Nuchter bloedprikken, welke tijdsduur staat er voor nuchter?

Voor bloedonderzoek (waarbij naar Glucose wordt gekeken), staat op het formulier dat je nuchter moet zijn en niet mag eten, drinken, etc. na 23.00 's avonds.

Nou vraag ik me af; hoeveel uur moet er tussen het bloedprikken en je laatste consumptie zitten?

Van welk priktijstip wordt er uitgegaan bij niet eten na 23.00 's avonds

Op internet zie tijden varierend van 6 tot 16 uur..

Als ik om 11 uur 's ochtends bloed laat prikken, geldt de regel na 23.00 's avonds niet meer eten en drinken dan ook?

Door mijn zeer onregelmatige werktijden, snack ik meestal 's nachts om half 1 nog wel eens wat....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16K

Antwoorden (4)

Nuchter is 12 uur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is inderdaad verschillend, maar als jij te horen hebt gekregen om niet meer na 23.00 te eten, dan zou ik dat niet doen! Je kunt van tevoren wat meer eten, zodat je later minder honger krijgt.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het uitrekent denk ik dat je best 9 uur voor het bloedprikken niets meer eet of drinkt (wel water)
Dus als jij om half één of later nog iets eet, tel je er best 8 à 9 uur bij voor je dan nuchter bloed kan laten prikken.
Ik eet soms ook nog laat op de avond iets en heb nog nooit een verstoorde uitslag gehad, als ik dan iets later in de voormiddag bloed laat prikken .

Toegevoegd na 4 minuten:
Men vraagt in het ziekenhuis ook om nuchter te blijven vanaf 12 uur 's nachts. Ze komen dan vaak al om 8 u 's morgens bloed prikken. Dus denk ik dat 9u wachten zeker genoeg is om nuchter te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik poog bij het nuchter prikken altijd om half negen 's ochtends op de prikpost aanwezig te zijn. Met een beetje geluk ben ik dan om 9 uur aan de beurt. De avond ervoor neem ik na 10 uur niets meer te eten,dat doe ik al jaren en nooit een opmerking over gehoord. wel zorg ik als diabeet ervoor, dat ik een krentenbol o.i.d. bij me heb,die ik dan na het prikken nuttig.
Drink trouwens 's ochtend wel iets water en dat mag.