Wat zijn eigenlijk de verschillen tussen natuurartsen en homeopathisch artsen?

Ik ben opgegroeid met de huisarts, maar kan me voorstellen dat ik vertrouwen kan vinden in niet medisch-wetenschappeijk onderlegde geneeswijzen. Wat me aanspreek is genezen dmv kruiden en geneeskrachtige planten. Ik zelfdokterde wel al veel, maar veel gaat me toch boven mijn pet.
Ik heb geen idee waar ik de zoektocht naar vertrouwen kan starten. Mijn vraag laat het balletje dan misschien al eens rollen in een richting waar ik heen kan??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
11.5K

Het beste antwoord

Homeopathie en natuurgeneeswijzen lijken veel raakvlakken te hebben, maar ondanks de overeenkomsten, zijn er ook grote verschillen.

De kracht van beide berust overigens voornamelijk op het placebo effect, plus het feit dat de dokter meer tijd en aandacht voor je heeft en de hele ´mens´ benaderd in plaats van alleen een ´deelprobleem´.

Het zelfgenezend vermogen van de mens is ongekend groot, we hebben nog maar een begin van een vermoeden waar we allemaal toe in staat zijn, en iedere techniek die dat vermogen aanspreekt zou natuurlijk onderzocht en zo goed mogelijk toegepast moeten worden. Zo ver zijn we helaas nog niet, maar het begin is er.

Het gebied van de natuurgeneeswijzen is ZO groot en ZO divers, dat er nauwelijks iets zinnigs over te zeggen valt. Het behelst alle mogelijke therapieen (waarin vaak overigens ook de natuur ver te zoeken is) die niet in het reguliere circuit thuishoren, varierend van acupunctuur tot piskijkers, handoplegging tot iriscopie, reikie tot gebedsgenezing, vage en soms gevaarlijke dieten en hypnotische suggeste. De meesten werken niet of nauwelijks (althans niet in een controleerbare setting) maar het placebo- (maar pas op, ook het nocebo-) effect is erg groot. Dat kan dus een voor- en een nadeel zijn, en is afhankelijk van je vertrouwen in de behandelaar.

Homeopathie is weer een andere tak van sport, die voornamelijk berust op het toedienen van sterk verdund water met enkele moleculen werkzaam veronderstelde stof. Ook dit lijkt enig effect te hebben zonder dat de werking ooit objectief is aangetoond.

Plantaardige geneesmiddelen, met aantoonbare hoeveelheden actieve stof (fytotherapie) zijn in veel gevallen WEL werkzaam ; tenslotte werken reguliere medicijnen met de zelfde stoffen (soms uit de natuur gewonnen, soms nagemaakt) waarvan de effecten op het lichaam bewezen zijn. Ze kunnen dan ook dezelfde bijwerkingen hebben.

Wil je per se op zoek naar een ander type arts, dan zou ik je in eerste instantie adviseren een holistische arts te kiezen, dus eentje die naar 'de hele mens' kijkt, maar niet per definitie en in beginsel de reguliere geneeskunst afwijst. Maar dat is mijn persoonlijke voorkeur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Diaantje, er is een waar doolhof in de alternatieve geneeswijze.
Al jaren geleden is mijn vertrouwen in de gewone huisarts verdwenen.
Na de zoveelste verkeerde diagnose ben ik gaan zoeken naar iets anders.
Ik ben toen terecht gekomen bij een natuurgeneeskundige therapeut.
Deze kijkt niet zo zeer naar de klacht maar naar het lichaam in het geheel, ze gaan er van uit dat het lichaam ziek is
.Een eerste bezoek duurt meestal 1 uur, vervolg bezoekjes een half uur.
Hij kijkt naar je algemene conditie, uitstraling, je huid, ogen e.d.
Daarna moet je een metalen voorwerp vast houden, dat verbonden is met een aparaat.
Vervolgens gaat hij met een metalen staafje(pijnloos) bepaalde punten in vingertoppen en tenen af door er op te drukken, het electro-acupunctuur aparaat meet electische stroompjes die in verbinding staan met o.a. je organen.
Een computer geeft aan of deze te hoog of te laag is en slaat dat op in zijn programma (uitdraai)
Na 15 min zijn al je belangrijk lichamelijke functie's in beeld gebracht .
De optimale gemeten waarde moet 50 zijn.
Veel hoger en lager is niet goed..
Daarna wordt gekeken welke natuurgeneesmiddelen en/of mineralen voor jou belangrijk zijn.
Dit kan gemeten worden met een spierreflex!
Een omhoog gestoken arm wordt omlaag geduwd en dat moet je tegen houden.
Met je vrije linker hand houdt je een flesje met het medicijn op de zieke plaats(orgaan)
Zonder het flesje kan de opgestoken arm zo omlaag geduwd worden, of kan je het iets tegen houden.
Met het flesje in je hand op de zieke plaats, voel je ineens kracht en kan je de opgestoken arm omhoog houden.
Hoe meer kracht je voelt in deze arm , hoe beter het medicijn voor jou is.
Dit heeft te maken met het trillingsgetal van de stof.
Het is zeker de eerste keer een heel vreemde ervaring, wel of geen kracht in je arm.
Bij een volgend bezoek wordt er weer gemeten en meestal zie je dan al verschillen de uitslag.
Bij dit alles hoort ook een voedings advies.
Ook wordt er vaak gewerkt met bioresonantie.

Bij dit onderzoek hoef je geen kleren uit, geen vervelende onderzoeken, geen ziekenhuisbezoeken en alsmaar wachten op uitslagen, nee, binnen een half uur weet je meestal wat je mankeert.
Ik kan het je zeer aan bevelen!

Toegevoegd na 1 uur:
Een homaeopatische arts is ook een natuurarts en veel natuurartsen werken ook vaak met homaeopatische middelen.
Zelf met geneeskrachtige kruiden werken gaat prima, ik kweek en maak al jaren mijn eigen kruidenmix.
Wel moet je er wel wat van af weten .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel natuurartsen zijn inderdaad heel goed in het kijken naar de hele patiënt. Zo komen vaak dingen naar boven die verborgen blijven bij het tienminutenconsultje bij de huisarts. Veel natuurartsen passen een mengeling toe van goede en onzinnige methoden. Dat is een probleem. Door de goede methoden boeken ze successen, en zullen ze zeggen dat "hun methode" bewezen effectief is. Maar je kunt ook ten prooi vallen aan een onzinnige methode die door dezelfde genezer wordt toegepast. Zolang zo'n arts een alles-of-niets-benadering toepast, kan hij zichzelf nooit verbeteren, omdat de onzinnige delen ook blijven bestaan. De door jou beschreven methode van wat jij "spierreflex" noemt is een voorbeeld van zo'n onzinnige methode. Nooit heeft iemand kunnen laten zien dat die methode werkt. Ik ken deze methode als spierkinesiologie, maar de methode is onder vele namen bekend. Ik ben zelf betrokken geweest bij een test van deze methode. Samen met Gerard, een spierkinesioloog, hebben we een methode bedacht waarbij Gerard een hoge score verwachtte. Het resultaat zal vele gelovigen hier op GV verbazen:
- Gerard was zwaar teleurgesteld over zijn prestaties. Hij vond dat hij er niets van bakte.
- De testers waren verbaasd dat Gerard net ietsje beter scoorde dan volgens het toeval. Op zich zou ook dat toeval kunnen zijn, maar ze zouden graag meer testen doen om te zien of er toch iets aan de hand is. De conclusie van ons allen (Gerard en zijn vrouw, en de testers, waaronder ik) was dat de score toch wel zodanig was dat er meer onderzoek zou moeten worden gedaan - maar Gerard vond zichzelf zo slecht presteren, dat hij zelf kennelijk ongeschikt was om dit te doen. Hij zou op zoek gaan naar een ervaren spierkinesioloog voor de vervolgtest. Tot op heden is die ervaren beoefenaar niet gevonden, ondanks vele pogingen van zowel de testgroep als van Gerard zelf. We zijn nog steeds op zoek. Ed, zou jouw spierkinesioloog bereid zijn mee te werken aan zo'n test? Je kunt alles over deze test lezen op http://www.skepsis.nl/spiertest.html . Ed, jouw spierkinesioloog kan daar dus zien hoe we Gerard hebben getest, en wat hem te wachten staat als hij mee wil werken. (Bovenaan het artikel staat een foto van Rota... links Rota, rechts Gerard.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hele goede en belangrijke aanvulling, Rota !!
Met de holistische kijk op de patient kan ik het helemaal eens zijn, de rest van het stuk vergt nogal wat achtergrondkennis om waarde en waanzin van elkaar te scheiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rota,als je wetenschappelijk bezig wil zijn dan moet je allereerst begrijpen wat de spierreflex die ik beschrijf inhoud, jij heb het over heel andere zaken, vergelijkbaar met het werk met een pendel.
Waar ik over schrijf is een test welke medicijnen het best bij de klacht passen, dit is een volkomen natuurlijk proces, dat van jou is paranormaal test (pendel)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ed, de methode die jij beschrijft, met de opgestoken arm, ken ik als spierkinesiologie. Ik ken een "arts" die zich daarmee bezighoudt, en die zichzelf zo noemt. Ook de Gerard met wie wij de test hebben uitgevoerd, noemt zijn methode spierkinesiologie. Het enige verschil is dat hij de test liever uitvoerde met een "ringetje" van de vingers, omdat hij daarmee de kracht beter kon voelen dan met de opgestoken arm. We hebben in dezelfde sessie ook nog even, informeel, een test gedaan met de opgestoken arm, precies zoals jij die beschrijft. Volgens mij vallen de door jou beschreven test, en de door mij beschreven test, beide onder de naam spierkinesiologie. Als jij denkt dat het anders is, hoor ik graag van je wat dan het verschil is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het zo maar even een naam gegeven, alleen wat ik bedoel wordt de juiste medicijnen mee uitgetest en dat van jou leek me meer een paranormaal trucje om het zoete of het zoute water te vinden.
Maar we dwalen af, de test met de arm omhoog heb ik in de afgelopen12 a 13 jaar een keer of 50 zelf meegemaakt en ik was de eerste keer helmaal verbaast wat er gebeurde, het ene moment kon ik mijn arm omhoog houden en had er veel kracht in en met een ander flesje was ik machteloos en ging mijn arm naar beneden en kon hem echt niet tegen houden.
Alle 50 keer verliep het zelfde.
Zeker de eerste keren heb ik overal op gelet of het geen handigheidje was, maar heb niets kunnen vinden en alle 50 keren verliepen het zelfde.
Ik had er zelf geen enkele invloed op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Reguliere dokters en natuurgeneeskundige therapeut. Zo rond mijn 15 jaar werd ik ziek, griepachtig gevoel, soms koorts, dan weer weg, dan weer terug.
Bij iedere verkoudheid kaakholte ontsteking.
Altijd verkouden enz.
Van de dokter naar de specialist, foto's, bloed prikken , enz.Antibioticumkuur, zo ging dat jaren lang door, heel gek je raakt er aan gewend dat je altijd ziek bent.
Nooit heeft een dokter iets kunnen vinden.
25 jaar geleden werd ik nog zieker, kwam in het ziekenhuis te leggen met een ernstige leverontsteking
(bacterieen) en was bijna dood geweest.
Weer thuis gingen de gewone klachten gewoon weer verder. Weer onderzoeken enz.
22 jaar geleden was ik mijn stem kwijt, na enkele weken werd ik echt ongerust en ging naar de dokter, kreeg weer antibioticum, maar de klachten bleven.Nu werd ik pas echt ongerust en dacht zelfs even aan keelkanker, na 5 weken geen stem ben ik uit wanhoop gaan zoeken naar wat anders, toen kwam de eerste kennismaking met de natuurgeneeskundig therapeut.
Ik geloofde er geen zak van, maar was wanhopig.
Het eerste wat hij vroeg ,heb je vaak kaakholte ontsteking! (Nou dat had ik al bijna heel mijn leven.)
Hoofdpijn, nu en dan koorts, grieperig gevoel? Na een test met de arm omhoog kreeg ik de juiste medicijnen mee en enkele weken later toen ik opstond waren alle klachten weg!!!!!!!!!
Ik kom ernu nog omdat ik ergens in het verleden door een teek gebeten ben en daar van ziek ben geworden, het gaat uitstekend met me , en de laatste klachten zijn bijna over, in mijn omgeving heb ik zo bijna 30 mensen geholpen zien worden en zijn allemaal beter,
Daarom hecht ik grote waarde aan een natuurarts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ed, de Gerard van de test gebruikte deze methode normaal gesproken ook om de juiste medicijnen mee te testen. Precies dat wat jij beschrijft. Hij deed het soms met de uitgestrekte arm (jouw manier), soms met het ringetje van de vingers (tijdens de test, dit was Gerards eigen keuze). De theorie achter deze methode is dat een medicijn heel specifiek bij de persoon moet passen. Een medicijn dat jou van je hoofdpijn afhelpt, kan voor mij juist heel slecht zijn. Om erachter te komen of een medicijn bij iemand past, wordt de spierproef gedaan. Gerard laat de patiënt een flesje met een kandidaat-medicijn vasthouden in de ene hand; hij voelt dan de spierkracht in de andere arm of vingers. Past het medicijn goed bij die persoon (dus: helpt het medicijn), dan is de spierkracht hoog en kan Gerard de arm niet, of slechts met moeite, omlaag duwen. Past het medicijn slecht bij die persoon, dan is de spierkracht laag, en kan Gerard de arm zonder weerstand omlaag duwen. Dat is dus precies wat jij beschrijft. De vraag was: hoe test je dit? We zouden natuurlijk een epilepticus kunnen vragen, en hem willekeurig een flesje met anti-epilepsie-medicijn of een flesje met cyaankali in de hand kunnen stoppen. Maar dat is lastig. Daarom hebben we, in goed overleg met Gerard, gekozen voor zuiver bronwater en superzout water. Zuiver bronwater is namelijk voor iedereen goed, en zeer zout water is voor iedereen slecht. Het was dus geen paranormaal trucje, het was de manier waarop Gerard normaal gesproken bepaalt of een medicijn wel of niet bij iemand past. Gerard heeft ons allemaal getest. Het zou kunnen dat de ene persoon meer of juist minder gevoelig is voor het verschil tussen zuiver bronwater en zeer zout water. Gerard heeft uiteindelijk zelf de persoon gekozen met het duidelijkste gevoeligheidsverschil. Hij had dan ook verwacht dat hij een score van meer dan 80% zou kunnen halen. Hij was zeer teleurgesteld dat hem dat niet lukte. Hij concludeerde dat de methode wel goed is, maar dat hij zelf een slechte voeler is. Daarom probeerde hij zijn leermeester, Roy Martina, te benaderen voor hulp. De heer Martina gaf echter niet thuis. Gerard heeft nog geprobeerd andere gerenommeerde spierkinesiologen te vragen wat er mis kon zijn gegaan, maar niemand wilde reageren. We zoeken nog steeds naar iemand die de test wil herhalen. Dat mag ook op een andere manier - als het met een epilepticus moet, kost het wat meer moeite om dat te regelen, maar het kan wel. Wij staan voor alles open.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over jouw ervaringen met de arm-test: die hebben wij ook gedaan met Gerard. We hebben allemaal gevoeld hoe frappant het verschil was: soms duwde Gerard je arm zonder kracht omlaag, en kon je daar niets tegen doen. Soms probeerde Gerard met kracht jouw arm omlaag te duwen, maar lukte dat niet; terwijl het je zelf geen enkele moeite kostte om je arm omhoog te houden. We hebben niet onderzocht hoe dat kan. We hebben wel onderzocht of de kracht in de arm - of, in dit geval, in de vingers, omdat Gerard dat liever had - iets te maken had met datgene dat getest werd. Dat bleek niet zo te zijn. Met andere woorden: de kracht in de arm varieert enorm, maar dat heeft niets te maken met de stof die je in je andere hand houdt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan heb je toch iets niet goed begrepen,
ten eerste moet er een serieuze klacht zijn bij de patient.
Het bewuste flesje moet op de zieke plek gehouden worden b.v. darmen of lever,
hoeft niet op de blote huid, maar wel in de buurt van het probleem.
Van te voren is er met de electro acupunctuur ap. alles getest en de uitkomst hiervan, moet dan kloppen met de armtest.
Bij mij klopte dat alle 50 keer.
Het klopte ook met de computer uitdraai van het electro ac.punct. ap.
En alle inf. klopte ook met de klachten, die hij vooraf niet wist (eerste keer)
Ik kon/kan er geen spelt tussen krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, ik heb alles heel goed begrepen. Ik heb me alles laten vertellen door Gerard, de spierkinesioloog. Gerard heeft deze proef mede bedacht. Volgens hem is het voldoende als de patiënt het flesje in de hand houdt. Dat moet ook wel, want anders kun je aspecifieke klachten zoals vermoeidheid en allergie niet behandelen. Ook de spierkinesioloog in Duitsland werkte op die manier. Die ging nog een stapje verder. Als een kind ziek was, was het voldoende als het kind bij de ouder op schoot ging zitten. De ouder moest dan in de ene hand een potentieel medicijn houden, en de andere arm strekken. Het kind, waar het uiteindelijk om ging, kwam er zelfs helemaal niet aan te pas - het kind hoefde slechts bij de ouder op schoot te zitten. Da's nou één van de problemen met natuurgenezers: ze werken allemaal anders, en ze zijn het onderling vaak niet met elkaar eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat van een kind op schoot gebeurt hier ook zeker bij baby's en als het niet om een ziek orgaan ging, maar om een energieprobleem of allergie gebeurt het hier precies zo, ik zie geen verschillen.
Is allemaal niet van belang, wat wel van belang is, wat is het verschijnsel?
Ik heb het 50 keer meegemaakt en 50 keer gebeurde er wat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan is het dus echt allemaal precies hetzelfde. Wij hebben tijdens de test het arm-effect ook meegemaakt. Ook het effect van het sterker of zwakker zijn van de ring met de vingers. Ook dat is hetzelfde. Wij hebben gekeken of er een relatie was tussen die sterke of zwakke spieren, en datgene wat zou moeten worden gemeten. Die relatie bleek niet te bestaan volgens Gerard. Wij, noem ons skeptici, zagen toch wel enig effect, en we willen dat graag verder bekijken. We zitten nu dus in de vreemde situatie dat de niet-gelovigen geloviger zijn dan de gelovige. De niet-gelovigen willen hun geloof graag toetsen, maar de gelovigen willen niet meer meewerken. Zou jij jouw therapeut bereid kunnen vinden, mee te werken? Hij mag zelf de testmethode bepalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De man kennende zal hij dat niet doen, hij heeft het enorm druk, wachttijd van 2 maanden , gaat verbouwen, alles wordt te klein, komt personeel bij enz.
Hij hoeft zijn eigen niet te bewijzen dat doen zijn tevreden patienten wel.
Trouwens ik heb het zelf 50 keer meegemaakt en heb niets kunnen ontdekken, alleen dat hij het altijd bij het goede eind had, heb in het begin alles wat hij voorschreef opgezocht in boeken en google.
Maar het belangrijkste hoor ik je niet over, alles begint bij de electro-acupunctuur test, die geeft aan wat er aan de hand is, hij meet de stroompjes van de zeenuwuiteinden bij vingers en tenen.
Een dokter zij bij een keuring dat mijn lever genezen was en werd goedgekeurd, maar ik had nog steeds klachten, met de electro-acupunctuurtest kwam uit dat het erg slecht ging met mijn lever!!!!
Vind je het gek dat ik geen vertrouwen meer heb in een huisdokter? Na de zoveelste miskleun!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jouw genezer combineert het met elektro-acupunctuur. Gerard en die andere spierkinesioloog niet. Geen idee waarom dat zo verschilt. Weet je ook welke vorm van elektro-acupunctuur jouw genezer gebruikt? De methode volgens Voll is de bekendste, maar er zijn er vele.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen idee, ik ken geen anderen, dus ik weet geen verschillen.
Maar het is de basis van informatie.
Dan weet je al wat er aan mankeert, daarom moet ik ook het flesje vast houden op de bewuste plaats.
hij zoekt dan niet uit waar het probleem zit, maar welk medicijn het meest geschikt is , soms zijn dat er wel twee of drie geschikt.
Hoe deed Gerard het dan?
Werkte hij dan alleen met die spierreflex?
Was hij ook paranormaal, dat gevoel heb ik.
Hoe begon hij dan zijn onderzoek?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet alleen wat Gerard mij toen vertelde. In dit geval ging het om de spierspanning. Daar heeft hij over verteld. Hoe dat past binnen zijn totale diagnostiek, weet ik niet. Wat hij vertelde was dat hij de compatibiliteit tussen medicijn en persoon bepaalde. Daarom koos hij ook voor de test tussen zuiver bronwater en overdreven zout water. Zuiver bronwater is met iedereen compatibel, zeer zout water met niemand. Daarom vond hij het zo'n goede test, want dat werkt met iedereen, of je nu een bepaalde ziekte onder de leden hebt of niet. Maar helaas, het werkte niet. Er was enig effect, dat we graag zouden willen onderzoeken, maar iedereen houdt zich stil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O.K. Veel verder komen we dus niet, ik vind het al prachtig dat ook jij het ervaren hebt dat met die arm.
Ik heb ook wel eens een verhaal gehoord, dat een stof ook een boodschappen drager is, en het de boodschap is die het lichaam aanzet tot zelfgenezing, want dat is het wat al die alternative doen, het lichaam aanzetten tot zelfgenezing. Goed mogelijk volgens mij, het is in weze al aanwezig in ieder lichaam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lichaam aanzetten tot zelfgenezing is natuurlijk mooi. Nog mooier zou het zijn wanneer wij die kracht in onszelf zouden ontdekken, en onafhankelijk zouden worden van een genezer. Dat een stof een boodschappendrager zou zijn, is zomaar een bewering. Zou op zich best kunnen hoor, maar het past totaal niet in het plaatje van de wereld zoals we dat nu voor ons zien. Daarmee is het een volkomen theoretische uitspraak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een stof een boodschappendrager zou zijn , dan zijn er in een keer veel zaken verklaarbaar, zelfs homaeopatie is dan te verklaren, omdat dan niet meer de hoeveelheid van de stof belangrijk is, maar de boodschap.
Hier zijn al erg veel proeven mee gedaan en opnieuw met wisselend resultaat.
Dus is het voorlopig nog theoretisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die resultaten zijn alleen wisselend wanneer je *alle* proeven bekijkt. Daar zitten ook veel slecht uitgevoerde proeven tussen. Haal je de proeven weg waarbij fouten zijn gemaakt, zodat alleen de betrouwbare proeven overblijven, dan zijn de resultaten ineens niet meer wisselend. Integendeel, ze zijn dan heel duidelijk: een stof bevat geen boodschap. Overigens is de werking van homeopathie zoals jij die hier beschrijft, dus met de boodschap van de stof, weer een heel nieuwe verklaring - en het is niet de verklaring die de homeopathen zelf gebruiken. De homeopathen zelf hebben het over de "informatie" van een stof, die wordt "overgedragen" aan het water. Dat is de enige manier om te "verklaren" waarom een homeopathisch middel zou blijven werken, ook als het zo enorm is verdund dat de oplossing geen enkel molecule van de werkzame stof meer bevat. Met jouw "boodschap" kun je dat nog steeds niet verklaren - met het "overbrengen" van de "informatie" op het water zou je het wel kunnen "verklaren". Maat goed, proeven wijzen uit dat dit principe helemaal niet zo werkt, dus hoeven we niet meer over de theorie te praten.
Kort gezecht is het verschil dat een natuurarts breder is dan een homeopathische arts. Een natuurarts maakt gebruikt van allerlij alternatieve genizingswijze op basis van natuurlijke producten. Het probleem er mee is dat het geen enkele wetenschappelijke onderbouwing heeft dat het werkt. Het is wel een mooie theorie maar normale geneeskunde is onderbouwd met tonnen wetenschappelijke studies. Natuurgeneeskunde is dat niet wat het nogal twijfelachtig maakt.

Homeopathie is al helemaal twijfelachtig. Homeopathie gelooft dat de manier om bepaalde dingen te genezen is substanties te gebruiken in sterk verdunde hoeveelheden die het omgekeerde effect hebben als de symptonen. Dus als je slapeloos bent dan gebruik je cafeïne. Ze geloven hoe sterker verdund hoe hoger beter het effect dus vaak zit er in die middelen geen enkele molecuul van de effectieve substantie meer. Kortom het is onmogelijk dat het enig effect behalve een placebo effect heeft. Het is natuurlijk je eigen keuze om naar een altenatieve genezer te gaan maar ik raad het af. Aangezien ik zo mijn gote twijfels heb over de werkzaamheid er van. Hieronder nog even een filmpje over de twijfelachtigheid van homeopathie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een aanvulling op de uitstekende antwoorden van Marleen en TBL:

Waarom zou je je beperken tot de natuurgeneeswijze? Mijn huisarts kijkt naar wat mij mankeert, en schrijft soms een natuurlijk middel voor, soms een fabrieksmiddel - afhankelijk van wat mij op dat moment het beste helpt. Op die manier heb ik de keuze uit het volledige spectrum aan geneesmiddelen, en beperk ik mij niet bij voorbaat tot alleen de natuurmiddelen.

Het nadeel van kruidenmiddelen is, dat ze niet volgens dezelfde strenge eisen worden gecontroleerd als reguliere middelen. Zo zit in TCM (traditionele Chinese medicatie) nog regelmatig aristolochia - een kruid, maar wel een kruid dat ernstig nierfalen kan veroorzaken. In België liggen tientallen mensen drie keer per week aan de nierdialyse vanwege TCM. Hoeveel mensen in Nederland hetzelfde is overkomen, is onbekend - het wordt immers niet bijgehouden.

-------

Een anecdote om te onderstrepen dat het heel gekunsteld is om verschil te maken tussen natuurlijke en "chemische" middelen:

Neem acetylsalicylzuur - de werkzame stof van aspirine. Die wordt in een fabriek gemaakt. Is die stof nu "chemisch"?

Al eeuwen kauwt de mens op wilgenbast om pijn te verzachten. Wilgenbast helpt, omdat daar een pijnstillende, ontstekingsremmende stof in zit. Die stof wordt salicylzuur genoemd - genoemd naar salix, de latijnse naam voor de wilg.

Biochemici ontdekten dat de werking van salicylzuur wordt versterkt wanneer een acetylgroep (een chemische groep) aan het acetylzuur-molecuul wordt gekoppeld. Aldus ontstond acetylsalicylzuur - een wereldhit.

Natuurgenezers vonden het maar niks, want het was "chemisch".

Tot werd ontdekt dat niet alleen salicylzuur in de natuur voorkomt, maar ook acetylsalicylzuur. Toen was aspirine plotseling een natuurproduct.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben geen kenner. Het lijkt mij dat een natuurarts werkt vanuit het evenwicht van het lichaam en geest. Wanneer deze uit balans is wordt het lichaam ziek. Als deze wel in balans is kan het lichaam zichzelf veel beter herstellen.

De westerse methode werkt vanuit het principe: waarom is het lichaam ziek. Uit het oogpunt van symptomen.
De oosterse methode heeft het principe: waarom is het lichaam niet gezond.

Volgens mij wil de natuurarts het zelfhelend vermogen van het lichaam bevorderen. Dat doet hij door het hele lichaam te beoordelen en de onbalans proberen weg te halen.

Neem nu het placebo effect. Hierin wordt mensen toch genezen zonder dat zij het medicijn hebben gekregen wat wordt getest. Het lichaam is kennelijk toch in staat geweest om te genezen. De ziekte is dus toch door het lichaam (en geest) te genezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zegt geen kenner te zijn, mar je hebt het goed begrepen,
Natuurgeneesmiddelen zetten het lichaam aan tot zelfgenezing.
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat dat betreft is er geen verschil tussen natuurgeneesmiddelen en andere middelen. Neem mijn voorbeeld over het fabrieksmatig geproduceerde acetylsalicylzuur, waarvan men oorspronkelijk dacht dat het een kunstmatige stof was, en men pas later ontdekte dat die stof ook in de natuur voorkomt. Is dat nu een natuurmiddel of niet? We zullen moeten erkennen: het maakt niet uit. Elk middel, natuurlijk of niet, heeft bepaalde effecten op het lichaam. Elk middel, natuurlijk of niet, heeft bepaalde effecten op de geest. Elk middel, natuurlijk of niet, kan het lichaam in bepaalde mate aanzetten tot zelfgenezing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rot nu zitten we weer op een lijn, ben het voor 100 % met je eens. Dat is uniek.