Waarom wordt een clitoris ook wel eens 'rudimentaire penis' genoemd?

"Een lichaamsdeel wordt rudimentair genoemd wanneer de functie van het lichaamsdeel ons (nog) niet bekend is. Het lichaamsdeel kan in de loop van de evolutie zijn functie verloren hebben of de functie is sterk verminderd. " (Aldus wikipedia).

Een clitoris, daar weten we in ieder geval de functie wel van. En in de evolutie heeft het zijn fuctie verloren? Of is de functie verminderd (en daarbij het lichaamsdeel vaak sterk gekrompen)? Dan zou de clitoris dus, aangezien het rudimentaire 'penis' wordt genoemd, eerst groter geweest zijn, er zou een urinebuis doorheen lopen, of we zouden er zelfs een soort zaad mee kunnen spuiten?
Maar, als een rudimentaire penis eerst een penis was, is het dan niet zo, dat er alleen maar mannen bestonden?
Snap er niets van!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

In een vrouwelijk embryo vormt de clitoris zich uit hetzelfde weefsel waaruit zich bij een mannelijk embryo de penis ontwikkelt. Door de invloed van testosteron vormt zich uit dit weefsel bij een man de penis. Het zichtbare gedeelte van de clitoris (bij de man overeenkomend met de eikel) is bedekt door een stukje huid, dat overeenkomt met de voorhuid bij een man. In sommige gevallen gaat er iets fout bij dit proces; het vrouwelijke embryo ontwikkelt dan in plaats van een clitoris een penis. Men spreekt dan van interseksualiteit.

En als je even op onderstaande link gaat kijken vind je ook nog een leuk schematisch plaatje...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit heeft vooral te maken met de ontwikkeling van de foetus. In het begin zijn er nog geen geslachtskenmerken maar heeft het lichaam wel al op alle plekken, ongeacht het geslacht, cellen zitten die nog beide kanten op kunnen ontwikkelen. Eerst gaat de eerste chromosoom (X) aan de slag. Vervolgens de tweede (X bij vrouw, Y bij man) Vanaf dat moment ontwikkelen de celstructuren die het geslacht bepalen zich. Bij de man gaat de ontwikkeling vanaf dan anders dan bij de vrouw, het gevoelige plekje van de clitoris wordt bij de man de eikel. Hetzelfde verhaal geld voor de tepel: de ongeslachtelijke foetus heeft deze, zodra de geslachtskenmerken gaan functioneren gaat de vrouw borsten krijgen en de man niet.