Kan ik herpes overbrengen van een koortslip via masturberen?

Ik heb een koortslip die vaak 1 keer in het jaar terug komt, meestal rond de zomertijd. Zo ook nu weer. Na een week op vakantie te zijn geweest heb ik weer een koortslip opgelopen. Hij zit er nu denk ik ongeveer 4 dagen en is nu al aan het weg trekken na wat behandeling. Nu is het zo dat ik na de week vakantie eindelijk weer bij mijn vriendin was en we dus wel iets in te halen hadden. We hebben niet gezoend omdat ik weet dat het besmettelijk is. Ook al waren de korstjes al aanwezig en het echt besmettelijke vocht al weg. Wel heb ik haar bevredigd en gemasturbeerd. Die dag heb ik wel een aantal keer mijn koortslip aangeraakt en ook die avond nog. Is het nu zo, dat ik, omdat ik mijn lip heb aangeraakt die dag/avond en vervolgens haar gemasturbeerd heb het besmettelijk is? En zij besmet is geraakt aan haar geslachtsdeel?! Of kan dit alleen met orale sex?

B.v.d.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.9K

Antwoorden (3)

Niet iedereen die besmet is met het virus, krijgt een koortslip - waarom is niet bekend. Een koortslip ontstaat maar bij 10-20 procent van de mensen die het virus bij zich dragen. De andere 80-90 procent krijgt geen koortslip, maar kan wel anderen besmetten. Dit komt doordat het virus ongemerkt van tijd tot tijd actief is in de mond of keel. Een goede hygiëne is dus belangrijk, maar verder is hiertegen weinig te doen.
Er zijn twee typen van het herpes simplex virus. Ze kunnen een koortslip veroorzaken, maar ook herpes genitalis: een infectie van de geslachtsorganen. Dat is een seksueel overdraagbare aandoening (SOA).
Dit houdt in dat iemand via (orale) seks ook besmet kan worden met deze herpesvirussen.
Mensen met een verminderde afweer zijn extra gevoelig voor het herpesvirus: denk aan mensen met aids, mensen die chemotherapie krijgen of een transplantatie hebben ondergaan, maar ook mensen met constitutioneel eczeem.

Was altijd de handen met zeep voor en na aanraking van de koortslip.
Raak anderen zo min mogelijk aan. Kom met de koortslip niet te dicht bij baby`s en jonge kinderen – niet zoenen, niet knuffelen.
Vermijd orale seks.
Breng oogmake-up niet of heel voorzichtig aan, om een herpesinfectie van het oog te voorkomen.
Gebruik handdoeken, washandjes, scheergerei en dergelijke niet samen met iemand anders.
Breng een middel tegen koortslip alleen aan op de pijnlijke plek of de blaasjes. Smeer het niet uit, want dan kan het virus juist verspreid worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De kans is klein maar ook met je handen kan je het overbrengen, maar waarom was je gewoon je handen niet voor je er aan begint? Of ben je niet een keer naar de wc geweest en daarna je handen gewassen? Dan is de kans nog kleiner dat je het overbrengt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helaas, het is niet héél waarschijnlijk, maar het zou best kunnen dat je haar besmet hebt.