Wat kun je doen om jezelf veilig en vertrouwd te voelen?

In de breedste zin van het woord.. dus in elke situatie die je bedenken kunt..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Een veilig en vertrouwd gevoel vraagt om een omgeving waarin je je thuis voelt, met eventueel mensen bij wie je jezelf kunt zijn.

Zorg dat je de dingen waar je eventueel mee zit met mensen kunt bespreken zodat je je niet alleen en eenzaam voelt. Deze mensen kunnen je het gevoel geven dat alles goed komt en je veilig bij hen bent.

Hou dingen die je dierbaar zijn bij je in de buurt.
Doe dingen waar je je goed bij voelt en je blij en ontspannen van wordt, zowel tijdens je werk als in je vrije tijd.

Creeër voor jezelf een omgeving zonder stressfactoren, dus wordt geen huisgenoot van mensen die je niet zo mag, hou je kamers opgeruimd en netjes, zorg dat er altijd voldoende voedsel aanwezig is en je in een schoon bed kunt stappen.

Om je veilig en vertrouwd te voelen, staat op de eerste plaats om je eerste behoeftes te vervullen; zoals een dak boven je hoofd, voedsel en water, mensen om je heen eventueel.
Wanneer je omgeving naar je zin is, kun je naar jezelf gaan kijken, zoals of je nog de baan doet die je wilt, of je verdere toekomstdromen hebt waar je aan kan werken, enzovoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je moet het "je eigen maken" in je leefomgeving. Als je je daar dan veilig in voelt en vertrouwd dan heb je al een eigen plekje.
Het jezelf eigen maken is een manier om dingen vertrouwd te maken. Dit kun je dus overal toepassen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een land gaan wonen waar geen oorlog en honger heerst. Bijvoorbeeld Nederland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In breedste zin? Jezelf sterker maken, zowel fysiek (dan denk ik trouwens meer aan vaardigheden dan aan brute spierkracht) als psychologisch.

Een vaag antwoord op een vage vraag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sinds het lezen van je vraag heb ik erover lopen nadenken. Door mijn werk ben ik nl. in heel wat onbekende situaties op heel veel plekken beland, en ik heb bedacht, dat je je niet altijd veilig kunt voelen. Er zijn té veel factoren waarop je geen invloed uit kan oefenen : natuurlijke bedreigingen als jou niet-bekende planten en dieren, buurten in een stad waar je niet veilig bent, terwijl je dat nergens aan kunt zien als bezoeker, ed; - maar als je verder wilt leven dan alleen in je eigen achtertuin of in je eigen dorp móét je die niet-te-beïnvloeden onbekenden op de koop toe nemen.
Ik denk dat het belangrijk is, dat je altijd weet, hoe je uit een situatie weg kunt komen (nooduitgangen, goed op natuurlijke wegwijzers als geveltjes, winkelnamen, boomstammen of rotsformaties letten), en als je aanvoelt dat iets niet goed voelt, omkeren - vertrouw dan op je intuïtie. En kijk de mensen om je heen in de ogen - oogkontakt is een universele taal, die we allemaal spreken en verstaan.
Als je avontuurlijk wilt zijn, en je tóch een beetje veilig wilt voelen, neem dan een lokale gids mee ( hoeft geen professionele te zijn, hoor, maar iemand die de taal spreekt en het land en de natuur ervan kent).
En wees jezelf, wees geduldig en open, zet geen vooroordelen-bril op, neem je glimlach, een pleister, een flesje water en een rolletje wc.papier in je broekzak mee, en duik helemaal onder in al het nieuwe, onverwachte en mooie wat er te ontdekken valt.
En gebruik je gezonde verstand: ga niet volbehangen met blingbling in wereldsteden wandelen, kleed je niet zodanig dat je op 500m afstand als vreemdeling te herkennen bent, neem niets materieels mee dat niet te vervangen is ed. - maar dat spreekt eigenlijk vanzelf, toch?
Als ik altijd veilig en vertrouwd op m'n hotelkamer was blijven zitten, had ik net zo goed thuis voor de tv bij Nat.Geogr. kunnen blijven, maar dan had ik een schat aan ervaringen en belevenissen moeten missen, die me nu dagelijks blijheid en verwondering geven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veilig is hou het bescheiden in alles , zo raak je beter vertrouwd met jezelf .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om jezelf veiliger te voelen, moet je eerst bij jezelf gaan beginnen. waar ben je bang voor dan? woon je aleen? neem een rottweiler en een boom van een kerel in huis, als dat nog niet genoeg is kun je tegenwoordig sloten op je huis plaatsten met een politiekeurmerk. ga niet aleen in het donker over de straat, en ga er vooral niet vanuit dat iemand je komt helpen, dus moet je zelf voorbereid zijn. tijden veranderen, en waarschijnlijk heeft iedereen zich veilig en vertrouwd bij zijn ouders gevoeld, maar dat veranderd wel zodra je ouder word. je moet het dan zelf doen.