als ik mijn mening geef of advies vatten mensen het altijd verkeerd op, ze worden dan altijd boos op mij. hoe geef ik goed advies?

ook als ze om mijn mening vragen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha zohra heel herkenbaar, ik ken ook van die mensen , en voor een (beetje) perfectionist als ik ben, is dat niet makkelijk :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, ook bijvoorbeeld als ik met iemand in de stad ben in een kleding winkel ofzo en hij/zij vraagt wat vind je van deze (bijvoorbeeld) jas.
dan zeg ik gewoon eerlijk wat ik vind 'niet zo mooi, eigenlijk' ofzo.

Antwoorden (9)

Misschien moet je géén mening of advies geven, hoe goed je het ook bedoelt, veel mensen willen geen advies aanhoren..

Luister naar de problemen, probeerde te leven en vraag aan hem of haar wat hij of zij graag wil hebben in plaats van zelf iets te bedenken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze worden 'altijd' boos? Dan geef je misschien vaak het verkeerde advies of dring je misschien onbewust je mening een beetje op.
Probeer je zinnen eens te beginnen met "misschien kan je" of " heb je al eens dit geprobeerd?"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kritiek!!!
Als je iemands gedrag niet handig vind, kan je het als volgt aanpakken:
Jij zegt bijv: "Ik zie wel eens dat je met luide stem anderen onderbreekt. Als je dat doet zie ik dat dit zus en zo effect heeft op die ander. Dat lijkt me niet handig, anderen kunnen zich aangevallen voelen."

Op deze manier ga je niet inhakken op je gesprekspartner, je veroordeeld hem/haar en/of zijn daad niet zozeer, je focust je op het effect dat die persoon sorteert met zijn/haar gedrag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door alles vrijblijvend te presenteren of vanuit jouw gezichtspunt..
Vaak is 'n luisterend oor wat mensen willen en kan je jouw hulp aanbieden !
Vergeet niet dat als je het niet goed onderbouwd zoiets mak'lijk als 'n persoonlijke aanval uitgelegd kan worden en 'n gekwetste trots kan tot gevolg kan hebben !
Probeer maar'ns het woord : moeten te vermijden want dat is vaak de wortel van onbegrip !
Da's niet eenvoudig,maar helpt heel veel om iemand in zijn waarde te laten en om 'm niet nog slechter te laten voelen or worse
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beginnen met de positieve punten, daarna zeggen wat er beyer zou kunnen en eindigen met positieve feedback.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien geef je je mening of advies op een botte of kwetsende manier. Probeer eerst na te denken over hoe je het 't beste kunt formuleren.
En zeg vooral nooit: je moet dit, of je kunt beter dat.....
Dat klinkt te dwingend en daar zit men niet op te wachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou EERST uit proberen te zoeken wat je precies zegt of doet wat zo fout valt. In de antwoorden tot nu toe worden al allerlei suggesties gedaan maar ik denk dat je zelf (een beetje) moet gokken wat er precies mis gaat.

Wat is er op tegen om (nog 1x) te doen wat je altijd doet en als er een negatieve of boze reactie volgt te zeggen:

Zou je me aub willen helpen, ik merk aan je reactie dat je nu boos bent/je mijn mening niet op prijs stelt. Zou je me uit kunnen leggen WAT het precies was wat je stoort? Ik wil nl graag proberen mijn gedrag te veranderen.

Vast niet leuk om te horen wat er dan komt, maar wel leerzaam. En: je kweekt ook wat goodwill bij andere mensen want die zien dat jij er ook mee zit en dat je wel je best wilt doen om te veranderen.

Iemand die je graag mag of die je vertrouwt zou je ook nog regelmatiger om feedback kunnen vragen of vragen of die jou waarschuwt als je "in je oude patroon" vervalt

succes want dit is best heftig
amigo
13 jaar geleden
Ik heb/had hetzelfde probleem als jij hoor. Ik heb het advies gekregen om beter op mijn woordkeuze te letten. Ik begon veelal met "je moet dit eens" en dit moest ik vervangen voor "je kan dit eens".
Het is wel wennen maar het werkt wel want je komt dan niet meer zo opdringerig over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vervelend als je niet weet waar het aan ligt. Je zou eens kunnen vragen waarom de mensen zo op jouw reactie reageren. Mogelijk kunnen zij aangeven waar ze dan werkelijk behoefte aan hadden als jouw reactie niet de goede was. Het mooie van iets niet goed doen is dat je ervan leert. De hulpvaardigheid heb je al, nu de afstemming nog met de hulpvrager.