Na orale seks met mijn vriend krijg ik veel al een dag daarna een koorts lip. Kan ik hier wat aan doen?

Dit is erg vervelend en kan hem dan voor een tijdje dan niet meer oraalbevredigen na het weer over is. Nu zei een vriendin van mij dat het wellicht komt omdat hij een soa heeft, maar hij heeft daar geen weet van en heeft het nooit gehad bij vorige relaties (tussen mij en zijn vorige relatie zit 5 jaar dat ie single is geweest) en wast zijn penis elke dag. Ik heb tevens in vorige relaties er nooit last van gehad na orale seks. Echter heb ik wel al van kinds af aan last van zo nu en dan een koortslip. Nu las ik op internet op een forum dat het door de wrijving komt en als ik hem wel oraal zou bevredigen met een koortslip dat hij dan wel een soa krijgt van mij. Nu weet ik het niet meer, ligt het bij mij of bij hem dat ik steeds een koortslip krijg? En is er wat aan te doen, kan ik preventie iets doen door bvb een koortslippleister op te doen vooraf of door hem alleen te pijpen met condoom of kan ik hem gewoon nooit meer oraal bevredigen? Wie kan mij helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
31K

Het beste antwoord

Herpes Simplex, oftewel een koortslip, wordt veroorzaakt door een virus. Deze blijft latent aanwezig en kan de kop op steken bij een verminderde weerstand.
De weerstand van de kwetsbare huid van de lip kan tijdelijk minder zijn door wrijving/irritatie. Het zou heel goed kunnen dat jij hierdoor een koortslip ontwikkeld na orale seks. Heel vervelend! :-S

Heeft je vriend al eens een koortslip gehad? Zo niet: Zorg er absoluut voor dat hij geen herpes aan zijn penis krijgt! Het kan beter op je lip zitten (hoe vervelend dat ook kan zijn) dan op de geslachtsdelen. Waar de herpes zich het eerst voordoet, zal het (na een latente periode) weer dáár opduiken. Hier kun je dus nooit meer vanaf komen... Voorkomen dus door bij de geringste twijfel over een opkomende of genezende koortslip bij jou, niet te kiezen voor orale seks.

Wat jouw lippen betreft, zorg voor een goede conditie door je lippen altijd goed te verzorgen. Smeer je lippen na het tandenpoetsen altijd even in met iets vets. Als de algemene conditie van je lippen niet zo goed is kan ik je REPAIR van Locobase aanraden. Dit is een crème speciaal voor de zeer droge huid en is te koop bij de apotheek. Er is echt geen beter smeerseltje voor de tere huid van de lippen dan deze. (Ik kan het weten, want ik heb vrijwel alle mogelijke zalfjes en cremes al uitgeprobeerd.) ;-)

Naast de algemene dagelijkse verzorging van je lippen kun je preventief met een koortslipcreme te smeren ná de orale seks. Zovirax is een welbekend merk, maar precies dezelfde werkzame stof zit ook in de koortslipcreme van het huismerk van bijvoorbeeld Kruidvat. Smeer de creme direct ná de orale seks en wanneer je al een koortslip op voelt komen, smeer dan na iedere 1-2 uur weer een nieuw likje op. Wanneer de koortslip na zo'n 24 uur nog niet op is gekomen en je voelt géén brandend gevoel (van een opkomende koortslip), dan hoef je niet meer te smeren.
Een heel klein stipje creme op de brandende plek is voldoende om een doorbraak te voorkomen (of, als het niet meer te houden is, klein te houden en snel te laten genezen).

N.B.:
Je zou kunnen experimenteren met (net) iets andere manier van oraal bevredigen, waardoor de wrijving op de lippen minder heftig is.

Haha, ik wist niet dat ik hier zoveel over te zeggen had. Tsja, ervaringsdeskundige ben ik wel geworden intussen. Als je nog vragen/opmerkingen hebt hoor ik het graag. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik zou maar niet al te snel uitgaan van een soa. Op elk geslachtsdeel (mannelijk en vrouwelijk) zitten bepaalde schimmels. Deze kunnen bij (orale) seks irritaties veroorzaken. (dit is mij verteld door mijn huisarts nadat ik hem dezelfde vraag stelde) Uit eigen ervaring vermoed ik dat het ook in jouw geval zo is. Bij mijn ex vriendin ging dit vanzelf weer over. Maar je zou voor de zekerheid ook allebei een soa test kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een koortslip ontstaat door het Herpesvirus wat elk mens "slapend" met zich meedraagt. Bij een verminderde weerstand kan zich dit ontwikkelen tot enkel een koortskip.

Kijk wel uit als er pus uitkomt of dat het begint te bloeden want het is besmettelijk. Ook op geslachtsdelen.

Als je je vriend dan pijpt kun je het aan zijn penis overdragen. En dan zijn jullie verder van huis.

Succes ermee en maar even niet pijpen totdat die koortslip van je voorbij is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een koortslip ontstaat door het herpes virus. En zoals je in de link kunt lezen kan dat virus zich ook manifesteren bij de geslachtsorganen. Je draagt het herpes virus je hele leven bij je. Dat betekent meestal dat die koortslip elke keer weer opspeelt als je minder weerstand hebt, een griepje onder de leden hebt, in de zon hebt gezeten, slecht hebt geslapen etc. In hoeverre orale seks die koortslip kan uitlokken vraag ik me af. Misschien draagt je vriend het virus ook bij zich? Dat hij zich dagelijks wast heeft niks met dat virus te maken.
Als ik jou was zou ik voorlopig even geen orale seks hebben. Jammer voor hem, maar een koortslip is nog heel wat vervelender!!
(Orale seks bij jou kan daarentegen helemaal geen kwaad ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat al gezegd is is een koortslip Herpes. Ga samen naar de huisarts. het is niet belangrijk aan wie het ligt en wie het heeft, je moet ervan af. het kan ook door de wrijving komen maar dan is het irritatie, en geen koortslip. Dat kan de huisarts vaststellen.