Wat kan je het beste doen als je last hebt van een schorre keel?

Door een dag lang schreeuwen in achtbanen heb ik nu een schorre keel en nauwelijk nog een stem. nua gaat dit wel over maar wat kan ik het beste doen om dit te voorkomen(ookal schreeuw ik nog zo hard en lang) en wat kan ik achteraf het beste doen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
12.7K

Het beste antwoord

Schorheid komt door irritatie van de stembanden, dit kan door verkoudheid maar ook door verkeerd gebruik van de stembanden, zoals met schreeuwen gebeurd. Om te voorkomen dat je niet weer schor wordt geld in jou geval dus niet schreeuwen. In een achtbaan is dat schreeuwen moeilijk te onderdrukken, kan ik me voorstellen maar probeer in ieder geval niet te gillen.
Ook de slijmvliezen in de keel zijn vaak geirriteerd waardoor je je keel pijn gaat doen en de slijmvliezen in je keel meer slijm aanmaken. daarom raad ik kamillethee met honing aan. Kamillethee werkt verzachtend en ontstekingsremmend. Honing werkt ook verzachtend en lost slijm op waardoor het makkelijker is op te hoesten. verder geen kamfer-, eucaliptes-, of mentholproducten gebruiken. Het is bewezen dat dit soort producten op den duur meer irritatie geven.
er bestaat trouwens ook honing-kamillethee van zonnatura. Smaakt ook erg lekker!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

vooral zoute dropjes... zout ontsmet (sneller over), je produceert vocht (minder pijn bij slikken) en het dropje zelf smeert ook. Wel sabbelen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een glas warme thee met een goeie scheut honing erin.knapt je keel van op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed sabbelen op een fischerman friends
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kamillethee werkt verzachtend, maar ook honing! Honing smeert de keel, je kunt het in thee doen maar ook een lepel nemen. Eventueel citroen toevoegen, het gaat echt helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er staan al wat tips ter genezing zie ik.
Ter voorkoming: gebruik niet je keel om te schreeuwen, maar je middenrif. Het is gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar met wat zangtechnieken kun je leren schreeuwen zonder je stem te "verkrachten". Kijk bijvoorbeeld naar hardrockzangers die elke dag op het podium staan te schreeuwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb het zelf nog niet geprobeerd maar het schijnt een gouwe tip te zijn: simpelweg een beker water met een flinke scheut zout en goed gorgelen. werkt ook tegen keelpijn. het enigste is dat je het natuurlijk niet op moet drinken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je hoeft niks te ontsmetten met dropjes omdat er geen ontsteking zit als je aleen maar gegild hebt, onzin dus!

veel drinken en (zuig)snoepjes of ijsjes helpt wel tijdelijk, maar je moet toch gewoon 1 of 2 dagen wachten voor het over is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan een glas melk verwarmen en 2 lepels honing erbij doen, helpt echt heel goed.
Je kunt ook (een lepel honing op een halve liter water koken) en van dat zoete vocht ieder uur een paar lepels nemen.
Succes.