Emotionele waarde hechten aan een immens grote, oude kapotte magnetron; hoe kan dat?

(en niet alleen een kapotte magnetron, maar ook nog een kapotte printer, kapotte boxjes).
Hoe kan dit?

God zij dank ga ik binnenkort waarschijnlijk verhuizen, maar mijn huisgenote/vriendin van mij, gooit geen spullen weg, zelfs niet als deze spullen (veelal elektronisch) in kwestie al een tijd lang kapot zijn (en niet meer te maken). Het neemt veel ruimte in beslag en als ik vraag of ze het wegdoet of ergens anders opslaat, kan ze dat niet hebben en zegt ze dat ze er emotioneel aan gehecht is. We wonen er nu al meer dan een jaar en er zijn nog meer dan 10 verhuisdozen van haar die ze niet heeft uitgezocht. Ik snap dat je je aan sommige spullen hecht (zoals oude brieven, beeldjes, knuffels), maar die kapotte elektronische apparaten... daar kan ik me niet in inleven en ik vind het behoorlijk irritant?

Hoe komt het dat iemand daar geen afstand van kan doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Of dat ook echt emotionele waarde is, dat is nog maar de vraag. Alle respect voor je huisgenoot (ik herken het wel een beetje) maar als zij niet, zo nu en dan, haar oude magnetron tevoorschijn haalt, 'm weer eens fijn bekijkt en ervan geniet, dan heeft het niet zoveel met emotionele waarde te maken, maar meer met moeite om iets weg te gooien.

Foto's, boeken, prulletjes in de vensterbank, brieven etc, hebben een emotionele waarde, maar dan doe je er zo nu en dan ook iets mee. Je kijkt er naar, laat het aan anderen zien, of geniet er gewoon van. Je bent gewoon blij, met dingen die een emotionele waarde hebben. Of je huisgenoot soms loopt te juichen dat ze haar oude magnetron nog heeft, dat waag ik te betwijfelen.

Vaak is veel bewaren ook een beetje gemakzucht. Je hoeft immers niks op te ruimen, en vooral hoef je geen beslissingen te nemen of iets weg kan of niet.

De neiging om veel te bewaren, komt vaak voort uit het idee, er ooit nog eens iets aan te hebben. Maar in dat geval moet je ook je verstand gebruiken. Natuurlijk kun je dozen vol met snoeren, schakelaars, lampfittingen, schroefjes, en al dat gedoe meer, jaren bewaren, want ooit zal je een keer een snoertje of schakelaartje nodig hebben. Probeer je huisgenoot voor te houden, dat jarenlange opslag van enorme hoeveelheden oud spul, niet opweegt, tegen even een nieuw snoertje of schroefje kopen als je het nodig hebt. Voor die paar Euro geniet je jaren van een schoon en opgeruimd huis.

De stelregel: als je iets 5 jaar lang niet hebt aangeraakt, of gezien, dan moet je het verkopen, weggeven, weggooien of naar de kringloop brengen. Maak er voor je huisgenoot, die daar veel moeite mee zal hebben, desnoods 10 jaar van. Succes! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand met verzameldwang kan dat juist niet. Die zal ALTIJD zeggen: 'Ooit zal ik het nodig hebben', ook al is het objectief gezien iets dat totaal onnuttig is, iets waarvan iemand nog veel meer exemplaren heeft.
De pest is juist dat objectiviteit dan helemaal niet meer meespeelt en dat iemand compleet verzenuwt bij het idee dat ding of die dingen weg te moeten doen, als een dier dat je haar jongen afpakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hippo, als ik de vraag zo lees, dan interpreteer ik de weergegeven feiten, niet dat het hier gaat om iemand met een (ziekelijke) verzameldwang. Als dat wel zo is, dan heb je helemaal gelijk: argumenten helpen dan niet. De vraagsteller heeft het hier alleen over die magnetron en wat andere oude spullen, en niet over stapels kranten, of enorme verzamelingen lege bierflesjes of schoenendozen. Ik schreef al "ik herken er wel wat in", want ik heb ook de neiging om een zwart-wit tv, een oude computer, een oud printertje, en zelfs een stel diskettes, lang te bewaren. Beetje gemakzucht dus ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Super antwoord!

Andere antwoorden (4)

Waarschijnlijk zijn het voor haar dingen die goeie herrineringen oproepen aan een bepaalde tijdsperiode in haar leven. Misschien heeft ze een slecht geheugen, en is ze bang dat ze dingen gaat vergeten.

Toegevoegd na 2 minuten:
Misschien heeft een ex-vriendje ooit eens een pizza opgewarmt in die magnetron, en wil ze die nu voor altijd bewaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klinkt als verzameldwang. Het obsessief bewaren van zo ongeveer alles, ook al heeft geen nut, functie, waarde meer.
Voor iemand die dat niet heeft, is het niet te vatten - waarom zou je je ouwe kranten niet weggooien als je zelfs alles dat je er van wilt bewaren al uitgeknipt hebt? Maar voor iemand die dit heeft, kan het een soort schijnzekerheid, veiligheid bieden.
Elke woensdagavond op SBS is Verslaafd aan verzamelen, daar zie je Amerikaanse huizen die uitgemest worden met behulp van specialisten op dit gebied. En inderdaad mensen die huilen want ze willen een kapotte vaatdoek niet weggooien ook al hebben ze er nog 70.

Het is een afwijking, maar artsen zijn het er niet over eens wàt het nou precies is. Meestal wordt het onder het OCD-spectrum geschaard (obsessief-compulsief).
Als de verzameling te groot of te hinderlijk gaat worden, kan ze via de GGD hulp inschakelen (zo te lezen is het zover nog lang niet).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Erg genoeg heeft mijn oom hier ook last van en we zijn er achter gekomen dat t uit angst bestaat. Hij heeft kort achter elkaar zn moeder en vrouw (mijn oma en tante dus) leerde n leuke vrouw met kind kennen die omkwamen bij n ongeluk. Sindsdien bewaart hij ook kapotte spullen,bang dat als deze spullen weg zijn er niks meer is in zn leven. Het is angst die vanuit de vreemdste situatie's kan ontstaan. Laat je vriendin niet in de steek,ze heeft t misschien moeilijker dan je weet!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit kunnen verschillende dingen zijn. Het kan een stukje onzekerheid zijn van binnenuit over hele andere zaken in het leven, stel ze voelt zich alleen, dan kan dit een hou vast zijn of een opvulling. Ook kan het een angst zijn dat er ineens een stukje in je leven vervalt.