Vocht vasthouden

Kan het zijn dat in de zomer je gewicht toeneemt omdat je vocht vasthoud door het warme weer? M'n buik is helemaal opgezet maar de weegschaal geeft ook 3 kilo meer aan dan normaal. Ben ik aangekomen of zou het vocht kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Als je door warmte vocht vasthoudt, merk je dat meestal het eerste aan je enkels/voeten.
Vocht in de buik is vreemd - wel kan je buik opzetten en je gewicht toenemen als je bijvoorbeeld ongesteld moet worden, en ja, dat kan flink schelen.
Als je buik opgezet is en je kunt er geen enkele reden voor bedenken, dan zou ik even langs de huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

hey,
het kan zijn dat je in de zomer meer vocht vast houd dan normaal dit kun je bv. ook merken als je vinger wat dikker word er dat je je ring niet uitkrijgt.
of je daarvan zo veel van kunt aankomen lijkt mij wel een beetje veel.
het kan ook een combinatie zijn, van wat aankomen en vochtvasthouden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3 kilo aan vocht aankomen lijkt mij wat veel. In de zomer kan je meer vocht vasthouden, en er wat "pofferig" uitzien. Je zou er iets van aan kunnen komen, maar volgens mij is het niet noemenswaardig.

Je zegt dat je buik opgezet is. Dan kan het zijn dat je last van obstipatie (verstopping) hebt, dus even voor jezelf nagaan of je wel een regelmatige stoelgang hebt. Je kunt ook zwanger zijn, dat weet ik niet. Je kunt ook last hebben van gastritis (lucht in de darmen) maar daar wordt je niet echt zwaarder van.

Als je vocht vasthoud, is overigens niet alleen je buikt opgezet. Dan zijn je enkels, of handen en voeten opgezet.

Misschien kan een bezoekje aan de huisarts geen kwaad, deze kan eventueel je schildklier even onderzoeken, wie weet ligt er intern een probleem, hierdoor kan je ook in gewicht toenemen.

Verder is gezonde en regelmatige voeding (6x per dag) natuurlijk heel belangrijk en voldoende drinken en sporten.
Sterkte ermee!