Waarom hebben sommige vrouwen een hele lange cyclus??

Ik lees super veel op internet dat er vele vrouwen een cyclus hebben van 50, 60, 70 of zelf 100 dagen. Terwijl een cyclus van 28 dagen gemiddeld is. Hoe komt het dat sommige vrouwen zo'n lange cyclus hebben? En wat betekend dit voor de vruchtbaarheid?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Indien je een menstruatiecyclus hebt die langer duurt dan 35 dagen, dan spreekt men van oligomenorroe.
De mogelijke oorzaken van een lange cyclus:
Als de laatste menstruatie laat en pijnlijk was, moet je denken aan een miskraam of een buitenbaarmoederlijke zwangerschap.
Een andere oorzaak is een cyste op de eierstokken. Doorgaans heb je dan hele perioden geen bloedingen, afgewisseld met perioden van onregelmatige bloedingen zonder pijn. Verdere mogelijke oorzaken zijn een te traag werkende schildklier of een ontsteking van het baarmoederslijmvlies.

Als het probleem blijft bestaan en gepaard gaat met onvruchtbaarheid is behandeling in de regel wel nodig. De behandeling is dan gericht op de oorzaak en kan per vrouw verschillen. Zo kan de anticonceptiepil of een ander hormoonpreparaat worden voorgeschreven. In andere gevallen zijn medicijnen of een operatie nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn misschien wel sowieso 20 vrouwen op internet die elke keer een cyclus hebben van 50 dagen. Lijkt mij niet dat dit de oorzaak is van een bb zwangerschap, cyste of een andere ziekte, anders hadden ze dit wel gezegd..ze zijn namelijk ook naar de dokter geweest.
Maar waar zou het dan wel aan kunnen liggen? Zou het kunnen liggen aan de hormonen? Zo ja, welk effect heeft dit dan op zwanger worden en dergelijke? Hier een klein stukje wat ik op internet vond: Mijn langste cyclus was 50 dagen...toen ben ik op dag 46 naar dokter gegaan voor bloed te laten trekken,bleek dus op dag 47 datk ni zwanger was...Toen heeft hij mij duphaston voorgeschreven, en 3 dagen later dus op dag 50 zijn mijn regels doorgekomen door de medicatie! nu mijn vorige cyclus was ook weer 40 dagen pff achja de natuur eh! het is en blijft een raadsel Diegene is dus naar de dokter geweest. En het is dus ''normaal'' tenzij het oneindig duurt natuurlijk. Maar zeg een cyclus van 50 of 60 dagen, betekend dit ook minder kans op zwangerschap??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, ik zag je bron niet. Opzich heel erg duidelijk, alleen wil ik nu nog weten: wat doet dit met de kans op een zwangerschap ?
bedankt !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ovulatie sticks kun je kopen , kun je je vruchtbare dagen te weten komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook dat is niet mijn vraag..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kans op zwangerschap moeilijker doordat de vruchtbare dagen moeilijker te bepalen zijn. Vandaar...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Buitenbaarmoederlijke zwangerschap is niet zomaar wat met een beetje pijn. Hiervoor direkt naar dokter of ziekenhuis . Kan gevaarlijk zijn. En operatie nodig. Maar gewoon eens naar een dokter stappen en vragen wat evt te doen bij kinderwens. Of door laten sturen naar een gyneacoloog , zij kunnen jou ook meer vertellen en onderzoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel de vruchtbaarheid, niet per se het 'uitkiezen' van de vruchtbare dagen.
En alsnog..WTF heeft buitenbaarmoederlijke zwangerschap te maken met mijn vraag?
Het gaat hier om een cyclus, vruchtbaarheid als je een lange cyclus hebt, niet over een zwangerschap zelf, buitenbaarmoederlijk of niet..
Sjonge..leer eens lezen zeg..