Helpen alcoholdoekjes tegen de Mexikaanse griep?

Mijn werkgever heeft op elk bureaublok een doosje met alcoholdoekjes (isopropylalcohol) geplaatst. Wanneer de Mexikaanse griep begint op te rukken, kunnen we daarmee deurklinken, telefoons, toetsenborden en muizen reinigen.

Daarnaast is de zeep in de zeepdispensers op de toiletten vervangen door een antibacteriële zeep.

Het lijkt mij vreemd een antibacteriële zeep in te zetten tegen een virus. Is die zeep desondanks toch zinvol?

Helpen die doekjes met isopropylalcohol?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In vervolg op deze: http://www.goeievraag.nl/vraag/brillenglazen-schoon.11197 vraag, met IPA kan je dus vlug je brilglazen mee schoonmaken. :-)

Het beste antwoord

De effectiviteit van alcoholdoekjes hangt af van de concentratie alcohol (zal niet zo hoog zijn) en de tijdsduur van ontsmetting (zal met een veeg ook niet zo lang zijn). In het lab maakten we alles met alcohol schoon, maar wel door 98% alcohol op een doekje te doen en de bank en instrucmenten helemaal schoon te maken.

Het alcohol is met name vetoplossend en op een deurklink of telefoon veeg je wel het vet, bacteriën en virussen er voor een groot deel gemakkelijk van af. Pak dus wel steeds een nieuw doekje.

Alles wordt dus wel lekker schoon op je werk en alle beetjes helpen. Je moet maar eens onderzoeken naar testen die monsters nemen van deurkrukken, telefoons en toetsenborden.

Het is bekend dat sommige virussen vrij snel inactief worden van alcohol, maar andere virussen niet (zoals het norovirus). Griepvirussen bestaan uit RNA (genetisch materiaal) omringd door een eiwit en een buitenste membraanlaag die bestaat uit vetzuren. Deze laag is (ongeveer) hetzelfde als de membraanlaag in dierlijke cellen en maakt het voor het virus makkelijk om in een cel binnen te dringen. Juist deze laag is erg gevoelig voor alcohol en virussen met deze laag (lipofiele virussen) worden snel inactief van alcohol. Dus helemaal uit de lucht gegrepen is het niet.

Of je ziek wordt van de virussen hangt af van je weerstand, maar wel degelijk ook aan de mate van infectie. Dus alle beetjes helpen, inclusief handen wassen en niet in elkaars gezicht hoesten.

Toegevoegd na 26 minuten:
NB. Ik lees dat de concentratie van sommige alcoholdoekjes 70% bedraagt. Dat zijn die doekjes die per stuk verpakt zitten in alluminiumfolie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

het helpt in die mate dat er een schijnzekerheid gekreerd word,om een virus te doden moeten ontsmettingsmiddelen vaak enige tijd op het oppervlaktewat gedesinfecteerd moet worden inwerken met die doekjes zul je best enkele microornanismen doden maar een virus denk ik niet .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat probeer je nu te zeggen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je leest kun je zien dat het niet zal helpen
Anti bacterieel help niet tegeneen virus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het helpt niet tegen de mexicaanse griep.
Wel is het een hulpmiddel om zo hygienisch mogelijk te werken, en de kans op besmetting kleiner te maken,

Maar helpen doet het niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat helpt. Om het niet te krijgen.
Het maakt niet uit wat voor zeep, als je je handen maar vaak wast. Ook het schoonmaken van veel aangeraakte voorwerpen heeft wel degelijk zin.
Plaatje bij antwoord
14 jaar geleden
Isopropylalcohol reinigt iets beter dan de regulieren reinigingmiddelen. Daarbij is het in mijn visie een ilusie dat dit een anti-bacteriële werking heeft. Los hiervan is het natuurlijk wel zo dat het gemakkelijker schoon houden is. Als dit eenmaal met een desinfectiemiddel is gereinigd en je collega die mogelijk besmet kan zijn met het Mexicaanse griep virus gebruikt even jouw telefoon. Dan bieden de isopropylaloholdoekjes een snelle en effectieve oplossing. Over de antibacteriële zeep doe ik geen uitspraak, omdat deze doorgaans doet wat het zegt...

Aan de andere kant vind ik het een vooruitstrevende ontwikkeling dat werkgevers 'in het algemeen' voorzorgmaatregelen nemen tegen de grootst denkbare besmettingsbronnen. Dus in principe alles, waar behalve jij ook al je andere collega's aan komen. En zoals bij elke griep is de verwachting van dit Mexiaans griep virus dat het 1/3 van de bevolking zal treffen...

Enerzijds een unieke gelegenheid voor bedrijven om te kijken, of er kosten te besparen zijn ten tijde van economische crisis. Anderzijds een ramp. Want als 1/3 van een bedrijf ziek thuis zit houd dit in dat er een besmettingshaard op het bedrijf zit. En dit desinfecteren kost veel meer dan nu word geïnvesteerd aan voorzorgsmaatregelen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jouw werkgever heeft de richtlijnen voor de preventie bij het uitbreken goed uitgevoerd. Of het daadwerkelijk helpt, zal in geval van een uitbraak, pas achteraf blijken. Ik hoop dus dat we dit niet te weten zullen komen.
Het is in ieder geval een goede preventieve maatregel, want één van de weinige dingen die je kunt doen bij het daadwerkelijk uitbreken van de griep is, proberen de besmetting te beperken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de griep een derde van de bevolking zal besmetten, dan is er altijd nog tweederde niet ziek!
Belangrijker is de vraag waarom zijn die niet ziek?
Dan kom je al heel snel uit bij de weerstand van de mens.
Een optimaal weerstand systeem zou een virus infectie kunnen tegenhouden.
Gezonde voeding en een regelmatig leven met niet te veel stress is veelal voldoende .
Slechts een avond te laat naar bed en het kan al mis gaan.
Maar geen werkgever kan dit zijn personeel verplichten.
Dus nu zeep en doekjes, tegen een virus?
Stel dat het een beetje zal helpen, ( meer niet) dan gaat dat personeel na werktijd toch ook weer naar huis.
Overal kan hij dan besmet worden, iedere bus, iedere trein en iedere winkel kan het gebeuren.
En als hij al een ziek kind thuis heeft?
Of hij moet vergaderen ?
Of hij gaat naar de kerk, restaurant op visite?
Overal kan de griepvirus toeslaan via contact en de lucht.
Dat houden zeep en doekjes toch ook niet tegen.
De aircondition is vaak de boosdoener bij virussen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lekker nuchter antwoord; eens +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En zo is dat.
de griep wordt door aanhoesten overgebracht, maar voor een heel groot deel ook door dingen die je aanraakt, waarna je je hand naar je gezicht brengt. Als je voortdurend zorgt dat je heel schone handen hebt, door die doekjes en door vaak je handen te wassen, verklein je daarmee de kans om griep te krijgen. Het is ddus een goede actie van je baas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Isopropanol is meer toxisch dan ethanol. I.h.a. wordt een 70% oplossing van ethanol gebruikt om te desinfecteren tegen bacteriën (levende organismen). Een virus is geen levend organisme, het heeft geen stofwisseling en het kan zich niet zelfstandig vermeerderen. Sterker nog in een virus zelf vindt geen chemische activiteit plaats. Het werken met een 'alcohol'doekje heeft dan alleen tot gevolg dat virusdeeltjes meegesleept worden in het doekje net als gewoon stof. In die zin helpt het wel iets, maar de achterblijvers blijven even virulent.