Waarom heb ik een soort van stuiptrekkingen in me voet?

Mjah misschien een beetje vage vraag. Maar 's nachts als ik ga slapen (wat met de zomer vaak laat is) heb ik last van een soort van stuiptrekkingen in me voet. Het doet geen pijn, maar ik voel wel dat zonder dat ik wil een spier zich snel aan - en onspant. De spier trilt zeg maar een beetje. Dit duurt maar voor 1 of 2 seconden maar het komt elke minuut weer terug.

Zoals ik al zei het doet geen pijn, maar het is wel heel erg irritant. Overdag heb ik er nooit last van.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Het kan ook zijn dat de betreffende spieren zijn overbelast en moeilijk tot rust kunnen komen. Ik had het vroeger vaak na zware wedstrijd trainingen in de motorcross.

Wat de anderen voor mij hier bedoelen is iets waar volgens mij geen nederlands woord voor is en in het engels Sleep Twitch wordt genoemd. De spieren onspannen zich dan snel en voelt in je sluimerslaap aan als een enorme klap. Soms wordt je er zelfs wakker van.

Ook de Sleep Twitch komt bij een drukke dag voor je spieren vaker voor dan een dagje luieren in de zon.

Het best is ook om na zwaar en/of langdurig werk voor je spieren niet gelijk naar bed te gaan. Ook niet als je erg moe bent. Ga onspannen met een warme kop soep ed., wat lezen of naar muziek luisteren. Loop af en toe eens heen en weer. Bereid je lichaam voor op rust.

Om maar eens bij de recente Tour de France te blijven, als de wielrenners na een etappe zijn binnengekomen dan gaan ze ook niet gelijk naar de douche, masseur en dan op bed. Ze rusten even kort, verfrissen het gezicht even en stappen weer op de fiets of hometrainer waarin ze snel terug gaan naar hun laatste fietstempo en dan volgens een bepaald schema langzaam af te bouwen en tot rust te komen.

Net als het opwarmen van de spieren voor een zware inspanning is het afkoelen erna van evengroot belang. Het resultaat hiervan is dat de spieren niet te snel afkoelen en hierdoor minder blessures ontstaan zoals bijvoorbeeld kramp. Ook Sleep Twitches en het door jou ervaren trillen van de spieren zullen veel minder worden.

Ergens heb je dus die dag die spiergroep anders belast dan normaal en in één klap in de rust gegooid.

Het klinkt misschien ongeloofwaardig, maar het is toch waar: je kan te moe zijn om in slaap te vallen. Zowel geestelijk als lichamelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je gaat slapen gaat je lichaam zich ontspannen. Wanneer je de hele dag bezig bent geweest kan het zijn dat je bij ontspanning de zenuwen nog korte prikkels doorgeven aan je spieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit komt omdat jij je ontspand, niks ernstig. heel veel mensen hebben ook stuiptrekkingen vlak voordat ze in slaap vallen.