Ik wil graag een gesprek met een rechter, hoe pak ik dit aan?

Mijn leven wordt vergalt door een overbuurman

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Meld je aan bij de Rijdende Rechter, een tv programma van de NCRV (op dinsdagavond). Hier is de site. Je kunt bovenaan rechts je klacht kwijt.

http://www.eerstehulpbijrecht.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dan moet je een rechtszaak beginnen. Op de volgende site zie je allemaal wat je er voor moet doen.

http://www.rechtspraak.nl/Naar-de-rechter/Uw-situatie/RechtszaakBeginnen/Pages/default.aspx

Toegevoegd na 58 seconden:
Voor Nederland is dit dan!
12 jaar geleden
Bij dergelijke problemen is niet de rechter, maar de plaatselijke politie de aangewezen instantie om je beklag neer te leggen en je angst en bezorgdheid te uiten.
Een rechter kan geen hulp bieden, slechts een vonnis uitspreken na wetteloos gedrag.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of buurtbemiddeling, als die bestaat in de gemeente waar je woont. Of, als het om huurhuizen gaat, de sociaal beheerder van de verhuurder.
Je kunt niet zo maar een rechter spreken. Je zult eerst aangifte moeten doen bij de politie en als deze de zaak ernstig genoeg vind komt hiervan een recht zaak.
ronron1212
12 jaar geleden
je kunt niet direct naar de rechter.
Eerst maar eens een gesprek met een juridisch adviseur of burau voor rechtshulp over wat je mogelijkheden zijn.
De politie kan ook helpen/adviseren.
Heb je al met die buurman gesproken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga eerst naar een rechtswinkel of bel zelf een advocaat die in je zaak is gespecialiseerd. Gaat het om diefstal of iagressie kun je zoals gezegd ook naar het dichtstbijzijnde politiebureau.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor een gesprek met een rechter zul je hooguit de persrechter te spreken krijgen van de rechtbank waar je graag een gesprek wilt. Dat kan heel fijn zijn als je journalist bent en je wilt graag van een rechter wat uitleg over een bepaald onderwerp met betrekking tot de rechtspraak, maar voor een probleem met je overbuurman moet je daar niet zijn.

Als je problemen hebt met je overbuurman, kun je als eerste met je overbuurman gaan praten. Als dat niet werkt, kun je verschillende dingen doen, dat hangt een beetje af van het probleem waar je mee zit. Als het gaat om overlast, kun je bij een huurhuis soms de woningbouwvereniging inschakelen. Ook kun je de wijkagent bellen, die kan soms bemiddelen. Als jouw buurman een strafbaar feit begaat en jou daarmee benadeelt, kun je ook aangifte doen op het politiebureau. Wil je juridisch advies, dan kun je bellen naar het juridisch loket, of naar een adviseur van je rechtsbijstandsverzekering, als je die hebt. In sommige plaatsen heb je zoiets als buurtbemiddeling, die kunnen bemiddelen als je een conflict met je buren hebt waar je samen niet uit kunt komen. Voor sommige kwesties kan het relevant zijn om de gemeente ook om hulp te vragen.

Voor sommige conflicten kun je de kantonrechter vragen om een uitspraak te doen over je geschil. Dan kun je echter niet zomaar "een gesprek" aanvragen, dan zul je een zaak moeten beginnen, en vervolgens mag je allebei tijdens de hoorzitting je verhaal doen bij de rechter. De rechter zal echter eerst van je willen weten wat je zelf al hebt gedaan om het conflict op te lossen, en soms mediation aanbieden (of opleggen) om er alsnog samen uit te komen. Kom je er écht niet uit, dan zal de rechter een uitspraak doen. Maar aangezien je niet vertelt om wat voor soort conflict het gaat, is het onmogelijk om te zeggen of dit een zaak is waarmee je überhaupt naar de rechter kúnt. Maar doe jezelf een plezier en probeer eerst andere opties, want van een gang naar de rechter word je echt niet blij. Als je er niet uitkomt samen met diverse vormen van bemiddeling, ga dan naar de politie en vraag daar om hulp, dat is een veel betere eerste stap.