Is het strafbaar als een meisje een (bijna)naakt foto naar haar vriendje stuurt en als het uit is hij het naar iedereen doorstuurt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze is 15.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Strafbaar!! Kinderporno!!
En bovendien te walgelijk!! Meisjes en vrouwen kijk altijd uit met zulke dingen. Je kunt nu verliefd zijn en hem vertrouwen, maar zodra het uit is en jullie hebben misschien ruzie, dan kan het tegen je gaan werken. Dus nooit foto;s of filmpjes aan een vriendje geven. Zorg dat het in je eigen bezit blijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kinderporno!!! Komen ze weer....het meisje is 15 en heeft zelf het besluit genomen naaktfoto's te versturen. Als zij al de kennis heeft hoe je die foto's moet maken en hoe je ze moet versturen snapt ze ook heus wel dat het haar eigen verantwoordelijkheid is dat ze ze heeft verstuurt en dat dit iets anders is dan kinderporno. Als ze wijs is heeft ze er nu iets van geleerd.....wie het ook vraagt: Nooit naaktfoto's op de computer plaatsen en versturen naar wie dan ook!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dubo: ik bedoel er mee te zeggen dat ze naar de politie kan gaan en er op die manier iets mee kan doen. Natuurlijk is het dom om zulke foto's op te sturen! Maar het zijn jonge meisjes en beinvloedbaar. Ik kende zelfs een vrouw van 49 die er in stonk! Maar om er dan op zo'n manier misbruik van te maken, vind ik te smerig! Daarom zei ik kinderporno, ga daar desnoods aangifte van doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vrouw van 49 vind ik al helemaal dom, dat is de generatie die hun puberkinderen dit moeten leren NIET te doen. Meisjes van 15 kunnen beinvloedbaar zijn maar houdt er rekening me dat ze steeds vroeger zelf seks willen en alles wat ermee te maken heeft....tenzij het vrijwillig is zonder dwang. Hier is geen sprake van dwang, evemin als van een beinvloedbaar vriendje. Misschien heeft het vriendje het gevraagd maar zij nam zelf de beslissing een foto te maken en op te sturen. Kinderporno is als een ander ongevraagd en onder dwang kinderen naakt fotografeerd en die foto's misbruikt om geld mee te verdienen. Kinderen willen graag volwassen mensen dingen doen zoals seks en alles wat ermee te maken heeft maar als puntje bij paaltje komt zijn ze ineens nog heel klein en onschuldig? Geloof jij dat werkelijk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bedoelt vast, tenzij het niet vrijwillig is en onder dwang.
Kinderporno hoeft niet altijd ongevraagd te zijn, ja niet gevraagd aan de ouders, en hoeft niet onder dwang te gebeuren. En die worden lang niet altijd verkocht, ook vaak voor eigen gebruik/behoeftes gemaakt.
Ik geloof zeker dat er meisjes zijn die onder invloed van oudere vriendjes foto's maken en opsturen Ze hoeven helemaal nog niet met echte sex bezig te zijn. Ik zit aan mezelf te denken, ik weet nog dat ik rond de 15 was. Ik was totaal niet met sex bezig, (pas op 18e) maar wel zoenen. De tijd is nu heel anders. Misschien had ik ook in mijn onschuld een foto gemaakt, zonder ergens over na te denken, als ik heel erg verliefd was op iemand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar ik ken dit meisje niet en weet niet of ze echt onschuldig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ff by the way het gaat niet over mij maar over iemand die ik ken. En ze vertrouwde die jongen. Dus ze heeft het niet uitgelokt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom wordt er van een meisje van 15 verwacht dat ze dit soort domme dingen mag doen omdat het nog een kind is en wordt er van een jongen van dezelfde leeftijd verwacht dat hij wel weet wat wel en niet mag en als volwassen man aangeklaagd puur omdat het meisje in dit geval te snel de eerste de beste meteen nogal pikante foto,s toevertrouwd? Dat is anno 2011, dat kan niet meer en is overigens allang zo en dat moeten ze leren, niet goedschiks dan maar kwaadschiks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind je antwoorden nogal kort door de bocht. Ze zal nu wel weten dat het dom is geweest. Maar ze heeft geen fout gemaakt, behalve iemand vertrouwen. Ze heeft die foto waarschijnlijk gegeven met de mededeling hem voor zichzelf te houden en aan niemand anders te laten zien, omdat ze verliefd was. Dat is nogal wat anders dan de foto daarna aan anderen of op internet te zetten. Maar mensen komen er dagelijks achter dat sommige andere mensen niet te vertrouwen zijn.(Kijk maar naar opgelicht enzo. ) Dat kan met zo'n situatie, maar ook met geld lenen, een ander een geheim toevertrouwen, enz. Zij wordt nu gestraft, maar die jongen is degene die fout is, die mag wel op zijn vingers getikt worden. Dat hoeft niet perse met politie, maar het zou wel handig zijn als zo'n situatie eens breed uitgemeten zou worden in het nieuws of waar dan ook. Om anderen te waarschuwen, meisjes dat ze niet snel iemand moeten vertrouwen, jongens dat zoiets niet mag. De jeugd van tegenwoordig denkt dat alles maar kan, meisjes worden als een gebruiksvoorwerp gezien waar ze mee kunnen doen wat ze willen. De meisjes zijn er zelf bij, maar je weet toch zelf hoe het is in de pubertijd? Vaak is het zo dat een meisje verliefd is, de jongen vraagt iets, ze twijfelt of ze het moet doen en zegt nee. Dan zegt de jongen, je vertrouwt me dus niet, nou dan kunnen we maar beter stoppen. Ik ben te vertrouwen toch, je kent me toch? Ik zal er nooit iets mee doen. Het meisje weet dat hij niet met andere meisjes gaat, dus gaat het toch maar doen. Hij is immers te vertrouwen (op die manier misschien wel) Maar dan raakt het uit, jongen is gefrustreerd en gaat foto's verspreiden.
Is het meisje dan fout? Lokt die het uit? Uitlokking is het als je het geeft en je weet dat hij er iets mee doet, zodat je hem daar op kunt pakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor je lange toelichting maar dit weet ik natuurlijk allang net als vele anderen waaronder ook 15 jarige meisjes die kranten lezen die er bol van staan, nieuws op internet waar je doodgegooid wordt met oplichtingspraktijken en pornografie en misbruik en wraakacties en opletten tijdens de les seksuele voorlichting en luisteren naar de adviezen van ouders. Begin nu aub niet over vertrouwen, haar ouders waren tot voor kort ook hartstikke trots dat hun dochter dit gelukkig niet doet, ze moesten eens weten wat hun dochter allemaal doet als ze haar even alleem laten met webcam en pc? Over misbruik van iemands vertrouwen gesproken! Weet je hoe zeer het doet als je dochter 15 zichzelf stiekem naakt fotografeert voor jongens terwijl jij als ouder net aan je collega,s hebt verteld dat jouw dochter gelukkig niet zo is? Wie weet heeft die jongen het wel uitgemaakt omdat hij bang is dat zij andere jongens net zo snel foto,s toevertrouwd als bij hem en zij bij hem net zo stiekem is als ze thuis is en wil zij wraak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@duboissies Bedankt voor je reacties maar ik denk dat je niet snapt hoe de situatie in elkaar zit. Dat is logisch jullie kennen haar niet. Maar ze weet al lang dat het niet zo slim was wat ze heeft gedaan, dus als je nog positief advies hebt dan mag je het zeggen, maar ik heb nu genoeg negatieve reacties van je gehoort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En daar schiet ik niks mee op!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Prinsesje, Jongens proberen meisjes uit, jouw vriendin is ook getest en is gezakt. Haar (nu ex) vriendje heeft gekeken hoe ver zij zou gaan als hij iets van haar wil....zij is bereidt haar ouders voor te liegen, haar veiligheid in gevaar te brengen en zij heeft al laten zien dat je er als jongen helemaal geen moeite voor hoeft te doen...als je het maar lief vraagt en zegt dat je te vertrouwen bent, kortom....iedere jongen krijgt het bij haar voor elkaar.
Op een meisje als zij zit een jongen niet te wachten, hij raakt haar zo aan een andere jongen kwijt die ook lief is voor haar, waar zij haar vriendje ook stiekem mee bedriegt en dat kan ze goed, doet ze bij haar ouders ook.
Zij betekent dus helemaal niets voor die jongen en hij heeft haar foto allang van de pc verwijderd nadat hij haar heeft laten barsten.
Wat is er nu nog leuker dan je ex-vriendinnetje op de kast te jagen dat je haar foto doorstuurt en zo angst aanjaagt en zij lekker met slapeloze nachten zit en hij lacht zich te pletter met zijn vrienden....1 april!
Je geloofd toch niet dat hij net zo gek is als zij door strafbare dingen te doen en zijn toekomst op het spel te zetten voor een meisje als zij die iedereen zo snel vertrouwd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft je trouwens helemaal niets van deze woorden aan te trekken, je mag ook geloven dat je vriendin helemaal niets fout gedaan heeft en lekker op dezelfde voet doorgaan....
Je hoeft helemaal niet naar negatieve dingen te luisteren, je mag ook naar alleen de positieve dingen luisteren...net wat voor jullie het beste uitkomt. Veel meisjes en jongens luisteren alleen naar dingen die ze willen horen, namelijk dat ze niets verkeerd doen...alleen een ander doet alles fout! Het nadeel hiervan is dus dat je dan steeds dezelfde fouten blijft maken omdat je dan niet inziet wat je fout doet en is er een grote kans dat dit probleem zich binnen heel korte tijd weer herhaalt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik krijg bijna het idee dat er iemand ontzettend gefrustreerd is.

Het beste antwoord

Aan de ene kant heb je portretrecht, aan de andere kant heb je je eerbaarheid.

Foto's doorsturen van iemand waar je geen toestemming voor hebt te verspreiden is niet toegestaan, zolang je zelf niet óók op die foto staat. Er tegen optreden is echter weer lastig.

Als het meisje waar het om gaat jonger dan 18 is, is het kinderporno. Je kunt nb zelf er ook strafbaar aan zijn als jij (als je jonger dan 18 bent) naaktfoto's van jezelf doorstuurt...

Je kan hem duidelijk aangeven dat je wil dat hij de afbeeldingen verwijdert, en niet meer verder verspreid. Doet hij dat wel, zou je een civiele zaak tegen hem kunnen beginnen... raadpleeg de jurofoon eens?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het ongevraagd publiceren van foto's van derden is strafbaar, en kan lijden tot verschillende aanklachten waaronder smaad, recht op privacy, en wellicht portretrecht..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is strafbaar omdat je iemand's foto doorstuurd zonder toestemming maar dat kan alleen als hij een aanklacht bij de politie aangeeft
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit meisje heeft zelf haar foto's doorgestuurd met eigen toestemming!
Hier moet je heel erg mee oppassen. Wat erg belangrijk hierin is de leeftijd. Als de persoon 16- is dan is het ten alle tijden zwaar strafbaar. Het verspreiden van kinderporno.
Voor de rest kan je beter gewoon nooit verspreiden. Ze kunnen altijd een klacht tegen je indienen en dat is nooit positief. Tot 18 dus ten alle tijden niet sturen, daarboven kan je het risico nemen, maar dit is het zelden waard ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja tuurlijk is dat strafbaar dat is namelijk gewoon misbruik maken van iemand. Maar het is ook niet echt verstandig om een naaktfoto van je door te sturen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik studeer zelf rechten en ik twijfel een beetje of het echt strafbaar is. Ze heeft namelijk zelf de aanmerkelijke kans genomen dat zo iets zou kunnen gebeuren door zo'n foto naar haar vriendje te sturen. Aan de andere kant is het wel een zeer grote inbreuk op haar privéleven. Of het strafbaar is zal afhangen van alle omstandigheden van het geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
uiterst strafbaar op die leeftijd en niet alleen maar. dus mocht je ex vriendje gek doen, als is het voor de grap, meteen aanklagen, en dan niet een beetje ook! anders krijg je er later spijt van!

verder snap ik niet waarom een meisje van 15 naakte foto's van haar naar een jongen stuurt, maar dat ter zijde...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat niet over mij.
Dat zou laster zijn en kan je aangifte van doen, het meisje kan dan meteen even op haar eigen verantwoording gewezen worden, het kan ook als uitlokking gezien worden. Hopelijk heeft ze er iets van geleerd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
uitlokking? je bent niet wijs?! Ze vraagt toch niet: ga maar lekker die foto's uitdelen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ze vraagt het niet maar ze levert die jongen zelf materiaal. Veel meisjes van 15 jaar vinden zichzelf volwassen genoeg om seks te hebben, deze vind zichzelf mooi genoeg om bijna naakt maar heel sexy op een foto te zetten om haar vriendje op te winden en tenslotte naar hem toe te mailen ondanks dat ook deze generatie op scholen voorgelicht worden over gewenste seks en ongewenste seks, gewenste praktijken en ongewenste praktijken op dit gebied, over jezelf beschermen en noem maar op. Ze zijn zich er wel degelijk van bewust dat dat hun foto's die zonder toestemming worden misbruikt door anderen strafbaar is dus dan weten ze ook dat dit gebeurd. Maar ondanks dit alles willen ze toch de risico's nemen met in hun achterhoofd de gedachte: "Ach, als die jongen het voor zichzelf houdt heb ik geluk, doet ie het niet helpt de politie mij wel".
Alsof de politie zit te wachten op meisjes die het gevaar graag opzoeken en als puntje bij paaltje komt ineens nog onschuldige kindertjes zijn die van niets wisten en zichzelf ineens slachtoffer vinden van kinderporno!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat bedoel ik dus met uitlokking!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, uitlokking! Dit slaat echt nergens op. Hoe vaak gebeurt het dat je iemand vertrouwt en later blijkt dat diegene niet te vertrouwen is of wraak gaat nemen op je. Dan heb je het zelf uitgelokt? Mensen nemen op de meest walgelijke manieren wraak.
Ze heeft die jongen de foto in vertrouwen gestuurd. Ze geloofd hem als hij zegt dat hij er niets mee zal doen. Ze zal zeker niet gedacht hebben, als hij er iets mee doet dan ga ik lekker naar de politie om mij daar voor schut te laten zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd henneke, het vertrouwen zal er eerst geweest zijn van het meisje naar de jongen toe.Die jongen moet oppassen dat ie niet beschuldigt wordt van het het openbaar maken van kinderporno! Het meisje hoeft na deze ervaring niet meer toegesproken worden, de schaamte is meer dan genoeg, die doet het echt nooit meer, maar die jongen moet een flink toe gesproken worden over dit alles lijkt mij!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit meisje zit in de fase volwassen te worden en daar hoort bij dat ze moeten leren verantwoordelijk met zichzelf en anderen om te gaan, consequenties inzien van je fouten en bij risico,s nemen begrijpen wat eigen risico is, zoals dit. Door een meisje van 15 constant te beschermen en haar fouten op te lossen zal ze bovenstaande nooit leren. Ik verwacht niet dat deze pubers nooit foutjes maken of nooit eigenwijs mogen zijn maar laat ze er alsjeblieft wel op wijzen dat ze dom zijn geweest. Uiteraard mag die jongen niet zomaar haar foto als aanplakbiljet gebruiken, maar ik ga ervanuit dat dit meisje niet aan haar ouders heeft gevraad of het mocht omdat ze het antwoord al weet dus dan maar stiekem. Ik zie me al als 15 jarige bij de politie komen, "ik heb mijn vriendje sexy foto,s gestuurd om hen op te winden, maar nu is het uit en laat hij ze aan vriendjes zien. Ik wil die jongen nu aanklagen want hij wil mijn foto niet weggooien maar mijn ouders mogen het niet weten want van hun mocht ik het niet maar ik ben nog een kind snapt u? Straks heb ik misschien een nieuw vriendje en die foto wil ik naar hem sturen en als dat uitgaat omdat hij die mijn foto herkend heeft via via mag ik dan weer komen, daar bent u toch politie voor? Mijn ouders worden namelijk meteen boos als ze erachter komen?"