Wat zijn eigenlijk de verschillen tussen natuurartsen en homeopathisch artsen?

Ik ben opgegroeid met de huisarts, maar kan me voorstellen dat ik vertrouwen kan vinden in niet medisch-wetenschappeijk onderlegde geneeswijzen. Wat me aanspreek is genezen dmv kruiden en geneeskrachtige planten. Ik zelfdokterde wel al veel, maar veel gaat me toch boven mijn pet.
Ik heb geen idee waar ik de zoektocht naar vertrouwen kan starten. Mijn vraag laat het balletje dan misschien al eens rollen in een richting waar ik heen kan??

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Homeopathie en natuurgeneeswijzen lijken veel raakvlakken te hebben, maar ondanks de overeenkomsten, zijn er ook grote verschillen. De kracht van beide berust overigens voornamelijk op het placebo effect, plus het feit dat de dokter meer tijd en aandacht voor je heeft en de hele ´mens´ benaderd in plaats van alleen een ´deelprobleem´. Het zelfgenezend vermogen van de mens is ongekend groot, we hebben nog maar een begin van een vermoeden waar we allemaal toe in staat zijn, en iedere techniek die dat vermogen aanspreekt zou natuurlijk onderzocht en zo goed mogelijk toegepast moeten worden. Zo ver zijn we helaas nog niet, maar het begin is er. Het gebied van de natuurgeneeswijzen is ZO groot en ZO divers, dat er nauwelijks iets zinnigs over te zeggen valt. Het behelst alle mogelijke therapieen (waarin vaak overigens ook de natuur ver te zoeken is) die niet in het reguliere circuit thuishoren, varierend van acupunctuur tot piskijkers, handoplegging tot iriscopie, reikie tot gebedsgenezing, vage en soms gevaarlijke dieten en hypnotische suggeste. De meesten werken niet of nauwelijks (althans niet in een controleerbare setting) maar het placebo- (maar pas op, ook het nocebo-) effect is erg groot. Dat kan dus een voor- en een nadeel zijn, en is afhankelijk van je vertrouwen in de behandelaar. Homeopathie is weer een andere tak van sport, die voornamelijk berust op het toedienen van sterk verdund water met enkele moleculen werkzaam veronderstelde stof. Ook dit lijkt enig effect te hebben zonder dat de werking ooit objectief is aangetoond. Plantaardige geneesmiddelen, met aantoonbare hoeveelheden actieve stof (fytotherapie) zijn in veel gevallen WEL werkzaam ; tenslotte werken reguliere medicijnen met de zelfde stoffen (soms uit de natuur gewonnen, soms nagemaakt) waarvan de effecten op het lichaam bewezen zijn. Ze kunnen dan ook dezelfde bijwerkingen hebben. Wil je per se op zoek naar een ander type arts, dan zou ik je in eerste instantie adviseren een holistische arts te kiezen, dus eentje die naar 'de hele mens' kijkt, maar niet per definitie en in beginsel de reguliere geneeskunst afwijst. Maar dat is mijn persoonlijke voorkeur.

Bronnen:
http://users.telenet.be/alternatiefleven/h...

Diaantje, er is een waar doolhof in de alternatieve geneeswijze. Al jaren geleden is mijn vertrouwen in de gewone huisarts verdwenen. Na de zoveelste verkeerde diagnose ben ik gaan zoeken naar iets anders. Ik ben toen terecht gekomen bij een natuurgeneeskundige therapeut. Deze kijkt niet zo zeer naar de klacht maar naar het lichaam in het geheel, ze gaan er van uit dat het lichaam ziek is .Een eerste bezoek duurt meestal 1 uur, vervolg bezoekjes een half uur. Hij kijkt naar je algemene conditie, uitstraling, je huid, ogen e.d. Daarna moet je een metalen voorwerp vast houden, dat verbonden is met een aparaat. Vervolgens gaat hij met een metalen staafje(pijnloos) bepaalde punten in vingertoppen en tenen af door er op te drukken, het electro-acupunctuur aparaat meet electische stroompjes die in verbinding staan met o.a. je organen. Een computer geeft aan of deze te hoog of te laag is en slaat dat op in zijn programma (uitdraai) Na 15 min zijn al je belangrijk lichamelijke functie's in beeld gebracht . De optimale gemeten waarde moet 50 zijn. Veel hoger en lager is niet goed.. Daarna wordt gekeken welke natuurgeneesmiddelen en/of mineralen voor jou belangrijk zijn. Dit kan gemeten worden met een spierreflex! Een omhoog gestoken arm wordt omlaag geduwd en dat moet je tegen houden. Met je vrije linker hand houdt je een flesje met het medicijn op de zieke plaats(orgaan) Zonder het flesje kan de opgestoken arm zo omlaag geduwd worden, of kan je het iets tegen houden. Met het flesje in je hand op de zieke plaats, voel je ineens kracht en kan je de opgestoken arm omhoog houden. Hoe meer kracht je voelt in deze arm , hoe beter het medicijn voor jou is. Dit heeft te maken met het trillingsgetal van de stof. Het is zeker de eerste keer een heel vreemde ervaring, wel of geen kracht in je arm. Bij een volgend bezoek wordt er weer gemeten en meestal zie je dan al verschillen de uitslag. Bij dit alles hoort ook een voedings advies. Ook wordt er vaak gewerkt met bioresonantie. Bij dit onderzoek hoef je geen kleren uit, geen vervelende onderzoeken, geen ziekenhuisbezoeken en alsmaar wachten op uitslagen, nee, binnen een half uur weet je meestal wat je mankeert. Ik kan het je zeer aan bevelen! Toegevoegd na 1 uur: Een homaeopatische arts is ook een natuurarts en veel natuurartsen werken ook vaak met homaeopatische middelen. Zelf met geneeskrachtige kruiden werken gaat prima, ik kweek en maak al jaren mijn eigen kruidenmix. Wel moet je er wel wat van af weten .

Kort gezecht is het verschil dat een natuurarts breder is dan een homeopathische arts. Een natuurarts maakt gebruikt van allerlij alternatieve genizingswijze op basis van natuurlijke producten. Het probleem er mee is dat het geen enkele wetenschappelijke onderbouwing heeft dat het werkt. Het is wel een mooie theorie maar normale geneeskunde is onderbouwd met tonnen wetenschappelijke studies. Natuurgeneeskunde is dat niet wat het nogal twijfelachtig maakt. Homeopathie is al helemaal twijfelachtig. Homeopathie gelooft dat de manier om bepaalde dingen te genezen is substanties te gebruiken in sterk verdunde hoeveelheden die het omgekeerde effect hebben als de symptonen. Dus als je slapeloos bent dan gebruik je cafeïne. Ze geloven hoe sterker verdund hoe hoger beter het effect dus vaak zit er in die middelen geen enkele molecuul van de effectieve substantie meer. Kortom het is onmogelijk dat het enig effect behalve een placebo effect heeft. Het is natuurlijk je eigen keuze om naar een altenatieve genezer te gaan maar ik raad het af. Aangezien ik zo mijn gote twijfels heb over de werkzaamheid er van. Hieronder nog even een filmpje over de twijfelachtigheid van homeopathie.

Bronnen:
http://www.youtube.com/watch?v=8KbLHii8M2A...

Een aanvulling op de uitstekende antwoorden van Marleen en TBL: Waarom zou je je beperken tot de natuurgeneeswijze? Mijn huisarts kijkt naar wat mij mankeert, en schrijft soms een natuurlijk middel voor, soms een fabrieksmiddel - afhankelijk van wat mij op dat moment het beste helpt. Op die manier heb ik de keuze uit het volledige spectrum aan geneesmiddelen, en beperk ik mij niet bij voorbaat tot alleen de natuurmiddelen. Het nadeel van kruidenmiddelen is, dat ze niet volgens dezelfde strenge eisen worden gecontroleerd als reguliere middelen. Zo zit in TCM (traditionele Chinese medicatie) nog regelmatig aristolochia - een kruid, maar wel een kruid dat ernstig nierfalen kan veroorzaken. In België liggen tientallen mensen drie keer per week aan de nierdialyse vanwege TCM. Hoeveel mensen in Nederland hetzelfde is overkomen, is onbekend - het wordt immers niet bijgehouden. ------- Een anecdote om te onderstrepen dat het heel gekunsteld is om verschil te maken tussen natuurlijke en "chemische" middelen: Neem acetylsalicylzuur - de werkzame stof van aspirine. Die wordt in een fabriek gemaakt. Is die stof nu "chemisch"? Al eeuwen kauwt de mens op wilgenbast om pijn te verzachten. Wilgenbast helpt, omdat daar een pijnstillende, ontstekingsremmende stof in zit. Die stof wordt salicylzuur genoemd - genoemd naar salix, de latijnse naam voor de wilg. Biochemici ontdekten dat de werking van salicylzuur wordt versterkt wanneer een acetylgroep (een chemische groep) aan het acetylzuur-molecuul wordt gekoppeld. Aldus ontstond acetylsalicylzuur - een wereldhit. Natuurgenezers vonden het maar niks, want het was "chemisch". Tot werd ontdekt dat niet alleen salicylzuur in de natuur voorkomt, maar ook acetylsalicylzuur. Toen was aspirine plotseling een natuurproduct.

Ik ben geen kenner. Het lijkt mij dat een natuurarts werkt vanuit het evenwicht van het lichaam en geest. Wanneer deze uit balans is wordt het lichaam ziek. Als deze wel in balans is kan het lichaam zichzelf veel beter herstellen. De westerse methode werkt vanuit het principe: waarom is het lichaam ziek. Uit het oogpunt van symptomen. De oosterse methode heeft het principe: waarom is het lichaam niet gezond. Volgens mij wil de natuurarts het zelfhelend vermogen van het lichaam bevorderen. Dat doet hij door het hele lichaam te beoordelen en de onbalans proberen weg te halen. Neem nu het placebo effect. Hierin wordt mensen toch genezen zonder dat zij het medicijn hebben gekregen wat wordt getest. Het lichaam is kennelijk toch in staat geweest om te genezen. De ziekte is dus toch door het lichaam (en geest) te genezen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100