming nodig hebben. Voor mij goed Nederlands en begrijpelijk. Jammer dat ik nog geen plusjes mag geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een opt-outsysteem in plaats van een systeem waarbij je nadrukkelijk toestemming moet geven? Ik vraag me af of dat we mag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@fjae
Beetje vergezocht en dom geredeneerd. Je wilt gewoon niet begrijpen wat ik bedoel.
Bloed en ander medisch afval (weggesneden organen, kweekjes) gaan naar een gespecialiseerd verwerkingsbedrijf. Daar wordt het bij een temperatuur van zo'n 1000 graden Celsius verbrand. Bij zulke hoge temperaturen is een zakje bloed binnen een paar seconden verbrand. Dierlijk bloed dat bij de dierenarts wordt opgehaald, indergaat hetzelfde lot. Van dierlijk bloed uit de slachterij word kunstmest gemaakt voor snijbloemen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dit per ziekenhuis verschilt, Zo kreeg ik bij mijn ziekenhuis (UMC Utrecht) op een briefje dat ze het bloed eventueel gebruiken om studenten daarnaar te laten kijken. Als je dit niet wilt, kon je dat aangeven.
Vraag dus na bij je ziekenhuis wat daar gebruikelijk is.