Waarom zijn er verschillende zonnebrandcremes wat factor betreft?

waarom is er niet gewoon 1 factor bijvoorbeeld 50 die is toch altijd goed.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Omdat er zoveel verschillende huidtypes zijn, hebben de zonnebrandcrèmes ook een verschillende beschermingsfactor. Daarbij kun je ook nog de keuze maken om een iets lagere beschermingsfactor te gebruiken voor als je bruin wit worden. Dit moet je echter niet langdurig doen, anders kan je huid alsnog beschadigen.

Aanbevolen beschermingsfactor voor de diverse huidtypes:
Huidtype 1
(zeer licht huidtype, verbrandt snel, bruint nooit) factor 30
Huidtype 2
(licht huidtype, verbrandt vrij snel, bruint langzaam) factor 15-20
Huidtype 3
(vrij licht huidtype, verbrandt niet snel, wordt makkelijk bruin) factor 10-15
Huidtype 4
(iets getint huidtype, verbrandt (vrijwel) nooit, bruint snel) factor 5-10
Kinderen tot 16 jaar ongeacht het huidtype factor 30

Dit is de aanbevolen factor voor ons land. Als je naar een land op vakantie gaat waar de zon feller is, kun je beter een hogere beschermingsfactor kiezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is puur toeval jij +1 van mij
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
=) erg toevallig

Andere antwoorden (3)

Mensen willen niet verbranden, maar vaak wel bruin worden. Met factor 50 wordt je veel minder snel bruin dan met factor 20, terwijl er wel mensen zijn die met factor 20 toekunnen om niet te verbranden.

Overigens zijn de cremes met zo'n heel hoge beschermingsfactor vaak een stuk moeilijker uit te smeren, ook een reden waarom niet iedereen voor factor 50 zal willen gaan als het niet echt nodig is.

Overigens heb ik ooit wel factor 65 gebruikt met een superlicht huidje in de Provençaalse zon. En zelfs toen niet 100% onverbrand gebleven. Dan maar alleen factor 70 smeren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De factor die je nodig hebt heeft te maken met je huidtype & hoe snel je verbrand. Hoe hoger de factor hoe minder zonlicht het doorlaat. Dit betekend echter niet dat je met factor 50 niet bruin word en met factor 6 wel. Als je in catogorie 1 valt is factor 6 gewoon niet genoeg bescherming.

Huidtypes & beschrijving:
Huidtype 1
(zeer licht huidtype, verbrandt snel, bruint nooit) factor 30
Huidtype 2
(licht huidtype, verbrandt vrij snel, bruint langzaam) factor 15-20
Huidtype 3
(vrij licht huidtype, verbrandt niet snel, wordt makkelijk bruin) factor 10-15
Huidtype 4
(iets getint huidtype, verbrandt (vrijwel) nooit, bruint snel) factor 5-10
Kinderen tot 16 jaar ongeacht het huidtype factor 30 !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry, we hadden gelijktijdig, een soortgelijk antwoord met dezelfde bron.
Dus een +1 van mij.
Het beste is gewoon niet gedachteloos uren in die zon bakken.In zonnebrand creme zitten nanodeeltjes metaal poeder.Die schermen straling af.Hoe meer deeltjes per Ml zonnerbrand creme hoe meer en groter de faktor.Ga je 1 x het water in spoelt alles er weer af en je smeert niet opnieuw ben je niet meer beschermd ,vanaf het moment dat je weer uit het water komt.Als de uv index in nederland al 7 is in juni juli, en in zuidfrankrijjk 11 zou je daar een veel hogere faktor moeten gebruiken. Beter is mijdt de zon tussen 11 en 15 uur.Aan gezien we zomer tijd hebben is het eigenlijk een uur vroeger qua zonne kracht