Verschil tussen kracht- en duurtraining?

Wat is nou precies het verschil? Ik ga zelf naar de sportschool, maar ik doe altijd nog duurtraining. Ik hoor vaak mensen praten over krachttraining, maar ik heb geen idee wat voor verschil dat uitmaakt. Krijg je er alleen meer kracht door, of onderhoudt je je spieren beter?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Duurtraining;
Het doel van een duurtraining is dat het je lichaam leert om zuinig om te gaan met de beschikbare brandstoffen. Doordat je een duurtraining doet met een relatief lage hartslag, zit je in de zogenaamde vetverbrandingszone. Je traint je lichaam dus in het verbranden van vet, waarvan je zo ongeveer een ongelimiteerde voorraad hebt, in tegenstelling tot een andere belangrijke energiebron: de koolhydraten. Hierdoor gaat je lichaam efficiënter om met de beschikbare brandstoffen en kun je een bepaald tempo volhouden met minder energie. Het voordeel is dat je minder snel vermoeid raakt en dat je sneller herstelt na de training.

Algemene krachttraining

Algemene krachttraining heeft als doel om het gehele lichaam sterker te maken. De training heeft dan als doel om het gehele lichaam te verstevigen en niet slechts één spiergroep, of sterker worden in slechts een beweging. Dit kan in verschillende situaties al merkbaar zijn. Denk hierbij aan het verstevigen van de rug om rugklachten te voorkomen bij mensen die veel zitten, het voorkomen van blessures bij sporters, of om gewoon in het geheel een sterker atleet te worden. Voorbeeld: squatten of kniebuigingen voor een schaatser.

het veschil zit m dus in de prestaties. bij krachttraining gaat het om op korte duur explosief veel kracht te gebruiken.

zo kan een bodybuilder enorm sterk zijn in zijn benen, maar vreselijk veel moeite hebben om een hardloop wedstrijd uit te lopen binnen een bepaalde tijd.

iemand die aan duurtraining doet kan dit met veel minder moeite, maar kan weer minder gewicht omhoog drukken op de banken in de sportschool.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij krachttraining doe je relatief weinig herhalingen met een hoog gewicht.
Doel: meer en dikkere spieren krijgen (bodybuilders)
Duurtraining doe je minder gewicht en meer herhalingen.
Doel: meer uithoudingsvermogen creëren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met duurtraining kweek je uithoudingsvermogen van je spieren, met krachttraining de sterkte. Verder kan je met duurtraining de spieropbouw veranderen. Een explosieve sport als sprinter zal minder duurtraining doen dan een marathonloper omdat je de langere spiervezels nodig hebt voor de lange duur.