Wat doet de pil eigenlijk?

Een vriendin van mij slikt de pil maar waar voor is de pil eigenlijk??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.8K

Antwoorden (4)

dat je niet zwanger word

Toegevoegd na 3 minuten:
De pil is een tablet dat wordt ingenomen om zwangerschap te voorkomen. Een aanzienlijk deel van de vooral jonge vrouwen in Nederland maakt er gebruik van. Wat doet de pil precies, en hoe voorkomt ze
zwangerschap? De pil bevat kunstmatige vrouwelijke geslachtshormonen. Deze hormonen beïnvloeden het hersenaanhangsel (de hypofyse), waardoor er geen eisprong zal optreden. Bovendien beïnvloedt de pil het slijmvlies van de baarmoederhals en de baarmoeder op een zodanige wijze dat binnendringen van zaadcellen respectievelijk innesteling van een eventueel toch bevruchte eicel bemoeilijkt wordt.
Er bestaan verschillende soorten pillen, elk met hun eigen hormoonsamenstelling. De meeste pillen zijn combinatiepillen: dwz. dat alle pillen in de strip precies
dezelfde combinatie van een oestrogeen en een progestageen hormoon bevatten. Bij de combinatiepillen worden nog onderscheiden de sub-50-(subfifty)-pillen. Dit zijn pillen met een dosering van minder dan 50 µg oestrogeen. Ook bestaan er pillen waarbij elke pilstrip twee of drie verschillende soorten pillen bevat. Dit zijn de tweefasen-(bifasische) resp. driefasen-(trifasische) pillen. Deze pillen trachten de natuurlijke cyclus meer na te bootsen. De minipil hoort in geen van de genoemde groepen thuis
De pil wordt ca. drie weken lang dagelijks ingenomen waarna een pilvrije periode volgt van ongeveer een week. In deze week ontstaat een bloeding die geen echte menstruatie is maar een onttrekkingsbloeding: een bloeding die niet voorafgegaan wordt door een ovulatie. De betrouwbaarheid van de pil is (bij regelmatig innemen) groot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De pil is een anticonceptiemiddel. Als je hem gebruikt ben je dus voor 99% beschermt tegen zwanger worden.

Het heeft als voordeel dat je er geen eisprong door krijgt. Pijnlijke menstruaties kun je er dus mee oplossen. Ook kun je je menstruatie er zelf mee regelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het voorkomt dat de baarmoederwand geen geschikte slijmlaag aanmaakt om voor een embryo in te kunnen nestelen.

Toegevoegd na 1 uur:
hmmm, dubbele ontkenning! foutje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus hij zorgt ervoor dat je baarmoeder wél een geschikte slijmlaag aanmaakt voor een embryo om zich in te nestelen?
Ik weet niet hoe oud je bent, daarom begin ik even bij het begin.

Je weet waarschijnlijk wel dat een vrouw een maandelijkse cyclus heeft, ze wordt dus (gemiddeld) eens per vier weken ongesteld. Dat betekent ook dat ze eens per vier weken (gemiddeld twee weken voordat ze ongesteld wordt) een eisprong heeft, dan komt er een eicel vrij. Heeft ze seks, dan kan een spermacel van de man samensmelten met die eicel en raakt de vrouw zwanger.

De pil is een middel dat zwangerschap voorkomt. Het blokkeert de natuurlijke cyclus volledig. Er is geen eisprong meer. Een vrouw wordt niet meer echt ongesteld (al is er wel een bloeding in de stopweek, meestal minder heftig dan echt ongesteld worden). Het baarmoederslijmvlies dat zich tijdens de natuurlijke cyclus opbouwt, wordt minder dik als je de pil slikt. En er vormt zich een dikkere slijmprop in de baarmoederhals waardoor spermacellen minder gemakkelijk naar binnen kunnen.

De meest gebruikelijke reden om de pil te slikken, is om niet zwanger te worden. Maar er zijn meer redenen. Als je er veel last van hebt als je ongesteld bent, kan de pil dat minder heftig maken. En er bestaan ook soorten van de pil die helpen tegen acné.