Als je kies breekt maar het doet geen pijn moet je dan toch naar de tandarts?

klinkt misschien dom uit de mond van een ''volwasse'' griet. maar ben zo bang voor de tandarts gat ik met mijn kiespijn niet gegaan ben. nu is vanavond de kies gebroken. maar het doet geen pijn. probleem opgelost??? of kan er nog steeds iets gaan ontsteken?

Toegevoegd na 19 seconden:
1e gat is dat

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
30.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grappig... Ik heb op dit moment precies hetzelfde probleem en loop er al ruim twee weken mee rond. Ben benieuwd naar de antwoorden..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou wat je grappig noemt ;-)

Het beste antwoord

Tja, bailey, wat moeten we nu met jou? Je hebt redelijk lang haar - als we nu eens met een groepje GV-ers bij je langs komen, en jou met ons allen aan je haren naar een goede tandarts slepen? In je eigen belang?

Serieus nu, je hebt een gebroken kies. Misschien is alleen de bovenkant eraf, en verder niets - dan zou je geluk kunnen hebben. Maar als er ook vertikale breuken zijn, kan het zijn dat er nu een breuk van boven naar beneden loopt, tot onder het tandvlees. Dat is sowieso mogelijk, want een kies die is gebroken, was al zwak, dus zal het restant ook zwak zijn.

Zo'n breuk tot onder het tandvlees, misschien tot in de wortel, kan onzichtbaar zijn. Maar bacteriën zien die breuk wel, en kunnen zo lekker je tandvlees, je tandwortel en je kaakbot in. Heerlijk verborgen plekje, ver weg van de tandenborstel, ver weg van het immuunsysteem. Da's niet goed.

Ik denk dat je nu een punt hebt bereikt waarop je wel moet. De tandarts bezoeken, bedoel ik. Doe je dat nu, dan kan het probleem nog worden opgelost. Met hooguit een beetje pijn en één of twee behandelingen van zo'n drie kwartier (voor jou misschien dubbel zo lang vanwege je angst). Als je wacht, worden dat heel wat meer behandelingen, met meer pijn, grotere ingrepen, hogere kosten, en gevolgen waar je de rest van je leven van mag "genieten".

Ik maak je wellicht bang, maar dat moet dan maar.

Ik vermoed dat je dit zelf ook wel weet, en dat je deze vraag alleen maar op GV stelt om a) nog wat uitstel te krijgen, en b) van anderen te horen wat je zelf al weet, zodat je wordt aangemoedigd en moed kunt verzamelen.

Die tandarts waar je nu zit, is totaal ongeschikt. Misschien technisch wel goed, maar daar heb je niks aan.

Je hebt toch een lief manneke? Die grote bedoel ik, niet die kleine. Mannekelief kan toch voor jou eens gaan buurten bij een willekeurige tandarts, en vragen waar een tandarts zit die is gespecialiseerd in angstige mensen? Je bent echt niet de enige of de meest extreme, hoor! Manlief kan ook naar de tandartsopleiding van de universiteit gaan, daar weten ze vast ook wel waar je terecht kunt.

Zo hoef je zelf geen stappen te ondernemen, en gebeurt er toch iets. Want dat er stappen worden genomen, daar gaat het om.

En dat weet je zelf ook wel.

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
morgen dan toch echt een afspraak .. we zullen zien.. oh en het is een nieuwe deze week geregeld ;-)

Andere antwoorden (9)

Het ligt voor de hand. Gaan!!
De schade, gelijk de pijn, zal met de tijd toenemen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is geen leuk antwoord, maar je onloopt het probleem. Degene die hier het best iets over kan zeggen durf je niet te raadplegen. Zo maak je het probleem alleen maar erger. Een kies bestaat uit een deel boven het tandvlees en een deel onder het tandvlees, de wortel. Dat kan gaan ontsteken.

Ik ken het probleem, maar ben er zelf helemaal van genezen door een tandarts bij de ACTA (universitair onderzoeksinstituut van tandartsen). Die tandarts was gespecialiseerd in getraumatiseerde kinderen en hoewel ik geen trauma had en ik zelf onderzoeksobject was heeft hij me er wel in een half jaar van genezen om het eng te vinden.

Het zou heel erg mooi zijn als je je angst kon bespreken bij de tandarts. Je kunt misschien deze gelegenheid er ook voor aangrijpen. Je wilt alleen een consult en niet dat hij/zij gaat boren. het belangrijkste om van de angst af te komen is als jij in control kan blijven. Daar moet je goede afspraken over maken. Door mijn positieve ervaring hoe het ook kan zou ik snel een andere tandarts zoeken als dit niet bespreekbaar was.

Ik zou in dit geval zelf wel om advies vragen.

Toegevoegd na 4 minuten:
NB. Je hebt zelf al eens een vraag gesteld om van je angst af te komen. Daar staan nuttige tips in, maar het lijkt me heel moeilijk om de eerste stap te zetten. Sterkte daarmee.

Toegevoegd na 9 minuten:
Trouwens, ook al heb je nu geen pijn, door de ontstane ruimte kunnen de andere kiezen scheef gaan staan. Als ik zo io tandarts sites lees staat er overal dat je meteen een afspraak moet maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt voor je eerlijk heid. quote:Het zou heel erg mooi zijn als je je angst kon bespreken bij de tandarts. mijn tandarts lacht mij altijd uit als ik niet kom of in de stoel ga zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is dan exit tandarts voor mij. Hoop dat je een keuze hebt. Er zijn echt opleidingen die hier aandacht aan besteden. Mischien moet je eens googlen en wat praktijken bellen. Is echt de moeite waard, want misschien was de breuk zelfs te voorkomen geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een tandarts die het meest wezenlijke probleem van een patiënt (van jou dus) niet begrijpt, en het weghoont - da's een slechte tandarts. Tandarts is niet geschikt voor jou. Zoek een ander. Ja, dat vind je eng, zelfs het zoeken van een andere tandarts vind je eng. Dat heeft deze ene tandarts voor een deel veroorzaakt. Toch doen, in je eigen belang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens. De tandarts is er voor jou, jij niet voor hem. Hij krijgt verdorie genoeg betaald om minstens een beetje begripvol te zijn.
De pijn kan altijd nog komen... Dan kun je beter nú gaan dan wachten tot je pijn hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3x slikken en gaan, vandaag nog. Ook ik ben zo'n angsthaas, maar helaas door schade en schande wijs geworden, ik heb er dus inderdaad een wortelpuntontsteking aan over gehouden, gevolg: naar het ziekenhuis om de onsteking weg te laten halen, en daarna als de onsteking over is werd alsnog de kies getrokken (dit mag nml niet als er een ontsteking zit), daarna een zgn "zwevende kroon", wat ook nog een hoop geld kost.

Geef direkt aan bij assistente dat je angstig bent, een goede tandarts houd hier zeker rekening mee, en echt het valt vaak mee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
meteen gaan: er kunnen in je kaak bacteriele infecties ontstaan, die maken je zwak en zijn niet goed voor je ongeboren baby.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik moest meteen aan mijn eigen gebroken kies denken..
Ik had al vanaf vorig jaar links onder in, last met kauwen.
Na het jaarlijkse tandarts bezoek "had ik nergens last van" :( Sch....die ik ben.
Maar het werdt steeds erger, ik kon bijna niet meer kauwen , links, laat staan brood met zaden erop !!
Twee maanden terug moest ik weer voor de controle, en ja ik ontkwam er niet aan..ik MOEST!
Mijn kies was gebroken (zag hij pas op de foto), vandaar die pijn.
Ik heb de kies met verdoving laten repareren..
Baily, als ik dit eerder had geweten, had ik veel eerder aan de bel getrokken..Ik heb er werkelijk he-le-maal niets van gevoelt.
Dus, als "expert" sch..zeg ik, GAAN. :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Buiten het feit dat je scherpe randen krijgt en je je tong beschadigd zou ik toch gaan. Je wordt toch verdoofd. Dat is even een klein prikje. Ben zelf ook geen held. En stel dast er iets gaat ontsteken dan moet je straks naar de kaakchirurg. Dat lijkt mij veel enger. Dus gewoon met het lood in je schoenen gaan. Sterkte
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt nu twee problemen: die gebroken kies, en angst voor de tandarts. Het lastige is dat het tweede probleem je ervan weerhoudt iets aan het eerste te doen.

Die angst voor de tandarts, daar moet je van af zien te komen. Dat gaat niet zomaar in één keer, je moet op zoek naar een nieuwe tandarts doie begrip heeft voor jouw probleem, en daar langzaam, gedurende meerdere standaardcontroles leren dat je een bezoek naar de tandarts kunt overleven.

Een behandeling van een gebroken kies is ingrijpend genoeg dat die niet echt geschikt is als begin om van je angst af te komen. Terwijl die kies wel echt nú (nee, niet pas als je niet meer kan eten, nú!) behandeld moet worden.

Daarom voor deze éne keer een tip om die kies te laten behandelen zonder je angst te confronteren: er bestaan tandartsen waar je onder narcose kunt gaan onder begeleiding van een anesthesist, en dus niets van de behandeling merkt.

Geen watten en haken in je mond, geen tandarts die je vragen stelt terwijl hij zijn vingers in je mond heeft, geen geluid van de boor, niet dat vreselijke suctieslangetje dat je kwijl wegslurpt, je komt binnen, wordt in slaap gebracht, krijgt de behandeling onder plaatselijke verdoving (om napijn ook zoveel mogelijk te beperken) en wordt pas weer wakker als ze klaar zijn.

De tandartsbehandeling wordt vergoed door je verzekering voor zover je voor tandartskosten verzekerd bent, de narcosebehandeling betaal je zelf.

Ik zou zeggen: maak nu een afspraak met zo'n narcosetandarts, laat die kies behandelen, en ga daarna op zoek naar een permanente oplossing, een andere tandarts bij jou in de buurt waar je ieder half jaar op controle kunt gaan en die rekening houdt met jouw angst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik me goed herinner, heeft bailey eens aangegeven dat ze de narcosetandarts kent (zelf heeft ondergaan?), maar dat ze ook daar te bang voor is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@SuzyQ, weet je wat: wij gaan samen naar bailey. Ik snijd met een klein mesje in haar pink. Niets ernstigs, maar het doet pijn en het bloedt als een rund. Dan kom jij "toevallig" voorbij als reddende engel. Je brengt haar naar het ziekenhuis. Daar constateert de arts (die in ons complot zit) dat het sneetje toch wel ernstig geïnfecteerd is, en dat baileys pink moet worden gedesinfecteerd en gehecht. Dat moet wel onder een roesje gebeuren vanwege de pijn van de desinfectie. bailey wordt dan onder narcose gebracht. Zodra ze onder zeil is, rijden we haar snel op haar bed-met-wielen naar de narcosetandarts. Die doet alles wat de afgelopen vijf jaar al had moeten worden gedaan - iedereen blij!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het alweer teruggevonden. Stom van me, niet aan gedacht, maar nu bailey zwanger is, is de narcosetandarts geen optie... http://www.goeievraag.nl/vraag/tandarts-angst-heen.11546 Verder natuurlijk prima idee, het zal toch een soort overval-bailey-en-sleep-haar-naar-de-tandarts moeten worden. Zonder de angst te bagatelliseren (ik begeleidde als klein meisje mijn moeder al naar de tansarts, zelf was ze van angst altijd totaal van de wereld): het moet gebeuren. Nu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Och ja, helemaal niet aan gedacht dat zwangerschap en narcose niet samengaan. Hmm, tjé... narcose met de voorhamer dan maar?
toevallig heb ik dat gisteravond aan de hand gehad,,ik zat een boterham te eten en ineens Krakkkk,een flink stuk van mn kies ineens afgebroken,vandaag mn tandarts gebeld,godzijdank was ze niet op vakantie,en kon ik vanmorgen al bij haar terecht,kies was gelukkig te redden,en met een mooie witte vullig was ik weer helemaal happy.
ik ga echt niet zitten afwachten totdat ik er pijn aan had gekregen..weetje wel hoe zeer dat dat doet?

Toegevoegd na 1 minuut:
owja..de tandarts heeft me wel een flinke verdoving gegeven..want de oude vulling moest dr uitgeboord worden..en zodoende zou dr een flink gat zijn ontstaan..
petjes af voor mn tandarts..ik heb helemaal niets gevoeld..nu wel een ieniemienie beetje na-pijn..maar dat valt te verwaarlozen