Mijn moeder van 63 is al jaren uit de menopauze. Maar ze heeft nog steeds last van opvliegers. Hoe kan dat ?

De opvliegers ( heel warm krijgen , zweten , blos op de huid ) horen bij de menopauze ( wanneer de menstruatie ophoudt ) . Maar nu ruim 15 jaar later zijn de opvliegers nog steeds niet over . Waardoor komt dit ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Ik had het over opvliegers met m'n huisarts (of liever gezegd: het uitblijven daarvan bij mij) , en zij zei tegen mij, dat het altijd alsnog kon komen, tot wel aan m'n 70ste toe - dus ze zal het misschien nog wel even houden. Ik heb wel gelezen, dat vrouwen in het Verre Oosten veel minder last hebben van opvliegers, omdat ze zo veel meer soja eten dan wij - dus misschien helpt het je moeder eens wat vaker tahoe en tempeh te eten, en ipv. maggi ketjap assin te gebruiken in soepen en sauzen.
Wie weet helpt het haar een beetje....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor de suggestie van de tahoe en tempeh.

Andere antwoorden (2)

Op zich heeft dit geen aan te wijzen oorzaak.
Een opvlieger duurt meestal maar een halve minuut, maar de symptomen kunnen ook een kwartier of zelfs een half uur aanhouden. Ook de frequentie varieert. Waar de ene vrouw slechts af en toe een opvlieger heeft, krijgt de ander er wel tien tot twintig per dag. Over het algemeen verdwijnen de opvliegers binnen twee jaar na de laatste menstruatie, deze heet de menopauze, maar ook hier zijn de verschillen groot. Sommige vrouwen hebben slechts enkele maanden opvliegers terwijl een klein deel tot wel tien jaar na de menopauze opvliegers blijft houden.

Ik hoop overigens dat ik tot de categorie behoor waarbij het na een paar maanden weer weg is!

Toegevoegd na 6 minuten:
Anekdote over opvliegers:
Rita Rudner, een Amerikaanse humoriste, zei in het verleden: ‘de penopauze is een stuk leuker dan de menopauze. Vrouwen komen aan en krijgen opvliegers. Mannen krijgen een jonge vriendin en kopen een motorfiets'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7%van de vrouwen blijft hun hele leven als het ware in de overgang.. ben bang dat je moeder tot die groep behoort..
Er is een ziekenhuis dat zich daar nu op richt maar ik ben helaas even de naam kwijt..
:-(