Is vasten, zoals bij bv Ramadan voor kinderen gezond?

Bij orthodox chritelijke gezinnen wordt meerdere keren per jaar een vastenperiode gehouden, waar ook kinderen vanaf een jaar of 7 deelnemen.

4 jaar geleden
4.8K
tinus1969
4 jaar geleden
Ramadan heet wel ‘vasten’, maar na zonsondergang wordt er juist veel (en vaak niet bijzonder gezond, zie ook de naam suikerfeest) gegeten.
HannekeJanssen
4 jaar geleden
Het suikerfeest is ná de Ramadan, niet het breken van het vasten als het donker wordt.

Het beste antwoord

Een uiterst orthodoxe christelijke manier van vasten beslaat 40 dagen.
In de eerst week mag je dan 2 maaltijden in 1 week (niet alles is toegestaan, zoals vlees). Houd je dit om welke reden dan ook niet vol, mag je dit sober aanvullen. In de tweede week tot het einde van de periode mag je twee maaltijden per dag (wederom is niet alle voedsel toegestaan). Natuurlijk is deze manier van vasten afzien, maar er mag wel gedurende de dag gedronken worden (geen alcohol, misschien dat kinderen ook alleen maar water en thee krijgen, ligt aan het gezin). Natuurlijk hebben we het nu alleen over het vasten op het niveau van voeden. Het gebed is net zo belangrijk, voor sommigen nog belangrijker.
Is deze manier van eten dan slecht voor kinderen?
Het kind mag gedurende de dag drinken. Vocht is belangrijker dan voeding.
In de eerste week kun je je kind gedurende de twee maaltijden alle belangrijke voedingsstoffen aanbieden. De andere dagen zou ik een kind wel sober 'bijvoeden', omdat een kind nog in de groei is.
Vanaf de tweede week, kun je een kind makkelijk alle benodigde voedingsstoffen geven, omdat je twee maaltijden per dag mag eten.

In de vraag wordt de ramadan gesteld naast orthodox christelijk vasten.
De meeste mensen weten ook meer van de ramadan. Natuurlijk kun en mag je deze twee uitingen van geloof niet vergelijken.
Als je kijkt naar een kind dat meedoet aan de ramadan (sommige meisjes zijn al heel jong vrouw, indien ze vroeg menstrueren) kun je wel zeggen dat het grootste verschil het vocht is. Het kind kan niet gedurende de dag drinken. Vooral als het warm is, is dat zwaar voor ieder lichaam. Wat betreft voeding. In de avond kun je het kind alle goede voedingsstoffen geven dat het kind nodig heeft.

Wat is goed en niet goed? Leven en laten leven.

De link gaat over orthodox christelijk vasten, omdat hier toch minder over bekend is:
http://kloosterhemelum.nl/nl/diensten/orthodoxe-jaarkrans/de-grote-vasten
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
tinus1969
4 jaar geleden
Mbt het christelijke vasten; dit gebeurt in de periode tussen Carnaval en Pasen, dus aan het eind van de winter. Niet toevallig de tijd dat (vroeger) de wintervoorraden ongeveer op waren, en er dus niet alleen een religieuze maar een bittere praktische noodzaak was om sober te eten - er was niet zoveel meer en de rest werd gerantsoeneerd.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Klopt, staat inderdaad ook in de link. Voornamelijk het bederfelijk voedsel.

Andere antwoorden (2)

Gezond is het zeker niet voor kinderen. Evenmin als diëten goed is voor kinderen.
Tenzij je dit zou gaan bekijken door echt slechte dingen weg te laten of toch te verminderen. vb een maand geen snoep eten de rest wel. Dat is eigenlijk wat voor veel mensen vasten geworden is niet?

Voor de Ramadan moet je in principe in de pubertijd zitten. Dus vb Schaamhaar/baard/maandstonden/natte droom/... hebben. Dat is natuurlijk niet heel stipt. Maar meestal is dat wel iets dat je pas krijgt op zekere leeftijd. Gaat het toch eerder dan kan men dit wat laten opschorten omwille van de gezondheid van het kind.

Bij orthodox gaat de laatste jaren ( zo lees ik ) vooral over vasten door bepaalde zaken niet te eten en bij de iets strengeren : slechts een maaltijd per dag. Er zijn een aantal weken waarin van maandag tot vrijdag ook maar twee keer gegeten mag worden, maar daar kunnen de 'zwakkeren' onderuit want je kan in dat geval wel een sobere broodmaaltijd krijgen.
4 jaar geleden
Nee. Er zijn zelfs al scholen in het VK die ramadan verbieden tijdens schooltijd omdat kinderen flauwvallen. Flauwvallen is een teken van het lichaam dat er iets niet goed is.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1540370/verbod-op-vasten-voor-jonge-kinderen?utm_source=google&utm_medium=organic
Ook wordt veel geconstateerd dat moeheid en concentratieproblemen voor verminderde schoolwerk zorgen.
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/scholen-bezorgd-om-kinderen-die-meedoen-aan-ramadan-meer-moe-en-minder-geconcentreerd~a328e9ef/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F
(dit is overigens net zo goed een gevaar voor volwassen op gevaarlijke werkplekken)
===
Geen water mogen drinken (zoals bij de ramadan) geeft ook nog eens kans op uitdroging bij warmer weer.
Toegevoegd op 29 april 2019 13:44: tekst